torsdag 2. mai 2013

Lest i april (26/70)

Det ble seks bøker i april. En skikkelig god lesemåned, så nå ligger jeg 2 bøker foran årsmålet mitt. April var bra også når jeg tidvis kikket opp fra bøkene; jeg var på konsert med Lana Del Rey, på bestevennbesøk i Stavanger og bestilte sommerferien sammen med skatten. Så nå er vi i full gang med å glede oss til cruise i Karibien. Hurra! Må planlegge: 1) hvilke bøker jeg skal lese da og 2) hva jeg skal ha på meg.


I april leste jeg:
1) M. Cunningham - The Hours
2) J. Egan - Black Box
3) R.Williams - The metamorphosis of Prime Intellect
4) J. Jonasson - Hundreåringen som klatret ut av vinduet og forsvant
5) M. Hamid - How to get filthy rich in rising Asia
6) J. Austen - Northanger Abbey

Spesielt for denne måneden er kanskje antall bøker som skiller seg ut i selve måten historien fortelles. Black box er skrevet som en bruksanvisning og satt sammen av innlegg på 140 tegn – og først publisert på Twitter. Akkurat som i How to get filthy rich in rising Asia, som for øvrig tar formen til en selvhjelpsbok – er det du som er historiens navnløse helt. Jeg er også godt fornøyd med å ha fått inn to skandinaviske bøker og en klassiker. Ellers var hele to av bøkene ( Black Box og The metamorphosis of Prime intellect) sci-fi, noe som heller ikke er en sjanger jeg pleier å bevege meg i. En litt uvant lesemåned har det altså vært.

La oss gå litt nærmere inn på aprils to beste leseopplevelser, slik jeg ser det.


R.Williams - The Metamorphosis of Prime Intellect
I en ikke alt for fjern fremtid har programmereren Lawrence konstruert en kunstig intelligens som han tenkte skulle kunne utgi seg for å være menneske. Det viser seg at resultatet, Prime Intellect – gradvis bedre passer i rollen som Gud enn menneske. For å sikre seg at Prime Intellect ikke kan gjøre skade, har Lawrence under utviklingen installert tre hovedregler for maskinen. Prime Intellect tar disse bokstavelig og etter å ha utryddet krig, sult og sykdom bestemmer Prime Intellect seg for at det ikke er bra nok. Den gjør menneskene udødelige, samtidig som den øyeblikkelig tilfredsstiller alle menneskenes behov. Flere av menneskene sliter med å finne mening i dette evige og svært behagelige livet, hovedpersonen Caroline glemmer tomheten kun i øyeblikkene hun deltar i dødsfantasier, vold og ekshibisjonisme. Boken er sjokkerende, men har samtidig humor, den ser nærmere på hvor ekstrem menneskelig atferd kan bli når alle begrensninger fjernes.

Til å begynne med er boken nokså teknisk, men det går fort over. Hold ut. Boken beveger seg så over i Patrick Bateman-modus, og det er jo ikke for alle. Det kan virke som grotesk vold og sex blandet for sjokkeffekten, men forfatteren har et poeng og han kommer til det etter hvert. Saken er, poenget er sabla godt, så godt at det rettferdiggjør den noe røffe starten. Prime Intellect er en bok jeg vet jeg kommer til å tenke på en god stund, en bok som lærte meg noe nytt om konsepter som frihet og kunnskap som jeg setter høyt – og en bok jeg tror er skrevet for å diskuteres. Les den!

M.Hamid - How to get filthy rich in rising Asia
Gjennom formatet til en selvhjelpsbok inntar leseren rollen som en fattiggutt fra landsbygda. Boka guider oss i reisen mot målet – å bli styrtrik i et Asia i vekst. Vår navnløse helt grunnlegger et lite selskap som selger vann på flaske i et marked der rent vann er en luksus. Tankene hans er imidlertid stadig hos ungdomsforelskelsen, som vi kun lærer å kjenne som "the pretty girl". Den vakre jenta er i likhet med hovedfiguren motivert og i stand til å bevege seg fra slummen til velstand. Veiene deres krysses stadig, og hans lengsel etter henne finner sin næring i disse små møtene. Han glemmer henne aldri.

I boken som handler om hvordan hvordan man går fra fattigdom til velstand er det ikke den økte levestandarden pengene fører med seg som er i hovedfokus. Nei, mennesker er mennesker, og det som berører livene våre aller mest er fortsatt relasjonen til andre mennesker. Den sterkeste av disse relasjonene er kjærlighet. Kjærligheten og håpet som ligger i den overskygger historien om hovedpersonens reise fra fattiggutt til en velstående mann. Boken er romantisk uten noen gang å bli sentimental eller banal. Den viser også forretningslivets skyggesider med vold, korrupsjon, underslag og svindel. Jeg syntes det er en god bok og jeg er glad jeg har lest den.

 

6 kommentarer:

  1. Eg har og lest Amundsen i april, og han bør skrive så blekket spruter for eg ønsker eg fortsettelse:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg kommer utvilsomt til å plukke opp neste bok i serien!

      Slett
  2. Vel lest! Selv hadde jeg en laber lesemåned i april, men kommer sterkere tilbake! Jeg koste meg forresten veldig med innleggene om forfattere og pseudonymer og uspiselige forfattere! Velskrevet og interessant:) Jeg gleder meg til flere slike skrå-blikk (selv om jeg ikke alltid er like flink til å kommentere).

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Anne. Jeg er glad du liker innleggene jeg skriver innimellom bokanmeldelsene.:)

      Slett
  3. Veldig morsomt at du plukker ut Bian Shen! Jeg blir alltid litt sånn ordentlig glad når folk har ulike meninger om bøker. Og sånn litt på siden; i går fikk jeg en skikkelig sint kommentar på en bok jeg leste for en tid tilbake som jeg ikke likte, men som den som kommenterte (en ung jente) elsket. Da blir jeg virkelig så glad. Bøker skaper engasjement og unge lesere som skjeller meg ut fordi jeg ikke har forstått yndlingsbøkene deres....mmmmm....det er så fint! Dette var bare en assosiasjon, og hadde ikke noe med Bian Shen å gjøre, for vi var jo ikke så uenige.

    Vel, god helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, det føler jeg og, selv om jeg alltid er litt bekymret for hvorvidt jeg er en utakknemmelig leser som ikke forstår det andre ser ut til å forstå og sette pris på. Det gjelder spesielt på klassiker siden. Sterkest følte jeg det kanskje da vi leste Jane Austen i boksirkel.

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS