torsdag 25. april 2013

Hvorfor bruker forfattere pseudonymer?

Jeg forstår hvorfor kvinnelige forfattere utga bøkene sine under mannsnavn tidligere, men hvorfor fortsetter forfattere å bruke pseudonymer i dag?

Jeg lurer spesielt på hvorfor forfattere fortsetter å bruke dekknavn når identiteten bak pseudonymet er kjent. Jeg mener, Lars Kepler - de fleste vet at det er Alexander og Alexandra Coelho Ahndoril som skjuler seg bak dette navnet. Richard Bachman er Stephen King og John Le Carre heter egentlig David Cornwell, hvorfor bruker de ikke sine egne navn? Jeg har kanskje ikke Prime Intellect å spørre, men man kommer ganske langt med Google.
 
Noen kjente pseudonymer:
  • George Orwell - Eric Arthur Blair
  • Lewis Carrol - Reverand Charles Lutwidge Dodgson
  • John Le Carre - David Cornwell
  • Richard Bachman - Stephen King
  • Ayn Rand - Alisa Zinov'yevna Rosenbaum
  • John Lange - Michael Crichton 
Det er sikkert like mange svar på spørsmålet om pseudonymbruk hos forfattere som det er forfattere.
 
Kanskje var det lettere for Alexander og Alexandra Coelho Ahndoril å slå an på krimmarkedet med et skandinavisk-lydende navn. Akkurat her viser det seg at jeg ikke trenger å spekulere. Selvfølgelig er ekteparet intervjuet om dette. Alexandra kan fortelle at Lars Kepler er mer enn et pseudonym, han har blitt et slags alterego – en egen person. "Han er eldre enn oss og har helskjegg", forklarer hun. "Han er litt ustelt og har sosial angst. Han pleide å være lærer men jobber nå på et hostell for hjemløse. Han foretrekker enkel og tradisjonell svensk mat som kjøttboller" legger Alexander til. Det at han heter Lars, er en hyllest til Stieg Larsson.
 
Mathias Faldbakken ønsket kanskje ikke å bli forbundet med sin kjente far, da han ga ut Skandinavisk misantropi-triologien under navnet Abo Rasul. Kanskje ville han heller ikke blande karrieren som billedkunstner med karrieren som forfatte. Ingen visste hvem som skulte seg bak pseudonymet, så under lanseringsperioden av første bok "The Cocka Hola company" var han derfor helt utilgjengelig. Marianne Egerdal skrev masteroppgaven sin i litteraturformidling på UiO om pseudonymeffekten og The Cocka Hola Company. Her belyser hun hvorvidt det ga Faldbakken et fortrinn i markedsføring og salg å ha "to lanseringer" en der det ble bokhøsten 2005 sitt store mysterie hvem Abo Rasul var, og en ny runde omtaler – når det litt senere ble avdekket at det var forfattersønnen Mathias Faldbakken som stod bak. Det er også interessant å se om det påvirket kritikken han mottok.
 
Noen av de vanligste grunnene for bruk av pseudonymer:
 
Man vil være anonym for beskyttelse.
Det varierer sterkt hva forfatteren vil beskytte og hvem de søker beskyttelse fra. De vanligste er at man ønsker å beskytte privatlivet fra mediene. Dette er imidlertid blitt vanskeligere i den digitale tidsalderen. Et eksempel på dette er Sigrun Tale (pseudonym, 1987) som skrev boken "Rød var min barndoms dal" om seksuelt misbruk. Her valgte forfatteren å bruke pseudonym for å beskytte familien og seg selv. En annen grunn er at forfatteriene vil beskyttes mot sanksjoner som følge av kontroversielle temavalg, som religionskritikk og politikk. Eksempler på dette er Erik Bakken Olafsen (pseudonym, debuterte i 2005) med den islamfiendtlige boken Koranoid,
 
Man skaper en egen forfatteridentitet
Det blir også vanligere å skape en forfatteridentitet som har forbindelse til tekstens univers. Egerdal viser til Edy Poppy og Leia Starmann som eksempler på dette. Begge disse tematiserer forfatterspørsmålet ved å skape forfatterpersoner utenom det vanlige. I Poppys "Anatomi. Monotoni" heter en av personene Ragnhild Moe, som er Poppys fødenavn. Leia Starmann har valgt å fremstå som en tegneseriefigur, ved hjelp av navnbruken sin – samt utkledning og masker i intervjuer.
 
Drar det litt lenger enn de fleste: Leia Starmann
Man skiller ulike roller 
Et annet vanlig formål med bruk av pseudonym er at forfatteren ønsker å skille ulike roller. Ofte gjelder dette forfattere som utgir bøker i ulike sjangre som ikke gir lik status. Her bruker man ofte det ekte navnet for den mest anerkjente sjangeren, og pseudonymet for den mindre prestisjefylte sjangeren. Dette forklarer kanskje best hva Stephen King driver med. Et forfatternavn blir jo på en måte en merkevare innen en sjanger.
 
Man er en del av et "produkt"
Av andre intensjonstyper som finnes nevner Egerdal kollektivpseudonymet. Dette er mest vanlig i forbindelse med barneboksserier. Kjente eksempler er Hardy-guttene av Franklin W Dixon og Frøken Detektiv av Carolyn Keene. De virkelige forfatterene av disse seriene er ofte pålagt av forlaget å være anonyme, siden bøkene utgis under ett forfatternavn.
 
Hvilken effekt har pseudonymbruk på oss lesere? Undres jeg.
 
 

7 kommentarer:

  1. Interessant innlegg! Fikk meg til å tenke på Stephen King. For meg som leser ville jeg nok undret meg dersom jeg kom over en kjærlighetsroman lagt til midten av 1800-tallet og den var skrevet av nettopp Stephen King. Ville jeg lest den om jeg var King-frelst? Sannsynligvis ikke! Ville den ble lest av 1800-talls kjærlighetsroman-elskere dersom de kjente til King? Sannsynligvis ikke! Jeg forstår godt at dersom man som forfatter koples direkte til en sjanger som King og vil gi ut noe totalt annet så ville det nok være hensiktsmessig med psevdonym ja...
    Og - husker ennå hvor "såra og vonbroten" jeg ble da jeg oppdaget at Franklin W. Dixon og Carolyn Keene faktisk ikke var de forfatterne jeg trodde de var. Som 14 åring følte jeg meg lurt, for jeg hadde jo skrytt av hvor flinke de TO var... ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig i Stephen King-argumentet ditt. Som forfatter blir man jo på en måte en leverandør av et produkt, og kvalitet er subjektivt. Kanskje hadde du vurdert denne kjærlighetsromanen til å være bedre dersom den var skrevet av en ukjent forfatter, enn om du visste det var Stephen King.

      Jeg skjønner godt du følte deg lurt. Jeg hadde vel også følt jeg ikke fikk den anerkjennelsen jeg fortjente som forfatter om jeg måtte gjemme meg bak et pseudonym med flere medforfattere, men hei.

      Jeg fikk forresten kjeft på hjemmebane for ikke å ha inkludert Mumle Gåsegg, som er pseudonymet til Johan Borgen når han skriver petiter i Dagbladet.

      Slett
  2. Godt spørsmål! Jeg har lenge lurt på hvorfor André Bjerke ga ut krimbøkene sine under pseudonymet Bernhard Borge. Nå er det jo slik at Bernhard Borge er navnet på hovedpersonen i krimbøkene hans, så det har jo på en måte en effekt av at man får større følelse av at det er en "sann historie" som fortelles. Men jeg har aldri funnet ut om det var grunnen. Lurer også på om det var kjent på den tiden at det faktisk var Bjerke som skrev bøkene. Det har jo blitt skrevet masse om hans forfatterskap, så det er nok ikke så utilgjenglig kunnskap, men jeg har ikke lest noe særlig av det selv.

    SvarSlett
    Svar
    1. Interessant eksempel.

      Det virker som han valgte å bruke navnet sitt på sjangeren med høyest status (lyrikk), men som du sier er det jo en spennende effekt av at hovedfigurens og forfatterens navn er det samme.

      Slett
  3. Dette var eit interessant innlegg. Mattias Faldbakken har bekrefta akkurat det du nemner, med tanke på pseudonymbruk. Han ville ikkje bli lansert som sin fars sønn. Elles er nok motivasjonen samansett og forskjellig frå person til person. Amal Aden skriv jo under pseudonym fordi ho blir truga frå miljøet ho kritiserer. Då eg las lista di i innleiinga, tenkte eg mest på merkevare-tanken. Det er jo mange som bruker pseudonym fordi dei har veldig tunge namn, som Alisa Zinov'yevna Rosenbaum. Det er interessant at du tar det opp, i alle fall.

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig i det du skriver, Bjørg. Ayn Rand er nok et godt eksempel på en forfatter med tungt navn, ja.

      Slett
    2. Eg kom til å tenke på Anonym, etter at eg hadde lese dette. Det er jo eit veldig interessant eksempel på korleis valet av pseudonym påverka salet. Eg tviler på at denne forfattaren (som eg i forbifarta ikkje hugser kva heiter) ville seld så godt, viss han hadde skrive dei same bøkene som debutant. Men dette interessante pseudonymet ende jo meir eller mindre opp med å skape ein forfattarskap.

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS