tirsdag 8. juli 2014

Boken som nesten ingen fullfører


E24 skriver i dag om bøkene "alle" snakker om, men veldig få leser ferdig. Bøker som er snakkis, og som det er trendy å ha i hylla – men som krever sitt av leseren. Thomas Pikettys "Kapitalen i det 21 århundre" som har vært et hett samtaleemne på jobben i flere uker, fullføres av mindre enn 3 av 100. Greit, økonomi kan være tørt – men come on.

Det er Wall Street Journal som har gjort en uhøytidelig gjennomgang av bøkene leserne kommer til å gi opp – samt hvem de mest sannsynlig vil lese ferdig. Metodikken er som følger: man har brukt Amazons popular highlights – hver bok oppgir de fem mest siterte passasjene. Hvis hver leser klarer å lese ferdig boken bør disse utdragene være ganske jevnt fordelt på bokens lengde. Dersom ingen kommer forbi introduksjonen vil man finne alle de fem sitatene i bokens første sider (som i Stephen Hawkings "A brief history of time"). Her har man laget noe man litt flåsete kaller Hawkingindeksen: Ta gjennomsnittet av sidetallene til de fem mest siterte passasjene i boka og del dem på bokas totale sideantall.

På toppen av lista ligger The Goldfinch av Donna Tartt – som 98.5 % fullfører.Det er som Wall Street Journal påpeker ganske imponerende, siden det er en ganske tykk bok. Nederst på lista, godt under Stephen Hawkings "a brief history of time" (6.6 %) kommer Piketty med 2.4 %.

Er jeg litt rar om det gjør at jeg får enda litt mer lyst til å lese den nå? Piketty kommer forresten til Norge i regi av tankesmien Agenda i november. Lurer på hvor mange i salen som kommer til å ha lest boka i forkant.

Jeg har tidligere skrevet dette innlegget om bøkene folk lyver om å ha lest.

2 kommentarer:

  1. Hehe, nei jeg syns ikke du er rar, jeg fikk nemlig også en sånn "nå vil jeg lese denne bare for å ha gjort det"-følelse ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, som om den blir en slags lesernes maraton.

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS