tirsdag 30. april 2013

J.Austen - Northanger Abbey

Litt sent ute med lesesirkelens bok for april, men fast bestemt på å rekke det før det blir mai. Jeg gledet meg over å skulle lese en klassiker, det skulle også bli den første Jane Austen romanen jeg har lest. Det er Line som leder lesesirkelen av "1001 bøker man må lese før man dør".

Goodreads beskriver Northanger Abbey som en underholdende historie om det å gå fra å være ungpike til kvinne. Boken er ofte referert til som Austens gotiske parodi, med mystiske slott, låste rom, hemmelighetsfulle kister, kryptiske notater og tyranniske fedre. Vår heltinne, Catherine Morland er en naiv syttenåring fra landet som tilbringer noen uker i Bath med venner av familien. Her møter hun Henry Tilney, som hun ikke helt uten forviklinger forelsker seg i. Han inviterer henne med til familens sted, Northanger Abbey. Catherine, som kanskje har lest litt for mye av det som vel må ha gått for å være tidens krimbøker påvirkes av den litt skumle atmosfæren hos vertskapet. Hvilke hemmeligheter skjuler seg i de elegante rommene i Northanger Abbey? Kan hun stole på Henry, eller er han del av en konspirasjon?



Forfatter: Jane Austen

Tittel: Northanger Abbey (1817)

I et nøtteskall: langtrukken mean girls fra 1900-tallet. Det skjer ingenting og det skildres som veldig dramatisk, med endeløse gjentakelser av ordene "disagreeable", "agreeable" og "creature". Fikk nesten litt "my inner goddess"-assosiasjoner av det. 

Favorittutdrag:
"but you never read novels, I dare say?"
"Why not?"
"Because they are not clever enough for you - gentlemen read better books"
"The person, be it gentleman or lady, who has not plasure in a good novel, must be intolerably stupid"

To come with a well-informed mind is to come with an inability of administering to the vanity of others, which a sensible person would always wish to avoid. A woman especially, if she have the misfortune of knowing anything, should conceal it as well as she can.
Tanker i ettertid: Jeg ville gjerne like denne boka, men jeg fikk det ikke til. Til tross for at den var kort tok det meg lang tid å bli ferdig. Jeg valgte heller å kikke ut vinduet på toget enn å lese. Om jeg leste ble jeg fort distrahert av andres samtaler. Slikt som ikke pleier å forstyrre meg gjorde nå at jeg ikke klarte å lese. Jeg har tidligere nevnt at jeg ikke er så glad i krim. Northanger Abbey er på mange måter det motsatte av krim. Her er det bare personbeskrivelser og dialoger, og fint lite handling som driver leseren fremover. Boken irriterer meg også gjennom graden av konformitet alle karakterene utviser ovenfor samfunnet de lever i. Samtalene karakterene i mellom er uutholdelig overfladiske og uinteressante. Primært handler det om å skille "disagreeable creatures" fra "agreeable creatures". Kun noen få ganger innimellom føler jeg at boken tar seg opp, som i sitatene jeg har trukket ut ovenfor.

Anbefales: Den romantiske og tålmodige kvinnelige leseren.

Karakter: D

Andre bloggere som har omtalt den:
Silje likte den veldig godt
Marthe er forelsket
Elisabeth har skrevet en skikkelig god og morsom omtale
Se full oversikt over bloggerene som har lest og anmeldt den hos Line


2 kommentarer:

  1. Hohoi...karakter D faktisk ;-)

    Austen er Austen og tror jeg utviser en del tålmodighet jeg vanligvis ikke besitter kun på grunn av dette.

    Nå er jo ikke Northanger Abbey min favoritt heller, har du lest andre Austen bøker som du liker bedre?

    SvarSlett
  2. Ja, jeg scorer jo ut i fra leseglede og denne var ingen høydere for meg. Jeg har ikke lest Austen før, og kommer nok heller ikke til å gjøre det igjen. Jeg mener ikke at Austen er dårlig, jeg ankerkjenner kvaliteten - men Austen og meg som leser er en dårlig match. Mitt tap.

    SvarSlett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS