søndag 12. oktober 2014

På plass i London (Man Booker 2014)

I går ankom jeg hotellet mitt i London (South Kensington) rundt 20.00. Bestemte meg for å ta en 50 minutters catnap og stilte iPhonen til vekking. Våknet 10 timer og 50 minutter senere av at iPhonen ringte. Så joda. I dag var jeg oppe 07.00 til en skikkelig britisk frokostmiddag. Klar for å oppleve alt.



Som nordmenn flest, ble jeg trukket mot Oxford Street, og få timer senere var jeg en av de personene jeg hadde håpet jeg ikke skulle være. Turisten med to stappfulle poser fra Primark. Men la oss heller dvele ved andre kjøp. Jeg kjøpte meg nemlig ny Kindle. Den forrige (som ser litt ut som en kalkulator) gikk til de evige lesemarker for litt siden da først 3G funksjonen sluttet å virke, før skjermen frøs. Den nye Kindle'n er samme type som jeg kjøpte til kjæresten til jul i fjor og har ønsket meg selv siden, Kindle Paperwhite.



I kveld møter jeg Clementine fra Har du lest til middag. Det gleder jeg meg til. I morgen legger jeg siste hånd på en publikasjon jeg har jobbet med i NHO-sammenheng, før jeg drikker te med en kollega. På kvelden skal Clementine ta meg med på høytlesning av de shortlistede Man Booker-forfatterne.

Jeg leser The Lives of Others nå, og håper jeg skal rekke det før utgangen av i morgen. Ser det kan bli knapp tid, for den er en liten murstein. Ellers har jeg lest de andre:

Shortlisten for Man Booker 2014:
Jeg syntes både The Blazing World av Hustvedt og The Wake av Kingsnorth var bedre bøker enn To Rise Again at a Decent Hour av Ferris og We are All Completely Beside Ourselves av Fowler.

Favorittene mine er Flanagan med The Narrow Road... og Mukherjee med The Lives of Others (selv om jeg ikke er helt ferdig med den enda, har starten vært særdeles sterk).

 

2 kommentarer:

  1. Kos deg masse, og hils Clementine! Eg har kun lest ferdig Mukherjees bok, og håper derfor den vinner. Den var utroleg sterk, og minner om både Buddenbrooks og Lahiris The Lowland.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Elida. Jeg skal hilse henne. Vi møtes nå om en liten time. Mukherjees bok er jo som du sier veldig sterk, prologen alene setter jo standarden. Enig om at det minner om Jhumpa Lahiri - det tror jeg mange andre også har tenkt - for jeg vet det har vært spekulert i at hun og Mukherjee er samme person. Vet ikke om jeg kjøper den teorien, men mye likt i tematikk og struktur.

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS