lørdag 5. juli 2014

H.Yanagihara - The People in the Trees

Boken åpner med presseklipp som forteller at nobelprisvinnerenvinneren Dr.Norton Perina – er mistenkt og fengslet for seksuelle overgrep mot et av fosterbarna sine. Resten av boken er strukturert som Nortons memoar skrevet fra fengsel. Her forteller han om den spektakulære ekspedisjonen til den Mikronesiske øyen U'ivu – da han var nyutdannet lege i 1950. I U'ivu er Norton med for å finne et hemmelig stammefolk, men ender opp med å finne flere øyboere som vandrer målløst rundt i jungelen. Disse refereres til som "drømmere" fordi de er alle "fjerne" i blikket, mest sannsynlig av fremskreden demens. Det mest spesielle med jungelvandrerne er likevel alderen, de eldste anslås å være rundt 300 år gamle. Kan Norton ha oppdaget kilden til evig liv?

 



Forfatter: Hanya Yanagihara

Tittel: The People in the Trees (2013)

Sideantall: 384 sider

I et nøtteskall: Finnes det noe objektivt rett og galt – eller må det sees i en kulturell kontekst, og tiden ugjerningene ble begått i? Er Norton Perina en nobelprisvinner eller en pedofil – og kan han være begge deler?

Favorittutdrag:
It had always been one of Norton's fondest dreams – the dream, I think, of many brilliant and over-extended men – that one month, or one year, he'd find himself in a warm place with absolutely no commitments. There would be no speeches to give, no articles to edit or write, no students to instruct, no children to look after, no research to conduct; only a blank, flat expanse of open time, which he would be free to clutter with whatever he wished.

My father, when he spoke to women at all, enjoyed well-educated women, though he did not find them in any way sexually appealing, I assume this is because intelligent women reminded him of his sister, Sybil, who was a doctor in Rochester and whom he admired enormously. So he was left with beauty. It disappointed me when I discerned as an adolescent that my father had married my mother only for her beauty, but this was before I realized that parents disappoint us in many ways and it is best not to expect anything of them at all, for chances are they won't be able to deliver it.

So there I was, a scientist (presumably), a doctor (allegedly), and a colleague (regrettably) of two people who were convinced that a man who appeared to be 65 was actually 131.

Tanker i ettertid:
Dette er den første boka i år jeg ikke har klart å legge fra meg. Herlig å ha den følelsen igjen! Det begynte imidlertid ikke så bra. Jeg kjente hjertet synke ved anklagene om misbruk på bokas første sider. Jeg tenkte at jeg orket ikke en bok til om det temaet, a Girl is a Half-formed Thing påvirket meg såpass følelsesmessig bare for få dager siden. Men dette er ikke først og fremst en bok om misbruk, selv om spørsmålet om skyld gnager leseren gjennom hele boken.

Jeg liker måten Norton får legge frem sitt eget liv på. Parallelt med dette kan vi lese fotnotene til Nortons eneste lojale venn etter skandalen, Dr. Kubodera. Disse utfyller historien på en flott måte, og jeg syntes aldri de blir kjedelige, slik fotnoter har en tendens til å være. Beskrivelsene av det hemmelige samfunnet på U'iva er spennende å lese om. Jungelen og menneskene som bor i den er så velskildret at man føler man er med på oppdagelsen.

Boka stiller flere vanskelige, men nyttige spørsmål. Spesielt rundt kostnaden av vitenskap. Med kostnad mener jeg ikke penger – jeg mener alt som må ofres for kunnskap. Det kan somme tider virke som vi gladelig bytter menneskeligheten vår mot mer eller mindre nyttig kunnskap. I 1950 var det fortsatt lov til å eksperimentere på mennesker. I fotnotene fortelles det at det på samme tid i historien ble gjennomført flere grufulle forsøk. Blant annet to der man smittet psykisk utviklingshemmede barn med Hepatitt A og Syfilis – for å forske på stadiene i sykdommen.

Boka oppfordrer leseren til hele tiden å trekke sine egne slutninger om rett og galt. Samtidig viser den oss hvilke monstre vi kan være når noe vi ønsker oss står på spill. Jeg er ikke overrasket om vi finner den på Longlisten til Man Booker når denne slippes om knappe 3 uker. Det er mye jeg kunne tenke meg å diskutere med dere om denne boken, men jeg vil ikke spoile handlingen.

Boken har jeg for øvrig kjøpt selv.

Les den fordi: Den er mer enn velskrevet, dette er kvalitetslitteratur som får deg til å reflektere over viktige spørsmål.

Anbefales: Denne boken vil nok falle best i smak hos lesere som er interessert i vitenskap og lar seg selv få drøfte for og i mot underveis i lesingen. Lesere som er mer sort hvitt på rett og galt vil ha en dårligere leseropplevelse.

Karakter: A

Likte du denne tror jeg også du vil like:
1) The Evolution of Bruno Littlemore av Benjamin Hale
2) Shantaram av Gregory David Roberts
3) Speaker for the Dead av Orson Scott Card

Tags: #etikk, #vitenskap, #samvittighet, #urbefolkning, #antropologi, #evigliv, #myter, #katolskprestsyndrom
 

12 kommentarer:

  1. Jeg la inn en kommentar her, men det ser ut som om den forsvant. Skriver på nytt, så får jeg bare beklage hvis det blir dobbelt.

    Dette er en av bøkene jeg har gledet meg mest til å lese i år, så jeg er strålende fornøyd med at du likte den så godt. Jeg tror neppe den kommer til å skuffe meg. Hadde egentlig tenkt å lese den på Kindle, men fikk av en eller annen grunn en sterk trang til å lese den i fysisk format, så nå venter jeg på forsendelse fra Bookdepository. Problemet er bare at jeg ikke finner postnøkkelen som hun ene jeg bor med la igjen til meg før hun dro hjem til Trøndelag :( Det er bra jeg har annet å lese i mellomtiden. Men jeg gleder meg sånn til denne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror heller ikke den kommer til å skuffe deg. Blir spennende å finne alt som er i postkassa på andre siden av sommeren da. Krysser fingrene for at det er flere bøker og postkort enn regninger. Gleder meg masse til å høre hva du syntes.

      Slett
    2. Jeg ble like begeistret som deg. Det er en av de beste bøkene jeg har lest i år og jeg hadde virkelig håpet å se den på longlist. Den var ikke med på listen til Not-the-Booker en gang.

      Slett
    3. Postkassa er endelig åpen, hurra for det! Jeg var litt skuffet over ikke å se den på longlist. At den ikke var vurdert engang syntes jeg er synd.

      Slett
  2. Gleder meg til å lese denne... ser at den ofte blir sammenlignet med Nabakov, (både Lolita og Pale Fire) som jeg egentlig ikke er noe begeistret for, men det er vel en del av intensjonen. Aksen frastøtende/fascinerende er ganske spennende å utforske :-)
    Elsker forresten tittelen, den er da veldig Italo Calvino-esque!

    SvarSlett
    Svar
    1. Pale Fire har jeg ikke lest, Lolita var jeg ambivalent til. Jeg syntes det er interessant så lenge det balanseres ut på et vis, når det blir mest groteskt slik som f.eks Brett Easton Ellis syntes jeg det blir vanskelig å lese. Du plukker opp mange referanser jeg er blind for :) Jeg har tenkt til å ha et leseprosjekt til høsten der jeg fokuserer på postmoderne litteratur og da kom jo navnet til Italo Calvino langt opp på listen. Har "if on a winter's night a traveller" på Kindle og gleder meg til å lese den.

      Slett
    2. Så enig med Bret Easton Ellis som jeg ikke fikser.. og Pale Fire var bare frustrerende.. men jeg forstod ikke hva Nabakov forsøkte å gjøre, slik at jeg burde lese den om igjen.
      He he, Calvino har skrevet en morsom bok (Baron in the Trees) om en baron som rømmer opp i trærne og bor resten av sitt liv der (ref tittelen The People in the Trees)... min favoritt Calvino er jo Invisible Citites siden jeg er utdannet arkitekt og er mer enn gjennomsnitts glad i bygg og byer .. en vidunderlig og usannsynlig poetisk bok. If on a winter's night har en ganske spesiell struktur som gjør at den er morsom å lese, du vet kanskje at den er skrevet i annen person "du" form, så det er jo også litt anderledes.
      Ønsker deg en fin sommer uke Linn!

      Slett
    3. Pale Fire begynte jeg på, men fullførte den ikke. Tenkte jeg skulle gjøre det, men syntes den var mye styr og lite gevinst, så sliter litt med motivasjonen der. Skulle ideelt sett hatt to bøker så man kunne hatt den ene slått opp på referansene i stedet for å bla frem og tilbake konstant. Baron in the trees og invisible cities høres interessante ut og er begge notert. Skal du forresten til London i forbindelse med Man Booker i år? Jeg lurer på å dra. Gode ønsker for sommeren!

      Slett
  3. Linn, jeg har ihvertfall planer om å reise over. Men jeg kan ikke se at selve readingen er satt opp noe sted enda. Med en prisutdeling på tirsdag den 14 okt burde readingen være søndag 12 oktober. Hvis jeg ser at billettene blir lagt ut, kjøper jeg noen med en gang for å få gode seter, så kan du tenke på det -- jeg kan nemlig levere tilbake ubrukte billetter :-) Det er en flott opplevelse, og med din interesse for Bookerprisen burde du unne deg selv det en gang! Jeg kommer til å arrangere en Booker lesesirkel i år igjen -- På diskusjonssiden på FB tenkte jeg å ha uformelle netttreff der vi som er mest tent kan gå inn i timene etter hver kunngjøring, rett og slett et lite nerdested for oss spesielt interesserte. ;--)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er veldig gjerne med til London. Om du kan ordne billetter er jeg veldig takknemlig. Sender du meg e-post med kontonummeret ditt når du har kjøpt (eller i forkant av kjøpet) så kan jeg overføre penger :) Gleder meg til å følge lesesirkelen, hvordan har du tenkt til å legge den opp? Jeg vil gjerne forsøke å lese alle bøkene på shortlisten (og noen fra longlisten) innen vinneren annonseres.

      Slett
    2. Er det for sent å si at jeg også gjerne vil bli med på dette hvis det lar seg gjøre?

      Slett
    3. Det hadde vært veldig gøy om du også var med, krysser fingrene for at Clementine kan fikse!

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS