lørdag 6. april 2013

Uspiselige forfattere med geniale bøker: bør vi skille verk og person?

Jeg syntes Ari Behn er en pretensiøs tulling, Knausgård liker jeg heller ikke. Jeg husker ikke engang hvorfor, men det har stått i veien for at jeg har lest Min Kamp, selv om jeg har hørt mye bra om bøkene. Det er utvilsomt mitt tap.

Man burde jo klare å skille person og litterært verk. For å sette dette på spissen rent hypotetisk; er det slik at verdens beste kjærlighetshistorie ville være dårligere dersom du visste at forfatteren drakk, slo kona, var notorisk utro og generelt ubrukelig som person?

Jeg stilte dette spørsmålet til Facebookvennene mine, det tok 6 minutter før Goodwins Law gjorde seg gjeldende. Det var jo gitt at vi endte opp med å snakke om Hamsun. Å være nazist er jo endel verre enn å være udugelig ektemann, fyllik eller begge deler.


Det beste innspillet kom (ikke overraskende) fra Knut Eric, som linket til en artikkel med tittelen Art and Ugliness skrevet av kameraten, Aron Thier.
The story of the abusive, alcoholic writer is a familiar one, and we generally make allowances for such a figure. He may have been a bum, but he wrote like an angel. We can forgive a great deal if the work is good enough. But what happens if a writer is something worse than a bum? How does a work of literary art stand in relation to its author if its author is truly abhorrent?  Aron Thier
Det er få forfattere som illustrerer denne problematikken så godt som Knut Hamsun, skreddersønnen fra Norge som engang var ansett som en av verdens beste skjønnlitterære forfattere. Bøkene hans solgte i flere opplag i 1920 og 1930, han mottok Nobels pris og ble beundret av andre forfattere. Han var også nazist. Nobelprisen sin ga han videre til Joseph Goebbels. Så åpen var han om støtten til Hitler at han ble dømt til landsforræderi etter krigen. Etter dette har man på mange måter satt Hamsuns litterære verk i karantene. Hamsun sies å ha oppfunnet en ny måte å skrive skjønnlitteratur på, en "psykologisk" roman som fremmer kaos fremfor logikk. Dette gir ham en sentral rolle i utviklingen av europeisk litteratur, men også i modernismen som litterær retning. Han er med andre ord ikke så lett å omgå, bagatellisere eller glemme.

Aron spør hvordan vi forener forfatteren og nazisten, Knut Hamsun. For det første, forsøker vi å få på plass fakta. Dette er det Ingar Sletten Kolloen gjorde i biografien om Hamsun. Et imponerende arbeid som adresserer de viktige spørsmålene: Hvor ille var Hamsun? Er det noen måte vi kan tilgi ham og "friskemelde" de litterære verkene hans?

Til å begynne med var Hamsuns atferd mer absurd en frastøtende. En natt, i mens Hamsun var ung og levde i USA, returnerte romkameraten hans til boligen der han fant Hamsund sovende. Lyset var fortsatt på, og på bordet lå en sigar, en kniv og en lapp der det stod noe slikt som : "Røyk sigaren og stikk kniven i hjertet mitt. Gjør det raskt, uten å tvile og som en venn - hvis du verdsetter meg. PS. Denne lappen vil fungere som forsvar i rettsaken."

Når Hamsuns far døde gikk ikke Hamsun i begravelsen. Han ble hjemme og skrev en tale der han argumenterte for at det fjerde bud var utdatert, og at foreldre burde hedre sine barn - heller enn motsatt. Han inviterte også Ibsen til et foredrag han holdt i Oslo, hvor temaet viste seg å være hvor mislykket Ibsen var som forfatter. Hamsuns hovedpoeng var at Ibsen var gammel og at skuespillene hans var skrapet sammen med "gamle skjelvende hender".  Senere når Hamsun giftet seg, stjal han alle konas penger og spilte dem bort i Belgia. Skylden mente han Gud hadde - for det var tross alt Gud som hadde skapt Hamsun slik han var. Så Hamsun var utvilsomt en skrue.

Det å være et litterært geni er likevel ikke tilstrekkelig alibi for det som skulle følge. Hamsun hadde vært Pro-Tyskland i første verdenskrig. Han ble mer og mer fanatisk ettersom Tyskland arbeidet med å bygge seg opp etter krigen. Dette skrev han brev og artikler om i løpet av tyve- og tredveårene. Han var fra seg av glede da nazistene invaderte Norge. Han trodde på tusenårsriket og ønsket, mer enn noe annet, å se England i ruiner. Han oppfordret den norske motstanden å legge ned våpnene og sa mange ganger, på mange måter at han støttet og var enig i Hitlers budskap.

Etter krigen fortalte Hamsuns forlegger ham at "i kampen om liv og død stod vi på forskjellige sider, det gjør vi fortsatt. Det er få mennesker jeg har beundret like mye som deg, og få jeg har vært så glad i. Ingen har skuffet meg mer enn du". Den norske regjeringen forstod godt at å dømme Hamsun til landsforræderi - en dom som vanligvis fulgte til at man ble straffet med døden- ville devaluere litteraturen som var så tett knyttet opp til landets identitet. Siden de ikke kunne unngå en rettsak forsøkte man å etablere en sannhet om at Hamsun var "gammel og gal" når han sa det han sa. Hamsun ble også spart dødsstraffen grunnet alder og status. Dette er også hvordan Hamsuns beundrere har forklart situasjonen i ettertid. At hans oppførsel under andre verdenskrig var oppførselen til en senil gammel mann, en gal mann, en mann som var blind for virkeligheten. Noen har forsøkt å argumentere for at Hamsuns støtte av nazistene burde vurderes som mindre støtende fordi det ikke var motivert av et hat mot jødene, men et hat ovenfor Storbritannia. Kolloens bidrag, er å vise gjennom sin biografi at Hamsuns oppførsel under andre verdenskrig var helt i tråd med Hamsuns karakter, men også at anklagene om mental svikt ikke har god forankring i virkeligheten. Han inkluderer transkripsjoner av de første høringene av Hamsun, der det fremgår at han var bemerkelsesverdig klar, ikke bare for en 86 år gammel mann - men generelt.

Kanskje det var Hamsuns store ulykke, mener Aron - at historien ga ham en mulighet til å vise verden hvem han var, men det er tross alt slik han var.

Hamsuns verk er ikke fulle av fascist-ideer, men de er verkene av en mann som ble en fascist. Hvorvidt dette gjør dem uspiselige er et spørsmål den enkelte leser må gjøre seg opp et svar om selv, siden det er et spørsmål om hva man føler seg bekvem med heller enn et intellektuelt prinsipp. Likevel er det nok få av de som beundrer Hamsuns verk som ikke syntes det er ukomfortabelt at han var den han var, konkluderer Aron.

Har du noen tanker om dette? Jeg liker å tro jeg kan skille det litterære verket fra forfatteren, likevel er det ikke alltid så lett.

3 kommentarer:

  1. Eg har ikkje lest ei einaste bok av Ari Behn for eg syns han er så dust, og bøkene hans har fått greie omtaler så det er nok mitt tap. Knausgård kan eg ikkje fordra, men det trur eg er fordi alle andre les bøkene hans, og då gidder ikkje eg (eg les som regel bestselgere fem år etter publisering fordi dei som regel blir så opphausa).

    Å skilje verk og forfatter er nok lurt til tider, men i motsetning til mange andre har ikkje eg problem med Hamsun, eg syns derimot at han er eit veldig interessant menneske. Det er ikkje bare han som er kritisert pga sin tyskervennlighet. Det er knapt nokon som kan snakke om tidligere svenske konger som Gustav V og arveprins Gustav Adolf utan å nemna deira tyskervennlighet.

    Eg klarer ikkje på ståande fot å kome på nokon forfattere utan dei to nemnte som eg ikkje liker, men det fins nok nokon:-)

    SvarSlett
  2. Veldig interessant spørsmål. Selv merker jeg at godt kan forholde meg til, og faktisk like, bøker av forfattere som også var dårlige mennesker; så lenge de er døde.

    Altså, null problem med Hamsun (sånn bortsett fra at jeg ikke er så glad i selve forfatterskapet), men større problem med Behn og co. Generelt sett finner jeg det verre å lese bøker av folk jeg oppfatter som drittsekker, posører, forfengelige - enn folk som faktisk var nazister, rasister eller homofober. Men jeg har like fult litt problemer med f. eks. Orson Scott Card og hans forfatterskap. Mye mulig det er fordi hans tildels ekstreme holdninger skinner gjennom i bøkene.

    SvarSlett
  3. Dette var eit interessant innlegg!

    Eg meiner at det er viktig å skilje mellom forfattar og verk, ja. Og eg trur det er heilt nødvendig, som du på mange måtar er inne på, dersom vi skal klare å forhalde oss til litteraturen til for eksempel Hamsun, i etterkrigstida. Eg synest forfattarbiografiar kan vere veldig interessante, men eg har ikkje sansen for lesningar som argumenterer med forfattaren sitt faktiske liv, for å støtte oppunder lesemåten. For eksempel er det mange som bruker biografien til Cora Sandel, når dei les Alberte-bøkene. Og det er jo åpenbart ein del parallellar mellom Alberte sitt liv og Cora Sandel sitt liv. Likevel synest eg bøkene blir rikare om ein les dei utan dette stadige sideblikket på forfattaren sitt liv.

    I nyare tid er det jo interessant med denne tendensen forfattarar har til å skrive om seg sjølv. Du nemner Knausgård (eg liker han, men eg likte han då eg høyrde han lese frå En tid for alt i 2004, så det har ingenting med Min kamp-bøkene å gjere). Og det er veldig mange fleire norske forfattararar som har skrive bøker kor dei sjølv framstår som hovudperson, men som likevel insisterer på at det er ein roman (eg skreiv eit ganske langt innlegg om dette, etter å ha lese Linnéa Myhre sin roman, Evig søndag http://linjene.wordpress.com/2012/12/13/evig-sondag/). Eg synest det er veldig interessant å sjå korleis verkelegheit og forteljing smeltar saman i noko som verken er fakta eller fiksjon. Og i slike tilfeller kjem vi ikkje utanom forfattarbiografien, når vi les boka. Men det er fordi boka i seg sjølv insisterer på at forfattarbiografien er viktig. Sjølv synest eg til og med denne typen bøker er mest interessante, når eg forsøker å lese teksten som han er, utan å sjå på forfattarbiografien.

    Det er mange forfattarar som har levd både spennande og utfordrande liv, Hamsun er blant dei. Eg vil likevel lese biografiar og romanar kvar for seg.

    SvarSlett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS