mandag 31. desember 2012

Fem på Facebook: Årets beste leseopplevelse

Jeg har gjort meg opp noen tanker om hva årets beste leseopplevelse var for meg i en post jeg skrev for noen dager siden.

Men hva syntes egentlig andre? Jeg tenkte jeg kunne gjøre en moderne "fem på gata", og presenterer derfor stolt mitt nye semi-faste konsept "fem på facebook" der jeg spør mer eller mindre random facebook-bekjentskap, gode venner, kollegaer og bekjente litterærrelaterte spørsmål.

Denne gangen spurte jeg:

Hva var den beste leseopplevelsen i året som gikk?


Elisabet (lykkelig forelsket finansgeni)
Imperial Bedrooms  av Bret Easton Ellis, fordi den var så innmarri ekkel.









Magnus (programmerer extrordinare og tidligere kollega)
Life of Pi (av Yann Martel)  hadde jeg veldig sansen for. Passet godt som lesestoff mens jeg var på reisefot i sommer. Ellers har jeg sakte men sikkert jobbet meg gjennom "Brothers Karamazov" av Dostojevskij. Den virker så tung når jeg plukker den opp, men når jeg først kommer inn i det så innser jeg at det *er* veldig interessant. Så ja, å fullføre denne boka blir nok det første bokmålet(?) mitt i 2013.





Guro (nygift, artig og veldig flink Stipendiat på UiO)
Jonathan Franzens "Freedom" I motsetning til Murakami som jeg hadde gledet meg til som en unge hadde jeg ingen forventinger til den boka, så den blåste meg rett av banen!

 






 
Mariann (lillesøster og sykepleiestudent)
Balansekunst av Rohinton Mistry En fin-tragisk fortelling med dykk i en annen kultur. Fine karakterer og en slutt som har wow-faktoren dersom man er oppmerksom. Jeg liker litt "ahaaaaa"




Ninni (løper og skolelærerinne med forkjærlighet for Murakami)
En god latter før jul fikk jeg av Karin Bjørset Persens "Julebrevpikene". Ellers syns jeg "50 shades"-trilogien var en opplevelse litt utenom det vanlige. Men den beste var nok å lese bøkene til Haruki Murakami, sære og utfordrende.







Jeg har lest "Life of Pi", "1Q84", "Freedom" og "50 shades of Grey". og endte opp med å kjøpe meg "Imperial Bedrooms" som Elisabet anbefalte, samt "Balansekunst" som lillesøster anbefalte.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS