tirsdag 20. august 2013

J. Crace - Harvest (Booker Longlist 2013)

Under lesingen av de Booker-nominerte er det alltid minst en bok som ikke faller i smak. Mer oppvakte lesere oppfatter disse bøkene ofte som vakre og subtile, mens jeg må tvinge meg selv til å lese ferdig – med en følelse av at jeg er litt dummere enn jeg burde ha vært. Men hei. Ikke alle setter pris på det samme, og det må være greit. Hittil i Longlisten er "The Testament of Mary" og "Harvest" på denne listen. Jeg forstår at litteraturen har høy kvalitet, men det tiltaler meg likevel ikke. I fjor var det "The garden of evening mists" og "Umbrella" som ga meg samme opplevelse. Jeg skal likevel forsøke meg på en omtale av boken Jim Crace sier skal bli hans siste.


Forfatter: Jim Crace

Tittel: Harvest (2013)

Plot: Det er sensommer og kornet er blitt gult. En liten landsby står ovenfor en trussel. En trio av fremmede - to menn og en farlig og mystisk kvinne - ankommer bygrensen og setter opp en camp i skogen. Samme natt settes det fyr på et bygg. I løpet av syv dager ser Walter Thirsk småbyen falle fra hverandre: kornet på jordene er røykskadd, de nyankommede blir straffet på en uverdig måte og naboene holdes fanget fordi de mistenkes for hekse-kraft. Likevel er det noe enda mørkere som utgjør kjernen i denne historien, og kun Walter - som eneste overlevende - kan fortelle hva som egentlig skjedde.

I et nøtteskall: Det kan ikke eksistere noe "oss" og "dem" uten en trussel, og selv det mest solide kan rakne raskt.

Favorittutdrag:
I can imagine hidden sores and rashes on the backs and buttocks of out visitors. And I can see why blaming them for what the twins and Brooker Higgs have done might be a blessing in disguise. No, I was glad to be at home this morning and not amongst my neighbours, even though it meant I missed the first sighting of this creature who so charred us with her fire.

Wheat – like men and women – benefits from being crushed. Crushing makes it fit to stand up all the better.

We are good friends but meet and talk only in the open air. We sit outside and understand that neighbours should not pry. Neighbours should be deaf and blind.
 

 Tanker i ettertid: (NB! Inneholder spoilers!)
Den lille bygda med 58 innbyggere, hvorav de fleste er i slekt har ikke engang et navn i Harvest. Men for tilflytteren Walter, fremsto livet på landet som et paradis da han ankom for mange år siden. Siden Walter har det ikke kommet noen flere tilflyttere. Likevel blir Walter aldri en av bygdas "egne". Det fremkommer tydelig når det oppstår konflikt og alle deler seg i "oss" og "dem". Historien finner sted på den Britiske landsbygda, men kan være omtrent hvor som helst. Den industrielle revolusjon er på trappene og "The Enclosure Act" innføres med det som resultat at landområder ble slått sammen og beriket landeiere på bekostning av bønder. Bøndene flyttet så inn til byene og ble arbeiderklassen. I boken er Mester Kent hjelpesløs ovenfor fetteren Edmund Jordan, som på kort tid tar over bygda. Jordan skal fasilitere kristendom og kapitalisme og bruker overtro og bøndenes egen skepsis til utenforstående til sin fordel.

Har et sted som er villig til å la noen andre ta skylden og straffen for noen av det deres egne har gjort livets rett? Alle vet det de gjør er feil, ingen sier noe – ingen gjør noe før det er for sent. Det føles litt som Edens hage. Man bryter reglene og blir kastet ut.

Til slutt erkjenner Kent at dette stykket land som alltid har vært eldre enn dem, ikke lenger er det. Det har blitt forandret til noe annet, og båndet mellom bonden og den dyrkede jorda er brutt.
Jeg vil berømme forfatteren, som klarer å skape levende bilder og lukter fra bygda og dens beboere – gjennom hele boka. Den minner meg på hvorfor jeg aldri skal bo i en bygd igjen. - Jeg gleder meg veldig til å lese andre bokbloggeres tanker om denne boka, kanskje kan dere få meg til å se den i nytt lys.

Anbefales: De som er interessert i historie, landbruk og liker Cormac McCarthy - for dette er en litt lik fortellerstil.

Hvorfor du skal lese denne boka: Fordi den forteller deg at til tross for store strukturelle endringer i samfunnet, så er det til slutt individet som bestemmer, og fordi den minner oss på at forskjellene mellom "oss" og "dem" ofte kan være konstruert av noen med egeninteresse i saken.

Karakter: C

Tags: #England, #Enclosure_Act, #klassekamp, #bibelsk, #bygda, #Man_Booker_longlist_2013

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS