torsdag 6. september 2012

V.Diffenbaugh - The Language of Flowers (Blomstenes hemmelige språk)

Victoria har hatt en oppvekst som kasteball i barnevernet og har hatt omtrent like mange fosterfamilier som andre barn har hatt sko. Hun har sluttet å pakke med seg tingene sine når barnevernet henter henne og dukker alltid opp tomhendt hos den nye familien. Det varer uansett ikke så lenge. Hennes foretrukne kommunikasjonsform er blomster. Fra hun er 10 til 18 bor hun på barnevernsinstitusjon, etter fylte atten er det på tide å klare seg selv. I stedet for å lete etter jobb anlegger Victoria en egen liten hage i parken hun sover. En dag fanger hun oppmerksomheten til den lokale blomsterhandleren, Renata.


Forfatter: Vanessa Diffenbaugh

Tittel: The Language of Flowers (Blomstenes hemmelige språk) (2011)

Første setning: For eight years I dreamed of fire.

i et nøtteskall: Kan en kasteball slå røtter, og trenger egentlig kjærlighet røtter, eller er det som mose?

Favorittutdrag:
"I'd spent every spare moment memorizing the meanings and scientific descriptions of individual flowers, but the knowledge went mostly unutilized. I used the same flowers again and again: a bouquet of marigold, grief; a bucket of thistle, misanthropy; a pinch of dried basil, hate."

"Now as an adult, my hopes for the future were simple: I wanted to be alone, and to be surrounded by flowers."

"Red roses mean love; yellow roses infidelity. So a man would have to choose his flowers carefully."

Tanker i ettertid:
Noen ganger får du ikke det du ønsker deg – andre mennesker kommer i veien. Heldigvis er dette stort sett til ditt eget beste, iallfall om du foretrekker blomster fremfor folk. Barnevernet får relativt hard medfart her, som en håpløs part som mener det godt, men som ikke lytter eller forstår. Redningen blir arbeid (næringslivet til unnsetning!) og gleden Victoria finner i å skape noe helt unikt for sine kunder. Gjennom arbeidet treffer hun mennesker og utfordres kraftig når hun også finner kjærlighet. En fin historie, som ble lest ferdig på to dager. Likevel er det ikke full pott hos meg. Jeg liker ikke Victoria særlig godt, jeg syntes hun er en forenklet figur og alle rundt er så tålmodige at alle naturlige konflikter unngås. Boken har et klart budskap om at alle kan elske og elskes tilbake, og at det aldri er for sent å knytte seg til mennesker.

Anbefales: Deg som liker chicklit, blomster eller begge deler.

Karakter: C

2 kommentarer:

  1. Fin og god omtale, Linn. Dette er en bok jeg kun har hørt godord om tidligere, men som jeg ikke har fått sjekket ut selv ennå. Nå kan jeg trygt skru ned forventningene noe, kanskje?

    Jeg skal på bokbloggertreffet, ja. Jeg er med og arrangerer det :-) Det kommer til å bli spennende og gøy! Jeg så at du også var påmeldt; da treffes vi der :-)

    SvarSlett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS