tirsdag 28. mai 2013

Feil om biblioteksbruk i Aftenposten

Det har lenge vært en kjent sak at kvinner er ivrigere på skjønnlitteraturen enn menn, men utlånsstatistikken fra 135 biblioteker over hele landet sjokkerte meg likevel. Er virkelig 99 % av de som låner skjønnlitteratur unge kvinner?
For hver 116. skjønnlitterære bok en norsk kvinne i alderen 24–30 lånte fra biblioteket, lånte en mann i samme alder én. Aftenposten (26. mai 2013)
Vel, nei. Det er mer et 80/20 forhold. Aftenposten gjorde en liten feil med tallene og  brukte 2.800 menn i sitt regnestykke heller enn 82.800 menn som var det korrekte. En våken Minerva-journalist gjorde Aftenposten klar over feilen.


Ca. halvparten av oss går på biblioteket i løpet av et år. Høy utdanning og biblioteksbesøk hører sammen, det er kun tre prosent av befolkningen som aldri har vært på et bibliotek. 35 % har lånt bøker på biblioteket i 2012 (SSB Kulturbarometer 2012)




4 kommentarer:

  1. Interessante tall uansett, men ikke så overraskende. Jeg lurer på hvordan fordelingen ville vært om det fantes et ordentlig utlån av e-bøker. Jeg ser også at ca. 15% bruker biblioteket til andre ting enn å låne bøker, ville nesten trodd at det tallet var høyere. Jeg lurer også på hvor mange som bruker biblioteket digitalt, leser omtaler og annet på nettsidene deres o.l. Det hadde også vært interessant da den digitale formidlingen bare kommer til å bli viktigere fremover.

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig at det likevel er interessante tall, for hovedkonklusjonen står seg jo. Ja, spennende å se hvor mange som bruker det til digitale tjenester. Jeg ser Drammensbiblioteket er flinke til å lage "eventer" for de unge og det er veldig bra!

      Slett
  2. Eg synest det er veldig synd at Aftenposten gjorde denne feilen og at debatten rundt kjønn og lesing druknar i ei latterleggjering av statistikkbruken. For det at menn låner 1/4 så mange bøker som kvinner er i og for seg interessant nok, sjølv om dei ikkje låner 1/100 så mange bøker som kvinner.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja. Jeg kunne godt tenkt meg å sammenlikne denne statistikken med kundestatistikken til bokhandlerne og Amazon også. Er det stort sett kvinner som kjøper bøker og, eller er det slik at det jevner seg ut noe når man ser det sammenlagt. SSB har vel noen tall på hvor stor andel av befolkningen fordelt på kjønn og alder (og fylke) som leser, samt hvor ofte de leser.

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS