mandag 17. september 2012

R. Joyce - Harold Frys utrolige pilegrimsferd

pensjonisten Harold går for å poste et brev uten å ane at han kommer til å gå England på langs. Han har ikke joggesko, kart, kompass eller mobiltelefon. Han har heller ikke sagt noe til konen Maureen som støvsugde huset da han vandret avgårde. Det eneste han vet er at han må gå for å redde livet til en gammel kollega.


Forfatter: Rachel Joyce

Tittel: Harold Frys utrolige pilegrimsferd (The unlikely pilgrimage of Harold Fry) (2012)

Første setning: Brevet som skulle forandre alt, kom på en tirsdag.

Trivialia: Jeg var 95% ferdig med å lese boken på engelsk da jeg fikk et norsk forhåndseksemplar fra Aschehoug. Jeg er så glad for at de valgte å oversette denne boken, for den er virkelig en perle. Så jeg bestemte meg for å lese og anmelde den på norsk.

 I et nøtteskall: Tro, håp og kjærlighet. Dette er en bok som bør kunne smelte selv den mest hardnakkede kyniker. Full av britisk sjarm, følger vi fortellingen om et gammelt ektepar som kommer nærmere hverandre for hvert steg Harold tar vekk fra huset. Det er slettes ikke tilfeldig at det heter tankegang.

Favorittutdrag: 
"Rex var en kort mann med små føtter, et lite hode og en veldig rund kropp som iblant fikk Harold til å engste seg for at han skulle miste balansen og rulle nedover åssiden som en tønne."

"Kjære søn, lød det eneste brevet fra Joan. New Zeeland er et hærlig sted. Jeg måte dra. Jeg paset ike til å være mor. Hils så mase til faren din. Det verste var ikke at hun hadde reist. Det verste var at hun ikke engang kunne stave forklaringen sin."

"Harold hørte seg selv si: Jeg hører av moren din at du kom inn på Cambridge. David hadde ikke sett på ham. Han fortsatte bare å stirre ut i tomme luften. Harold hadde mest av alt lyst til å omfavne ham og holde ham tett inntil seg. Han ønsket å si: Kjære vakre gutten min, hvordan kan det ha seg at du er så mye smartere enn meg? Men hadde bare betraktet det uutgrunnelige ansiktet hans og sagt: Det må jeg si. Så flott. Jøss. "

Tanker i ettertid: Denne historien tok meg med storm, den sjarmerte meg - og fikk meg til å føle en ømhet for mennesker jeg ikke kjenner. Jeg elsket hver eneste side. Hvorfor er det slik i livet at det er så vanskelig å snakke med de du elsker, men så lett å snakke med fremmede? Hvorfor klarer man ikke å si det man ønsker å si, som man trenger å si, for å unngå at avstanden blir for stor, og før det er for sent?

Karakter: B

12 kommentarer:

  1. Hjelp! Nå trodde jeg du hadde rukket å lese den norske utgaven etter treffet! Og så ble jeg veldig glad for at jeg plukket med meg et forhåndseks på bokbloggtreffet ;-)

    SvarSlett
  2. haha, nei. Ja, det kan du være glad for. Den er verdt tiden. :)

    SvarSlett
  3. Oi, nå gleder jeg meg til å lese denne!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg gleder meg til å høre hva du syntes om den!

      Slett
  4. Jeg tenkte som Silje, det var da en forrykende lesefart. Jeg er litt spent på hva du synes om den norske oversettelsene i forhold til originalen. Har hele tiden tenkt at jeg må lese den på engelsk, det gjør man jo helst med bookerbøker, men så har jeg jo nå dette lesereksemplaret. Vis vei!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg pleier også å foretrekke å lese bookerbøkene på engelsk, egentlig foretrekker jeg å lese alle bøker som er skrevet på engelsk på originalspråket, fordi engelsk er slikt et rikt språk og oversettelsene gjerne blir litt fattige i sammenlikning. Når det er sagt, syntes jeg oversettelsen av denne boken var veldig god. Jeg vil nesten si jeg syntes det er hipp som happ hvilken man velger.

      Slett
  5. Jeg kjenner den følelsen - av å kjenne ømhet for mennesker jeg ikke kjenner gjennom litteratur.
    Forøvrig veldig fin måte du deler om en bokomtale - det gjør det veldig oversiktelig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er en fin følelse, det motsatte av misantropi - man tenker det finnes håp.

      Tusen takk for veldig hyggelig tilbakemelding på format.

      Slett
  6. Nå gleder jeg meg enda mer til å lese denne! Artig at ordet tankegang er brukt helt bokstavelig i denne boken.

    SvarSlett
  7. Kjempefin omtale. Jeg har nettopp lest den.:)

    SvarSlett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS