torsdag 31. januar 2013

Å lese med andre

Noen ganger savner jeg innspill fra andre og muligheten til å diskutere en bok jeg har lest. Da er lesesirkler på nett helt perfekt.


Jeg har bestemt meg for å være med i en lesesirkel i regi Lines Bibliotek. Vi skal lese 12 titler fra 1001 bøker du må lese før du dør lista (jeg er litt bekymret for fremdrift ift forventet levetid der, men hei). Jeg har lest to av disse allerede. I januar skulle vi lese Murakamis Kafka på Stranden, denne leste jeg for et par år siden – husker jeg likte den godt. Jeg har også lest A confederacy of Dunces av Toole som jeg var noe mer lunken til. Det betyr at det er ti titler jeg har å lese. Anmeldelsene skal postes siste søndag hver måned og bøkene som inngår er:

Januar: Haruki Murakami – Kafka på stranden (ferdiglest)
Februar: Irene Nemirovsky – Storm i juni

Mars: Friedrich Durrenmatt – The Judge and his Hangman
April: Jane Austen – Northanger Abbey
Mai: August Strindberg – Det røde rommet
Juni: Virginia Woolf – To the lighthouse
Juli: Toole – A confederancy of Dunces (ferdiglest)
August: Harper Lee – To kill a mockingbird

September: Lev Tolstoj – War and Peace
Oktober: Margaret Atwood – The Handmaids Tale
November: Michael Cunningham – The hours
Desember: Nicole Krauss – The history of Love


Jeg gleder meg allermest til "To Kill a Mockingbird" og "The Handmaids Tale". Med størst fordommer skal jeg gå på "War and Peace" som er kjent for å være i samme klubb som "Ulysses" når det gjelder lengde (murstein) og tilgjengelighet (pretensiøs/highbrow). OK, jeg skal kanskje ikke ta helt av med forhåndsdømmingen, men vi får se da, i september hva jeg syntes. For jeg skal i allefall lese den ferdig.

Sånn rundt september så begynner jo også lesingen av de nominerte til Bookerprisen, så vi får se hvordan det tar i vei derfra. I fjor leste jeg alle de nominerte til shortlisten sammen med andre bokbloggere og kåret min egen vinner. Det var en helt fantastisk leseopplevelse som jeg gleder meg til.

6 kommentarer:

  1. To kill a mockingbird skal jeg også være med å lese. Har skaffet meg boka.:) Likedan har jeg meldt med på Til fyret av VW. Så får vi se om det blir flere.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den må jeg kjøpe meg, for den er ikke tilgjengelig på Amazon. Har vært innom 3 ark butikker uten at de har hatt den. Gøy at så mange er påmeldt!

      Slett
  2. Jeg var med på Kafka på stranden og den likte jeg godt. I tillegg skal jeg være med på Northanger Abbey, Til fyret og A Confederancy of duces :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gøy! Jeg gleder meg til å lese hva du mener om bøkene.

      Slett
  3. Jeg skal også delta! Jeg har ikke satt meg mål om å lese alle de 12 titlene, for da får jeg lesesperre :) Men jeg skal i alle fall lese Til fyret, To kill a mockingbird, Det røda rummet og Dommeren og hans bøddel. Jeg setter listen høyt, for jeg skal lese dem alle på orgialspråkene engelsk, svensk og tysk :) Det blir spennende!

    Samlesingen av de Bookernominerte vil jeg gjerne være med på når den tid kommer. Jeg fikk bare lest en bok, Narcolpolis, i fjor, men det var til gjengjeld en veldig god bok. Flott med slike gode lesetips!

    SvarSlett
    Svar
    1. Flinke Bokofilia. Jeg er ikke sikker på om jeg skal lese Strindberg på svensk, men ellers satser jeg på å lese det som er skrevet på engelsk på engelsk, og Dommeren og hans bøddel på tysk (med den engelske versjonen å støtte meg på). Christian hadde en gammel versjon med masse notater på tysk, stående i bokhylla. Ja, sleng deg på Booker-lesinga i år. Det var virkelig den beste opplevelsen jeg har hatt på lenge!

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS