onsdag 22. oktober 2014

Murakamielskende Kindle Paperwhite (Viser bare en bakgrunn/pauseskjerm)

Tenkte å vise frem min nye Kindle!


I London kjøpte jeg en ny Kindle Paperwhite, fordi min gamle Kindle har avgått med frossenskjermdøden. Jeg har tidligere forsøkt å bestille denne på nett, men Amazon vil av en eller annen grunn ikke sende Paperwhite til Norge (eldre modeller av Kindle ja, men ikke Paperwhite).

Jeg er godt i gang med å bruke den og har lest min første Kindlebok på den. Det er bare en ting jeg syntes er litt rart. På kjærestens Kindle Paperwhite, kjøpt med fra USA - er det mange bakgrunns-/pausebilder. På min er det bare ett.

Først tenkte jeg at det kanskje var en usedvanlig klok Kindle. At den valgte Murakami fordi den så at jeg hadde flere Murakamibøker i samlingen min. Likevel, det er jo flere forfattere i samlingen - mange som er vel så kjente som Murakami, så jeg fikk ikke det til å stemme heller.

Min Kindle er kjøpt på Waterstones bokhandel i London. Det viser seg at Waterstones hadde  fått moderert Kindle Paperwhite slik at den kun hadde en pauseskjerm og at dette var Waterstoneslogoen. Det ble det imidlertid så mye klager på fra folk som jo hadde kjøpt en reklamefri Kindle, at bokkjeden så seg nødt til å bytte ut dette bildet med et annet. Dette ser ut til å ha blitt Murakamisitatet.

Det er ikke egentlig noe problem, men jeg syntes at et Amazonprodukt burde være likt uavhengig av hvor man kjøper det. Spesielt når prisen er lik, og det ikke er skrevet på produktet at dette er en modifisert utgave for Waterstones.

Heldigvis liker jeg Murakami.

Har noen andre av dere vært borti dette? Jeg kommer ikke til å foreta meg noe med det, det er ikke så viktig. Bare litt irriterende, siden det ikke kan velges bort.

Ser det er en tråd på det her.

Oppdatering 08.12.14: I dag er Murakamisitatet borte. Det er byttet ut med en rekke ulike bakgrunner, som jeg tror er like som de kjæresten min med Kindle fra Amazon har. Kan bare anta at noen irriterte kunder har vunnet frem. Hurra for dem!

6 kommentarer:

  1. Min Kindle er 3,5 år, og har heldigvis ikkje avgått ved døden ennå, det er ein Keyboard. Gratulera med ny Kindle, og eg forstår argumentet ditt. Flaks for deg at du liker Murakami, eg hadde nok ikkje syns det var så stas med eit Murakamisitat. Produkter frå Amazon burde jo vera like uansett kor dei er kjøpt, tenker eg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Elida, det var Kindle Keyboard jeg hadde før. Var veldig glad i den, den hadde slike fine forfatterportretter som pausebilder. Håper alt står bra til på din kant :)

      Slett
  2. Så guffent! Snikpromotering. Selv takler jeg ikke Murakami, og hadde sikkert irritert meg grønn. Min Kindle Paperwhite (som forøvrig er kjøpt vi nett fra Amazon og sendt til Norge: det er mulig, man må bare trikse og fikse litt) har heldigvis mange forskjellige pausebilder.

    SvarSlett
    Svar
    1. Skjønner jeg må konsultere deg neste gang, har store hull i min trikse- og fiksekompetanse. Pleide å ha en person i USA som videresendte for meg.

      Slett
  3. Har du prøvd å oppdatere programvaren? https://www.amazon.com/gp/help/customer/display.html?nodeId=201307450

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips, Bjørn - og beklager at jeg har brukt så lang tid på å svare deg. Problemet løste seg selv da Kindlen oppdaterte seg. Regner med Waterstones har fått en del klager og har bestemt seg for en programvareoppdatering.

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS