mandag 7. januar 2013

G.Flynn - Gone Girl

Denne boken har jeg nesten ikke klart å legge fra meg, og det er så herlig. Har ikke hatt det slik siden jeg leste THG (Dødslekene).


Nick og Amy Dunne forbereder sin femte bryllupsdag. Det har vært et par tøffe år, der de begge har mistet jobben (de fordømte bloggerne har gjort det umulig å leve av å skrive om filmer, musikk og kultur i magasiner). De har solgt huset i New York under takst, og flyttet tilbake til Nicks barndomsby North Carthage, i Missouri for å ta seg av Nicks gamle og syke foreldre. Til tross for en nær perfekt fasade er Amy slettes ingen enkel kvinne å leve med, hun er perfeksjonist i alt hun foretar seg og deler ut straff i gammeltestamentlig ånd. Når Amy forsvinner, blir Nick hovedmistenkt. Han føler presset fra media, politiet, Amys foreldre og lokalsamfunnet og når sant skal sies oppfører han seg rart. Lite genuint. Nick tas i løgn, bedrag og upassende oppførsel. Det er liten tvil om at han er en bitter og forsmådd ektemann, men er han en morder?

Forfatter: Gillian Flynn

Tittel: Gone Girl (2012)

Trivialia: Denne boken blir filmatisert, og det ser ut som Reese Witherspoon vurderes castet i rollen som Amy.



I et nøtteskall: Velskrevet spenning om ekteskapets mørke sider og rollene vi spiller for oss andre - og for oss selv.

Favorittutdrag:
We named the bar The Bar. "People will think we're ironic insted of creatively bankrubt," my sister reasoned. Yes, we thought we were being clever New Yorkers-that the name was a joke no one else would really get, not get like we did.  Not meta-get. We pictured the locals scrunching their noses; Why'd you name it The Bar? But our first customer, a gray haired woman in bifocals and a pink jogging suit, said, "I like the name. Like in Breakfast at Tiffany's and Audrey Hepburn's cat was named Cat." We felt much less superior after that, which was a good thing.

I need to be ambushed, caught unawares, like some sort of feral love-jackal. I'm too self-conscious otherwise. I feel myself trying to be charming, and then I realize I'm obviously trying to be charming, and then I try to be even more charming to make up for that fake charm, and then I've basically turned into Liza Minnelli: I'm dancing in tights and sequins, begging you to love me. There's a bowler and jazz hands and lots of teeth.

Dorothy has one of those '70s kitten-in-a-tree posters-Hang in There! She posts her poster with all sincerity. I like to picture her running into some self-impressed Williamsburg bitch, all Bettie Page bangs and pointy glasses, who owns the same poster ironically. I'd like to listen to them try to negotiate each other. Ironic people allways dissolve when confronted with earnestness, it's their cryptonite.
Tanker i ettertid:
Jeg kan ikke si så mye om plottet, bortsett fra at det tar en skikkelig vending. Jeg syntes det er bokens første halvpart som er mest spennende, så trekker det litt for mye ut - men for all del. Spennende lesning. Jeg liker hvordan boken innledningsvis spiller på delene av et forhold jeg tror mange kjenner seg i gjen i. Det å være den beste personen man kan være, holde igjen på sjalusi eller kritikk, selv når det er berettiget. Man vil være den trygge, kule personen. Tiden avslører de fleste av oss.

Anbefales:
Alle som liker spenning og smart krim.

Karakter: B

Tags: #mindfuck, #spenning, #leseglede, #filmatiseres, #velskrevet

7 kommentarer:

  1. Har veldig lyst å lese denne:) Måtte notere den ned:) Takk for tips!:) Ha en fin kveld!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er verdt tiden. :) Så hyggelig at du stakk innom, husker deg fra bokbloggtreffet. God kveld til deg og.

      Slett
  2. Hm, ble litt fristet nå selv om jeg ikke likte Åpne rom av samme forfatter noe særlig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Åpne rom, den har jeg ikke lest så jeg kan ikke gjøre noen form for sammenlikning. Hva var det du ikke likte med Åpne Rom?

      Slett
  3. Åpne sår heter den, jeg skrev visst feil. Jeg synes at menneskene var i overkant destruktive og forskrudde til at det føltes realistisk. Krimplottet var heller ikke særlig spennende og da manglet det litt for mye til tross for at jeg likte både stemningen og miljøet som ble beskrevet.

    SvarSlett
  4. Jeg er stor tilhenger av Flynn, og liker også boken godt så langt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra, jeg gleder meg til å lese din anmeldelse av den!

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS