torsdag 13. september 2012

Jeg drømmer om å få lage et bokomslag

Det er begrenset hvor mye tid man kan se ut vinduet fra et klasserom før man begynner å tegne. Dette er spesielt sant når man er oppvokst i en kommune som er så liten at det ikke er en sjel å se likevel. Skoleresultatene mine var gode nok til at lærerne ikke brydde seg nevneverdig om at jeg tegnet i timene. Vel, grensen ble trukket da jeg tok med et akvarellskrin. Hjørnet der jeg og venninnen min satt i klasserommet var tapetsert med tegningene mine. Jeg ville bli klesdesigner, så de fleste bildene var av kvinner som poserte i noe jeg i ettertid klart vil kalle smakløse antrekk. Det var korte plastskjørt, englevinger, og catsuits som får Marvel Comics sine heltinner til å se anstendig antrukket ut. Før jeg forlot ungdomskolen hadde jeg nok tegninger til å dekke gangene mellom klasserommene. En slags catwalk – tenkte jeg. På videregående ble det mindre og mindre tegning. På høyskolen gjorde jeg sporadiske forsøk på å satse på tegningen. Jeg lanserte blogger, tegnet flere ganger i uken. Det varte sjelden mer enn en måned eller to. Som barn tegnet vi alle sammen, hvorfor sluttet vi? Hvorfor sluttet jeg?

Tegning for meg nå, er en merkelig hobby. Jeg liker å tro det er en lidenskap, men likevel er det ikke så ofte jeg kunne tenke meg å tegne. Jeg slipper faktisk helst. Spør du meg om jeg vil støvsuge eller tegne blir svaret fort støvsuge. Likevel ville jeg aldri si at å støvsuge er en lidenskap (noe hybelkaninene under sofaen er et klart bevis på). Jeg vil tegne. Jeg har bare ikke lyst. Det som skulle bli en innledning til hvorfor jeg kunne tenke meg å gjøre et bokomslag ser jeg nå ser ut til å ha blitt et innlegg i seg selv - og det sier at jeg ikke har lyst til å tegne. Meh.

Vi starter på nytt. Jeg har lyst til å tegne et bokomslag. Kanskje skulle jeg starte et nytt prosjekt der jeg tegner alternative omslag til bøker jeg har lest, eller at jeg inkluderer temaer/ karakterer fra bøker i tegningene mine? Det kunne vært gøy.
Foto: Trond Andersen

Foto: Trond Andersen









7 kommentarer:

  1. Utrolig flotte tegninger!!!! Jeg er imponert!!! Kanskje jeg kan bestille en tegning av deg til å ha på veggen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei søte Silje! Tusen takk for veldig hyggelig kommentar. Kanskje jeg kan lage en tegning til deg? Det pleier å ta år og dag da, siden jeg aldri tegner mer... Hva ønsker du deg?

      Slett
  2. Riktig god kveld til deg, Linn - for en flott strek du har!! Smilte bredt da jeg akkurat nå besøkte bloggen din og fikk se tegningene dine - herlig å bli imponert og inspirert : )))

    Ser fram til å følge deg fremover : )))

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Dez, så utrolig hyggelig kommentar! Jeg skal prøve å kombinere tegning og bokblogging på en måte som gir mening fremover. Nå skal jeg inn for å se på din blogg!

      Slett
  3. Det er nesten skummelt hvor mye jeg kjenner meg igjen i det du skriver her. Selv går det litt i bølger - i noen perioder gjør jeg knapt annet enn å tegne, skal lage bokomslag og bloggdesign og vite hva - men så går det gjerne månedsvis til neste gang jeg i det hele tatt plukker opp blyanten. Det som er det merkeligste er at selv om jeg ikke alltid har lyst til å tegne har jeg alltid lyst til å tegne mer enn jeg gjør nå - hvis det gir noen mening. Har du det sånn også?

    Kommer i hvert fall til å følge med på bloggen din, du har talent :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Akkurat slik har jeg det og!

      Takk for ros, jeg skal inn for å titte på din blogg nå :)

      Slett
  4. "Kanskje skulle jeg starte et nytt prosjekt der jeg tegner alternative omslag til bøker jeg har lest, eller at jeg inkluderer temaer/ karakterer fra bøker i tegningene mine? "

    JA JA JA! Gjør det!

    SvarSlett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS