torsdag 20. desember 2012

Årets største leseopplevelser 2012

2012 har vært et fantastisk leseår! Jeg har lest 50 bøker, hvorav 47 på engelsk og 3 på norsk (må kanskje se litt på den fordelingen på nyåret).

  • Jeg ga 5 bøker A, de er alle nevnt i oversikten nedenfor. 
  • 21 av bøkene (nesten halvparten) var skrevet av kvinnelige forfattere.
  • Jeg leste 7 klassikere                                 

Alice Hoffman - The Dovekeepers (Beste historiske roman)
I en verden som brenner drives en liten gruppe jøder til siste skanse, et fort i ørkenen utenfor Madea. Jeg skal være ærlig, hadde jeg ikke fått den anbefalt hadde jeg nok ikke plukket opp The Dovekeepers. Handlingen er satt til Israel 70 e.Kr der jødene angripes av Romerene og drives på flukt ut i ørkenen. Gjesp, hadde jeg tenkt. Jeg hadde gått glipp av en fantastisk bok. Jeg likte måten de fire kvinnenes historier ble tvinnet sammen på, ingen av historiene noe svakere eller mindre interessante enn andre. Jeg syntes også jeg lærte endel av historisk riktige skildringer om hvordan mennesker drevet til siste skanse rasjonaliserer og ter seg. I min anmeldelse ga jeg boken en god B.

 Stephen Chbosky - The perks of being a wallflower (Beste ungdomsroman)
I noen øyeblikk er vi udødelige, i andre er viljen til å leve fint liten – det har vel aldri vært mer sant enn når man var tenåring, når man på mange måter var selve essensen av seg selv, den konsentrerte og noe intense versjonen av personen man kommer til å bli.The perks of Being a Wallflower er en samling brev fra 15-årige Charlie til en ukjent mottaker, om livet, sånn fra dag til dag. Boken skildrer på fantastisk vis det å være tenåring, det å være usikker, forelsket, i ubalanse og deprimert. Han åpner seg i liten grad for menneskene rundt seg, og setter konstant andres behov foran sine egne. " I anmeldelsen ga jeg boken en A.

F.Scott Fitzgerald - The Great Gatsby (Beste klassiker)
The Great Gatsby handler om den amerikanske drømmen - å bli rik og klatre i sosiale lag. Året er 1922 og Gatsby har skapt seg selv etter drømmene han hadde som 17åring. Han er rik, sofistikert og holder fantastiske fester flere hundre kommer på, likevel er han egentlig alltid alene. Dette er en bok som du liker bedre og bedre jo mer du tenker på den. Det som på overflaten kan se ut som målet - er bare et tomt skall, for det gode selskap er ikke så godt. Det er fullt av voksne privilegerte mennesker som oppfører seg som barn, som ikke tar ansvar og som er blottet for lojalitet. Det er en sår historie, men en veldig vakker en. Jeg gleder meg som et barn til filmatiseringen med Leonardo DiCaprio. I anmeldelsen fikk boken en A av meg.

 Deborah Levy - Swimming Home (Beste Bookernominerte bok)
Handlingen utspiller seg i sør-Frankrike på midten av nitti-tallet. Poeten Joe og konen Isabel har leid en villa med et vennepar. Ingen er forberedt på å finne en naken rødhåret pike i svømmebassenget. Hun er Kitty Finch - bokens hovedkarakter. Isabel inviterer Kitty til å bli. Hun og Joe har problemer med ekteskapet og Kitty beskrives som "et vindu som venter på å bli klatret gjennom" for de begge. Historien om en middelklasseferie, to familier som deler en villa frem til en fremmed kommer - høres ut som en kjent oppskrift. Det er likevel noe nytt med Swimming home. Tonen gjennom boken er ubehagelig, og leseren vil bli overrasket over slutten. Jeg ga boken en A, og den var min absolutte favoritt til Bookerprisen.

Jonathan Franzen - Freedom (Beste personskildringer og karakterer)
Kjærlighet, forventinger og skuffelse skildret i alle tenkelige situasjoner og relasjoner mellom familie, venner og kollegaer. Bonusdimensjonen er at vi skal redde verden ved å fortelle (fattige) folk at de må slutte å formere seg. Relasjoner er vanskelige, og jo viktigere relasjonene er - jo vanskeligere syntes de å være. Alle ser ut til å være farget av sin egen oppvekst og kjærligheten de selv mottok som barn og i frykt for å gjenta sine foreldres feil bestemmer man seg for å ta valg i motsatt ende av handlingsspekteret, som igjen får en rekke uforutsette konsekvenser.  En flott bok som jeg fikk mer og mer sansen for jo mer jeg leste av den. Jeg ga boken en A.



... og tilslutt for the grand prize, selveste Årets største leseopplevelse 2012:


Haruki Murakami - 1Q84 (Årets største leseopplevelse 2012)
I en parallell virkelighet til året 1984, 1Q84 - leter tredveårige Aomame etter Tengo, hvis hånd hun angrer på at hun slapp som 10åring. Mest fascinerende er likevel historien inni historien - Air Chrysalis. Murakami er en fantastisk one trick pony (er entriksponny et ord? Nei? Det skulle det ha vært). Jeg sier det i beste mening, for bokhylla begynner å bli ganske full av bøker som inneholder Murakamis fortellinger om parallelle univers, uendelige skildringer av kvinneører, katter og vage fornemmelser av ødipuskomplekser. Likevel, 1Q84 føles som boka Murakami har ladet opp til å skrive i alle år. Jeg mener det er hans beste bok så langt. Hele anmeldelsen kan du lese her. Boken fikk selvfølgelig en A av meg.

Hva er den beste boka du leste i året som gikk?

4 kommentarer:

  1. Å denne var fin! Har ikke lest noen av bøkene, men jeg er glad i både Hoffman og Murakami, så jeg noterer meg din entusiasme. God jul til deg!

    SvarSlett
  2. Hei! Så flott blogg du har. Oppdaget den først nå, så den setter jeg opp på følgelista mi.:) Jeg likte også 1Q84 veldig godt.:) Ha en fin romjul.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anita, så hyggelig. Vi var på bokbloggtreffet i høst begge to! Fin omtale av Harold Fry-boka på din blogg, forresten.

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS