søndag 16. september 2012

D Levy - Swimming Home

Handlingen utspiller seg i sør-Frankrike på midten av nitti-tallet. Poeten Joe og konen Isabel har leid en villa med et vennepar. Ingen er forberedt på å finne en naken rødhåret pike i svømmebassenget. Hun er Kitty Finch - bokens hovedkarakter. Isabel inviterer Kitty til å bli. Hun og Joe har problemer med ekteskapet og Kitty beskrives som "et vindu som venter på å bli klatret gjennom" for de begge. Kitty har kommet for å formidle sin beundring for Joes poesi, og har tatt med sitt eget dikt "Swimming Home" som hun ønsker han skal lese. Historien om en middelklasseferie, to familier som deler en villa frem til en fremmed kommer - høres ut som en kjent oppskrift. Det er likevel noe nytt med Swimming home. Tonen gjennom boken er ubehagelig, og leseren vil bli overrasket over slutten.

Forfatter: Deborah Levy

Tittel: Swimming Home (2011)

Trivialia: Jeg lurer på om Levy har hørt sangen Swimming Home av Evanescence? Legger ved et utklipp av sangteksten her:
I was looking to the sky
When I knew I'd be swimming home
And I cannot betray my kind
They are here - it's my time
Første setning: When Kitty Finch took her hand off the steering wheel and told him she loved him,  he no longer knew if she was threatening him or having a conversation.

I et nøtteskall: Ekteskap fremstilles som en kamp om kontroll, et spill der man til tross for kjærligheten man har for hverandre ønsker å bevise et poeng sterkere enn noe annet. Dette gir grobunn for ulykke. Ulykken heter Kitty, har rødt hår og sprader rundt naken.

Favorittutdrag:
"To have been so intimate with Kitty Finch had been a pleasure, a pain, a shock, and experiment, but most of all it had been a mistake. He asked her again, to please, please, please drive him safely home to his wife and daughter. Yes, she said. Life is only worth living because we hope it will get better and we'll all get home safely."

"When couples offer shelter or a meal to strays and oners, they do not really take them in. They play with them. Perform for them. And when they are done they tell their stranded guest in all sorts of sly ways she is now required to leave. Couples were always keen to return to the task of tryin gto destroy their life long partners while pretending to have their best interests at heart. A single guest was a mere distraction from this task."

"Why do you take pills?
Oh I've decided not to for a while. You know... it's quite a relief to feel miserable again. I don't feel anything when i take my pills."

"It's raining".

"Forget forget Kitty Ket."

Tanker i ettertid: 
Kitty har kommet for Joe, fordi hun ut i fra diktene hans vet at han er deprimert, hun kjenner seg igjen i de, og føler at de er en intim samtale de to imellom. Hun velger å svare ham med diktet Swimming Home som han i det lengste ønsker å unngå. Isabel er ulykkelig i ekteskapet med Joe og vet utmerket godt at ektemannen ikke kommer til å kunne motstå Kitty, så hun tar dagsturer til Nice på måfå - som om hun ønsker å påskynde prosessen. Endelig fremtvinge samtalen med stor S. Er ekteskapet liv laget? Gjennom Isabels ønske om kontroll gir hun kontrollen til Kitty - men slett ikke på en måte hun hadde forutsett. Det er slutten på boken som virkelig griper meg, men den kan jeg jo ikke diskutere - for da ødelegger jeg jo hele leseropplevelsen for andre.

Anbefales:  De som tåler det mørke og ubehagelige og overlever løse tråder.

Karakter: A

10 kommentarer:

  1. Liker stilen din! Etter å ha gått gjennom bokanmmeldelsene dine er jeg litt usikker på om dette er boka for meg. Jeg liker stort sett de bøkene du har gitt C ;) Men i dette tilfellet var det fint å bli introdusert for en ny forfatter. Jeg liker mørkt og ubehagelig så kanskje jeg skal lese denne? Boken er hvert fall notert :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har egentlig ganske dårlig samvittighet ovenfor flere av C'ene mine. De er veldig subjektive, og bøkene er helt klart veldig gode. Langt over gjennomsnittet, faktisk. Er du Palahniuk og Bukowski-leser?

      Slett
    2. Ingenting å ha dårlig samvittighet for ;) Jeg er ihuga Bukowski fan, har lest noe Palahniuk men har ikke samme "kjemi" med han. Ellers så digger jeg bla. Houellebecq. Fantastisk humor!

      Slett
  2. Spennende! Omtalen din av denne boka får meg til å tenke på filmen Swimming Pool (eller Swimmingpool). Der er det en middelaldrende kvinne som reiser til et feriehus, og oppdager en ung, naken kvinne svømmende i bassenget. Jeg husker ikke om det var en ektemann med i bildet, men denne unge kvinnen utløser en god del følelser (som jeg ikke husker for det er så lenge siden jeg så filmen...). Den er mørk og ubehagelig, og jeg vet at jeg likte den.

    Ellers var det koselig å se deg i går, selv om jeg ikke fikk pratet så mye med deg som jeg ønskett.Jeg synes vi får ta en bokprat på kafe i Drammen en dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå fikk jeg lyst til å se den filmen!

      Du var jo en av arrangørene i går og mye lå på dine skuldre. I tillegg var det veldig mange spennede mennesker i ett rom, så at vi ikke fikk snakket så lenge sammen, det forstår jeg veldig godt.

      En bokprat på kafe i Drammen er ikke å forakte. Kanskje jeg kan intervjue deg? Det hadde vært stas!

      Slett
    2. Da har vi en avtale :-) Vi får finne en dag som passer.

      Slett
  3. Hei Linn, så hyggelig å treffe deg i går :) Flott blogg du har! Gleder meg over bekjentskapet og til å følge det du skriver fremover.
    -Et veldig godt innlegg. Jeg er enda ikke ferdig med boken, men opplever den kampen i ekteskapet du skriver om, veldig sterkt i boken. Nå ble jeg veldig spent på slutten!

    Jeg syns også det var så herlig at du har tegnet Kitty Ket i innlegget under, fordi den veldig fine tegningen fikk meg til å bli mye mer interessert i henne som menneske. Sålangt har jeg bare sett på henne som slangen i paradiset, selv om det er jo slett ikke noe paradis til å begynne med. Men tegningen får frem noe viktig, nemlig at hun er en spennende og fascinerende hovedperson. Da likte jeg boken mye bedre, så tusen takk for det. Opplever den som en ganske komplisert roman, selv om den er leses lett. Jeg ble også kjempenyskjerrig på filmen Silje nevner over.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Clementine, veldig hyggelig å treffe deg også.

      Jeg ble så glad av kommentaren din. Jeg er helt enig i at det er en komplisert om enn lettlest roman, og at Kitty kan fremstå som slangen i et ganske stusselig paradis.

      Gleder meg til å lese anmeldelsen din, blir interessant å lese din tilnærming til boken.

      Slett
  4. Så kjekt at du har skrevet om denne boken, på riktig dag til og med. Jeg lager snart en oversikt over Bookerlesningen i en fane på bloggen min, og da linker jeg til innlegget ditt.

    Jeg tror det kan bli spennende å lese de omtalene som kommer, for det kan virke som om vi har ganske forskjellige meninger om boken.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg venter i spenning på flere bokanmeldelser av Swimming Home! Jeg fikk også det inntrykket at jeg var mest begeistret av oss da vi diskuterte den kort på bokbloggertreffet, akkurat det gjør det ekstra spennende å lese anmeldelsene deres av den. Er i gang med neste bok om botanikk, demens og krig. Det går litt trått foreløpig. Håper det tar seg opp.

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS