tirsdag 29. januar 2013

Lanseringsfest for Granta på Gyldendalhuset

Torsdag har jeg blitt invitert til lanseringsfesten av et nytt norsk litteraturmagasin. Det er internasjonalt anerkjente Granta, som nå kommer ut i norsk versjon i regi av Gyldendal forlag. Jeg gleder meg!
 
 Dette er Granta:
  • Litterært tidsskrift etablert av studenter i Camebridge i 1889. Fikk navnet etter elven som går gjennom byen.
  • Har fostret en rekke verdenskjente forfattere, som Ted Hughes, Michael Frayn, A.A Milne og Sylvia Plath. 
  • Kommer ut på elleve forskjellige språk, og lar kjente og nye forfattere få skrive om ett tema pr. nummer. Temaene varierer veldig, fra svik, Saigons fall, Titanics mytologi, psykoterapi og cricket.(www.granta.com)
  • Det første nummeret på norsk lanseres av forlaget Gyldendal denne uka, med et opplag på 2000. Planen er å gi ut et nummer i året. Den norske redaktøren er Trude Rønnestad (Klassekampen 28.01.13 s18-19)
Norske og internasjonale kjente forfattere inngår begge i Norges egen versjon av det sagnomsuste tidsskriftet Granta.
"En Granta-tekst er presserende, nødvendig, vakker og skrevet slik bare den bestemte forfatteren kan skrive. Den vitner om noe viktig, om det er snakk om krig eller en indre konflikt. En Granta tekst får deg til å tenke. Skjønnhet som ikke får deg til å tenke er ikke virkelig skjønnhet". – John Freeman, redaktør for Granta. (Klassekampen 28.01.13)

Den første norske versjonen av Granta inneholder tekster fra Vigdis Hjorth, Kjartan Fløgstad og Ingvild H Rishøi. Det publiseres utelukkende nyskrevne skjønnlitterære tekster. Magasinet vil også inneholde oversatt litteratur fra de andre landene som utgir Granta. Dette betyr at norske forfattere vil få tekstene sine oversatt på engelsk og tekstene deres vil sendes til Granta-redaktørene i de 11 andre landene magasinet kommer ut. Oversettelsesarbeidet tar forfatternes forlag på dugnadsrunde.
 
Den første norske versjonen av Granta har "Kollaps" som tema. Den norske redaktøren, Trude Rønnestad satser på å nå ulike typer lesere – for tekstene i Granta er tekster som berører og ivaretar sammensatte livserfaringer. Tekstene kan gjøre folk klokere, både på verden og seg selv, sier hun.
 
Amen, hurra og skål sier jeg - og gleder meg til festen. Aller mest gleder jeg meg likevel til å krølle meg sammen i sofaen med et ferskt nummer av Granta.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS