onsdag 8. oktober 2014

fra bok til film: Gone Girl (Flink Pike)

Jeg var på kino i går for å se Gone Girl. Jeg har gledet meg til denne filmen siden jeg leste boken i januar i fjor! På det tidspunktet ble det spekulert i at det var Reese Witherspoon som skulle spille Amy, rollen ble senere besatt av Rosamund Pike.

Bilde: Daily Mail

Nick og Amy Dunne forbereder sin femte bryllupsdag. Det har vært et par tøffe år, der de begge har mistet jobben (de "fordømte bloggerne" har gjort det umulig å leve av å skrive om filmer, musikk og kultur i magasiner). De har solgt huset i New York under takst, og flyttet tilbake til Nicks barndomsby North Carthage, i Missouri for å ta seg av Nicks gamle og syke foreldre. Til tross for en nær perfekt fasade er Amy slettes ingen enkel kvinne å leve med, hun er perfeksjonist i alt hun foretar seg og deler ut straff i gammeltestamentlig ånd. Når Amy forsvinner, blir Nick hovedmistenkt. Han føler presset fra media, politiet, Amys foreldre og lokalsamfunnet og når sant skal sies oppfører han seg rart. Lite genuint. Nick tas i løgn, bedrag og upassende oppførsel. Det er liten tvil om at han er en bitter og forsmådd ektemann, men er han en morder?

Jeg har ikke tenkt til å lage noe langt innlegg, bare si at filmen speiler boka godt og at jeg anbefaler den på det sterkeste for de som ønsker seg litt spenning i høstmørket. Gone Girl har fått 8.6/10 på IMDB, som jo er en respektabel score. Jeg tok med lillesøster (27) og kjæresten (30) og de likte den veldig godt begge to.

Lite tips til slutt: Du må huske å gå på do først – for den varer i 2 timer og 28 minutter! 

4 kommentarer:

  1. Denne tenkte jeg å se sist helg, men det ble ikke noe av, så jeg gleder meg til å se den kommende helg istedet.:)

    SvarSlett
  2. Skal absolutt sees ja! Kanskje allerede neste uke, om filmen går på kino i Canada. Alltid kjekt å se filmer på kino utenbys synes jeg. Ekstra dimensjon på det hele. Boka var veldig bra, så nå gleder jeg meg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg liker også å gå på kino utenbys. Noen tenker kanskje at det er å kaste bort tiden når man er på et fremmed sted, men det gir meg en følelse av å passe inn der jeg er, som jeg trives med.

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS