tirsdag 2. april 2013

Lest i mars (19/70)

Jeg kan trygt si mars ikke var den store lesemåneden. Bøkene jeg leste ga ikke de helt store opplevelsene og jeg hadde redusert lesekapasitet grunnet influensa. Jeg skal være ganske dårlig før jeg ikke lenger orker å lese, men hei – slik ble det altså. En langt hyggeligere distraksjon var turen til California, der jeg var opptatt med shopping, sol og familiehygge fremfor bøker. Selv på flyet valgte jeg film, fordi jeg hadde lesevegring; fikk sett Cloud Atlas (må lese boken!), Anna Karenina (tror jeg skipper boken), Gudfaren, Silver Linings Playbook og en kinesisk ripoff av "10 things I hate about you" med tittelen "første gang". Det ble fem bøker denne måneden. Det betyr at jeg fortsatt ligger 2 bøker foran lesemålet mitt ved utgangen av mars.


I mars leste jeg:
1) G.Dahlquist – The Different Girl
2) K.Hamsun – Victoria
3) H. Gremillon – Den Fortrolige
4) M.Lang – Mord på kirkegården
5) T.Øverland Amundsen – Bian Shen (anmeldes 7.april)

Så det ble en ungdomsbok (The different girl), en klassiker (Victoria), en krimbok (Mord på kirkegården), en bok satt til andre verdenskrig (Den fortrolige) og en bok som tar for seg hele verdenshistorien fra perspektivet til barn som lever evig (Bian Shen).

Det er egentlig bare en av bøkene jeg har lest denne måneden jeg har lyst til å anbefale, og det er Hélène Grémillon med Den Fortrolige (2013), utgitt 2010 på originalspråket fransk. Jeg likte også godt Bian Shen, men venter med å omtale denne, grunnet lesesirkel.

Handlingen i "Den Fortrolige" finner sted i en liten landsby utenfor Paris. Det er rett før 2. verdenskrig og mellom to kvinner oppstår et uvanlig vennskap.Unge, vakre Annie kommer fra enkle kår og drømmer om å bli maler, mens den velstående madame M. tilsynelatende har alt - unntatt det barnet som hun så brennende ønsker seg. En dag inngår de to kvinnene en pakt som vil få uante konsekvenser for dem begge. Mange år senere mottar forlagsredaktøren Camille en mengde kondolansebrev etter morens død. Blant dem er en tykk konvolutt fra en anonym avsender, og samme slags konvolutt dukker deretter opp i postkassen hver tirsdag. Litt etter litt forstår Camille at hvert av brevene er et nytt kapittel i en historie om umulig kjærlighet og ødelagte skjebner. Langsomt åpner tisdagsbrevene opp en forferdelig hemmelighet som også angår henne selv

"Den Fortrolige" er en slik bok der du er ganske sikker på at du har forstått alt ganske tidlig. Heldigvis er det også en slik bok der du tar feil i akkurat den antakelsen. Jeg kan ikke si så mye om det jeg kanskje syntes var det beste med hele boken, men det viste meg at jeg kanskje var for rask til å tildele sympati og skyld. Den fortrolige blir bedre og bedre jo lenger ut i boka du kommer, selv om du må være litt tålmodig - for det er ikke alltid så lett å følge med på hvem som forteller og den første delen av boka er ikke så spennende, men jeg lover at det tar seg opp.

Jeg har store forventninger til april!

2 kommentarer:

  1. Godt å høre det er flere som sliter litt med lesekapasiteten om dagen. Vi får håpe solskinn og vår vekker den til live!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg trenger noen gode leseopplevelser snart for ikke å komme inn i ei lesetørke...

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS