søndag 11. august 2013

C. Toibin - The testament of Mary (Booker longlist 2013)

Denne hadde jeg ganske store forventninger til, for jeg var så spent på forfatterens tilnærming når han introduserer fiksjon som en del av religion.

Forfatter: Colm Toibin

Tittel: The testament of Mary (2013)


I et nøtteskall: Marias tanker opp mot og etter korsfestelsen av Jesus.

Plot:
Med en stemme fylt med både raseri og ømhet forteller boken historien om hendelsen som ledet til en sorg ulik noen annen. Mary har mistet sønnen sin, og nå, utstøtt og redd - forsøker hun å lappe sammen minnene av ham og hendelsene som ledet til hans brutale død. For henne var han en sårbar skapning, omgitt av menn man ikke kan stole på, i en tid fylt med urolighet og endringer. Etterhvert som livet og sorgen hennes inntar formen av en slags folkemyte sliter Mary med å bryte stillheten og fortelle om hva som faktisk skjedde. I et forsøk på å fortelle sannheten i hele dens kompleksitet, vokser Maria fra å være en historisk person, til å bli fullt ut menneskelig.


Favorittutdrag:
I like it that they feed me and pay for my clothes and protect me. And In return I will do for them what I can, but no more than that. Just as I cannot breathe the breath of another or help the heart of someone else to beat or their bones not to weaken or their fresh not to shrivel, I cannot say more than I can say and I know how deeply that disturbs them and it would make me smile, this earnest need for folish anecdotes or sharp, simple patterns in the story of what happened to us all, except that I have forgotten how to smile, I have no further need for smiling.


I had seen a crucifixion once, carried out by the romans on one of their own. It was in the distance and I remember thinking that it was the most foul and frightening image that had ever been conjured up by men. I remember thinking also that I was old and getting older and that I hoped I would die before I ever saw anything like that again.

This is over now. The boy became a man and left home and became a dying figure hanging on a cross.

Tanker i ettertid:
Maria er omgitt av mennesker som vil ha mer enn hun føler hun kan gi,  etter Jesu død. De sier hans død vil endre alt, ja faktisk hele verden. De vil ha anekdoter og historier. De vil ha mening. Maria finner ingen mening, for henne var han sønnen hennes, kun det - og nå er han borte. Vondest er det likevel for henne å tenke på at hun ikke var der med ham helt mot slutten, at hun flyktet i frykt for sitt eget liv. Denne skammen bærer hun alene. Boken forteller om miraklene Jesus utførte som økte tilhengerskaren, men Marias fokus er å redde en svært lite mottakelig sønn fra en sikker død. Vi vet alle hvordan det går, men jeg tar meg likevel i å håpe det kan løse seg på et vis. Marcus har en interessant rolle. Alt i alt syntes jeg ideen om boken er mer interessant enn selve gjennomførelsen.

Anbefales: De som er interessert i historie og/eller religion.

Karakter: C

Tags: #bibelhistorie, #Jesus, #modig, #kort

Andre bokbloggere mener:
Clementine mener den er tankevekkende og river  ned et ikon
 

3 kommentarer:

  1. Eg syns den var for kort til at ein får eit skikkelig forhold til Maria. Sidan den er på kun 112 sider er den nesten for kort til å kalles roman (det same gjelder Thomas Manns "Døden i Venezia").

    Colm Toibin har hatt bok på Booker-lista tidlegare, i 2009 (longlist), 2004 (shortlist), 1999 (shortlist). 2009-boka har eg lest, og den er ikkje ei må-lese-bok, men eg måtte lese ferdig for å vite at det gjekk greit med den kvinnelege hovudpersonen.

    Med "The Testament of Mary" har eg mine tvil om Toibin kjem vidare til shortlist.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er helt enig i det du skriver, og tror heller ikke denne kommer videre til Shortlisten.

      Slett
  2. Til tross for størrelsen orket jeg ikke lese denne ferdig. Det er et eller annet med religion, når det blir "blandet inn" på denne måten så fikser jeg det ikke helt. Kanskje er det fordi det er kristendommen?

    SvarSlett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS