onsdag 2. januar 2013

J.Barnes - The Sense of an Ending

Årets første bok tok meg med storm! Dette var 150 gode sider, og en veldig fin start på leseåret.

Anthony (Tony) Websters vennegjeng inkluderte gradvis Adrian Finn. De likte å tro han trengte dem, at han siden han var litt mer seriøs og klart mer intelligent enn de andre trengte litt hjelp til å navigere sosialt. De var forskjellige, men sverget evig vennskap. Når Tonys ex-kjæreste (som han aldri forstod seg på uansett) blir sammen med Adrian, skriver Tony et av tidenes bitreste brev. Kort tid etter velger Adrian å sette seg i et varmt badekar med blodige håndledd. Når vi i boken møter Tony som forteller har han rundet seksti, han har hatt karriere og er skilt. Han er en fredelig og avbalansert person som aldri har forsøkt å skade noen. Synet hans på seg selv utfordres likevel av en rekke overraskelser, og et brev fra en advokat beviser at minnet er langt fra perfekt.


 Forfatter: Julian Barnes

Tittel: The Sense of an Ending (2011)

Trivialia: Vant Man Booker prisen i 2011. Boken er også tilgjengelig på norsk, under tittelen "Fornemmelse for Slutten"

I et nøtteskall: Er du et godt menneske? I hvilken grad kan og bør du holdes ansvarlig for ord og handlinger som leder til andres ulykke? Minnet er ikke perfekt, og historien må alltid sees i lys av fortellerens egen historie.

Favorittutdrag:
"Shall we start with you, Finn? Put simply, what would you say this poem is about?"
Adrian looked up from his desk. "Eros and Thanatos, sir"
"Hmm. Go on."
"Sex and death," Finn continued, as if it might not just be the thickies in the back row who didn't understand Greek. "Or love and death, if you prefer. The erotic principle in any case, coming into conflict with the death principle. And what ensues form that conflict. Sir. "
I was probably more impressed than Dixon thought healthy.
"Webster, enlighten us further."
"I just thought it was a poem about a barn owl, sir."

Previously, Alex had been regarded as the philosopher among us. He had read stud the other two hadn't, and might, for instance, suddenly declare, "whereof we cannot speak, thereof must we remain silent". Colin and I would consider this idea of silence for a while, then grin and carry on talking. But now Adrian's arrival dislodged Alex from his position – or rather, gave us another choice of philosopher. If Alex had read Russell and Wittgenstein, Adrian had read Camus and Nietzche. I had read George Orwell and Aldous Huxley; Colin had read Baudelaire and Dostoevsky. This is only a slight caricature.

 Yes, of course we were pretentious – what else is youth for?

"That is one of the central problems of history, isn't it sir? The question of subjective versus objective interpretation, the fact that we need to know the history of the historian in order to understand the version that is being put in front of us."

"History is that certainty produced at the point where imperfections of memory meet the inadequacies of documentation".

Tanker i ettertid:
Jeg har tenkt å gjøre et eget innlegg om slutten, for å unngå spoilere i anmeldelsen. Denne boken tok pusten fra meg da jeg leste den. Jeg har ikke lest noe som har vært så intelligent formulert siden jeg leste The Pale King av David Foster Wallace, min favorittforfatter. I likhet med Wallace havner Barnes sin handling gjerne litt i bakgrunnen av oppslukende samtaler og tankerekker som iverksetter en prosess hos leseren. I motsetning til Wallace, har Barnes skrevet en konsis liten bok på 150 sider. Tony, er det man kaller en upålitelig forteller, noe som også gjør at leseren forholder seg litt kritisk. Les den, det gjør deg til et bedre menneske. Dette er en bok som kan og kanskje også bør leses mer enn en gang.

Anbefales: De som filosoferer litt og liker substans. Dette er en utmerket bok for en lesesirkel, da det bør være mye å diskutere.

Karakter: A

tags: #bookervinner, #filosofisk, #favoritt, #må-leses-igjen, #moderne, #britisk, #kort-roman-eller-lang-novelle, #mindfuck, #highbrow,

Andre som har anmeldt boken:
Knirk
Migrating Coconuts
Geir
Clementine
Julie



5 kommentarer:

  1. Oj, nå ble jeg glad for at boka står i hylla mi :-) Ønsker deg et godt nytt år, Linn!

    SvarSlett
  2. Godt nytt år! Gleder meg til å høre hva du syntes om denne!

    SvarSlett
  3. Så fint at du hadde en god opplevelse av denne boken! Jeg likte utrolig godt utdragene dine fra den. På sitt beste er Barnes helt herlig. Jeg har lest et par av de andre bøkene hans som var helt storartet. Som du sier skriver han så intelligent, og det er en fryd å lese. Denne boken klaffet ikke helt for meg, jeg hadde problemer med selve historien bak, men alle betraktningene var fantastiske. Masse å diskutere.
    Veldig spennende at du sammenligner med David Foster Wallace, som jeg ikke har lest enda. Nå fristet det veldig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dette var en bra bok - med mange flotte passasjer som muliggjorde gode utdrag. Så interessant at du nevner du har likt andre bøker han har skrevet, jeg skal ta en titt på det. Er det en spesiell du ville anbefale? David Foster Wallace er fantastisk, men best når han er kortfattet. "Consider the Lobster" eller "Brief Interviews with hideous men" er et bra sted å starte.

      Slett
  4. Ja. Veldig bra bok. En av de beste jeg leste i fjor. Og slutten ja, den slutten grublet jeg på. Nå husker jeg ikke så godt lenger hva det gikk på. Har lagt noen lenker i kommentarfeltet på bloggen min som man kan kikke på som omhandler slutten. Bra omtale du har laget forresten.

    SvarSlett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS