torsdag 13. desember 2012

Årets siste leseopplevelser


Dette er bøkene jeg skal kose meg med frem mot nyttår. Divergent leste jeg om hos Bokelskerinnen, siden jeg elsket Dødslekene (TheHunger Games) og har hørt flere nevne at de som likte Dødslekene også liker Divergent godt. Det er kanskje litt ufint å sammenlikne slik, men det er ikke lett å la være når til og med forsidene på bøkene likner hverandre. I mens Dødslekene utspiller seg i et dystopisk samfunn i en ikke så alt for fjern fremtid, er samfunnet i Divergent av mer utopisk karakter. Flere sier også at de foretrekker hovedpersonen i Divergent, Tris – fremfor Katniss fra Dødslekene. Jeg gleder meg til å gjøre meg opp min egen mening.
Daughter of Smoke and Bone er en av Siljes favorittbøker, og varm omtale av den på hennes blogg og i intervjuet jeg gjorde med henne gjorde at jeg visste jeg måtte lese denne boken. Boken begynner med følgende notis: "Once upon a time, an angel and a devil fell in love. It did not end well". På listen står også en liten jule-chick-flick selv om det ikke vanligvis er en sjanger jeg velger tenkte jeg den kunne være fin for å få meg litt i julestemning. Vi pyntet treet allerede i går, så det begynner å komme seg. På Rosemaries blogg fant jeg en veldig god omtale av boken The Sense of an Ending, så da ble jeg nesten nødt til å plukke opp den og. Dette virker som en bok med substans, helt klart mindre lettbent enn de andre.
Jeg vet fire bøker frem til nyttår ikke er veldig ambisiøst, men det er jo så mye annet som skal ordnes både i hjemmet og på jobb før jul (Hyl! Det er bare litt over en arbeidsuke igjen å gjøre alt på), og så kommer alle selskapene.

7 kommentarer:

  1. Så fin blogg du har! Siden du la igjen en kommentar på min blogg, ble jeg oppmerksom på den! ;-) Skal nok følge med på det du skriver fremover!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Rose-Marie! Alltid hyggelig med nye lesere, jeg er innom din innimellom og. :)

      Slett
  2. Åh, nå er jeg spent på hvordan du vil like Daughter of Smoke and Bone, Linn! Og Divergent - den er også knallgod :-) Julian Barnes står faktisk i hyllene mine, så han håper jeg at jeg får tid til i 2013 :-) Ønsker deg en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er litt over halvveis i Daughter of Smoke and Bone og jeg liker den virkelig godt hittil. Morsomt at vi har så mye parallell lesning på gang. Skal sjekke bloggen din for anmeldelsen av Divergent etter jeg har lest den. Alltid gøy å se hva noen andre synes om en bok man selv akkurat har lest.

      Slett
  3. Det ser ut til at du har funnet en god blanding av bøker å kose deg med :) Barnes står på leselisten min (lang der nede) men i disse travle tider er det "lettbente" bøker som gjelder. Ha en riktig fin førhulstid!

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig i at det er lettbente bøker som gjelder nå på tampen av året. Hadde en runde med litt tyngre bøker når vi leste Booker-nominasjonene til shortlisten, i tillegg tar det litt av på jobb om dagen - da er det greit å ha noe å lese på som ikke krever veldig mye tankekraft, men føles som et avbrekk. God førjulstid ønskes deg og!

      Slett
  4. Er spent på hva du vil synes om Divergent! Jeg synes den er det nærmeste jeg har kommet the Hunger Games. Selv om det gis ut mye dystopi for tiden, er det ikke alt som holder helt mål spenningsmessig og samtidig har et originalt univers med en fin dose samfunnskritikk. Det har Divergent.

    SvarSlett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS