søndag 7. april 2013

Amundsen T. Ø - Bian Shen

Denne boken fikk jeg øynene opp for da jeg leste Knirk sitt innlegg om "De siste tider" av Øyvind Myhre. Denne boken var nemlig en del av samlesningen av norsk fantasy. Jeg så neste bok de skulle lese var den helt nye Bian Shen av Torbjørn Øverland Amundsen, så da tenkte jeg at jeg jo kunne invitere meg selv til å delta på akkurat den.

Jeg fikk boken tilsendt av Gyldendal på forespørsel.

Ville du levd evig, fanget i en barnekropp?
Arthur fyller 14 år i morgen, men han vet han vil dø i løpet av natten. Han vet også at han vil våkne opp i en ny kropp, i en ny familie, hjelpeløs med et spedbarns kroppskontroll, men med alle minner og følelser intakt. Arthur er et av Barna som har fått evig liv. Noe som både er et mirakel og en forbannelse. Ute av stand til å dø og ute av stand til vokse opp har han levd gjennom verdenshistorien som et barn. Men selv det er ikke nok til å forberede ham på hva som er i ferd med å skje ... Dette er første bok i en thrillerpreget trilogi som spenner vidt (tekst hentet fra forlagets hjemmeside).



Forfatter: Torbjørn Øverland Amundsen

Tittel: Bian Shen (2013)

Trivialia: 
1) Boken består av sorte og hvite sider, de sorte sidene kan leses alene som en separat historie, eller sammen med de hvite som en del av hovedfortellingen.
2) Forfatteren debuterer med denne boken, og har frem til nå arbeidet som sivilingeniør innen kommunikasjonsteknologi i Kværner. Torbjørn har gjort et intervju med den eminente Bokelskerinnen!
3) En av forfatterens rare vaner er å gå og lese samtidig, han kan derfor bokstavelig talt bli offer for en god bok en dag.

I et nøtteskall: Ville det være verdt å leve evig, men samtidig aldri være myndig og få gjøre sine egne valg, og ville du forresten - om det kom til det, ofret familien din for at resten av verden skulle få overleve?

Favorittutdrag: 
Jeg teller ikke lenger dager. Ikke måneder. Ikke engang år. Jeg husker ikke hvor mange liv jeg har levd, men jeg vet nå at jeg aldri vil vokse opp. Jeg er fanget for å se hvordan disse menneskene får herje med andre, uten at noen griper inn, uten at noen straffer dem. Jeg er tvunget til å leve i en kropp uten makt, i en verden hvor makt er alt som teller. De tror på guder overalt, men har aldri møtt en. Jeg har møtt en, og jeg tror ikke på henne.

Tiden går, og de sier verden gjør framskritt. I Europa snakker de om magneter, elektrisitet, astronomi og filosofi. De lager glass som forstørrer, og mekanismer som løfter ting i luften. Noen sier at guder må vike plass for forståelse og kunnskap, for mennesket. Hvordan kan noe som aldri har eksistert, vike plass? De kaller det framskritt, men fremdeles slakter de hverandre ned.
Tanker i ettertid:
Jeg likte boken godt, jeg syntes ideen var spennende og likte godt strukturen der vi følger handlingen til 14 år gamle Arthur og de mystiske tekstene på de sorte sidene annen hver gang. Noe av det jeg liker godt med boken er at den er en ungdomsbok som ikke undervurderer leseren. Språket er godt og det stilles filosofiske og gode spørsmål - uten at man finner frem teskjea. Dette er noe av det som gjør det lett å lese og like boka, også som voksen. Enkelte partier går litt trått, men i all hovedsak syntes jeg det var en bok det var vanskelig å legge fra meg. Jeg var litt skuffet over slutten, fordi jeg følte den var nokså utilfredsstillende, men det kan unnskyldes med at det er første bok i en serie. Jeg er spent på fortsettelsen. Dette må være noe av det beste som er publisert av norsk ungdomslitteratur på lenge.

Anbefales: Unge som er lei av å bli snakket til som barn.

Karakter: B

Tags: #serie, #debutant, #positivt_overrasket, #filosofi
 
Andre som har anmeldt boken mener:
 
 

6 kommentarer:

  1. Jeg likte også boken virkelig godt. Og vi har valgt akkurat det samme favorittsitatet :-)
    Jeg gleder meg til å lese fortsettelsen på denne boken! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, ja - det sitatet syntes jeg oppsummerte bokas kjerne virkelig godt. Gleder meg til en fortsettelse selv!

      Slett
  2. Så bra du inviterte deg selv, samlesninger er morsommere jo flere vi er! :)

    Jeg er enig i at boka ikke undervurderer leseren. Det er et ambisiøst prosjekt bygget på en god ide, og en utrolig kul debut. Selv er jeg ikke like begeistret som deg, synes det skurrer litt underveis, men skal nok likevel lese fortsettelsen når den kommer. Fin omtale!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er sant - selv om jeg lurte på om det var litt frekt. Er ikke helt inne i boksirkeletikette. Jeg er helt enig i at ideen kanskje var litt kulere enn gjennomføringen, for jeg ble litt utålmodig og syntes det trakk litt ut i partier. Likevel likte jeg den godt!

      Slett
  3. Smarting du! Tror jeg er for gammal - ramler helt av. Må ha enkelt plott. Donald er tingen for meg. :o)
    Bra omtale!

    SvarSlett
    Svar
    1. Den kjøper jeg ikke i heletatt, Knirk. ;)

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS