fredag 28. desember 2012

V.Roth - Divergent

Hva er grunnlaget for alt som er feil med verden? Er det manglende kunnskap, feighet, egoisme eller det at folk lyver? I den dystopiske romanen Divergent er samfunnet delt opp i fem fraksjoner som kultiverer verdier de anser som det motsatte av det de har identifisert som roten til alt ondt. Candor er brutalt ærlige, Abnegation setter alltid andre foran seg selv, Dauntless er modige, Amity er fredlige og Erudite er intelligente og godt belest. De som ikke foretar et valg, eller på annen måte faller utenfor, lever i fattigdom som "fraksjonsløse". Nå tenker du kanskje at alt dette er vel og bra, men fraksjonene har friksjoner seg i mellom.  På en årlig event må alle sekstenåringer velge hvilken fraksjon de skal tilhøre resten av livet. Beatrice er født Abnegation og har vokst opp i et hjem der man snakker i avtalt rekkefølge, aldri ser seg selv i speilet (forfengelighet er egoisme) har håret i en knute og kler seg i grå, formløse plagg som selv Amish-folk ville mene var litt på den konservative siden. Hun føler selv at hun ikke passer inn i Abnegation, men syntes tanken på å forlate familien er vond. På valgdagen foretar Beatrice et valg som overrasker alle, seg selv inkludert.


Forfatter: Veronica Roth

Tittel: Divergent

I et nøtteskall: Du må velge hvem du skal være, hva verdiene dine er og hva du står for, og du må gjøre det kjent for alle.

Favorittutdrag:
"Mom used to say that politeness is deception in pretty packaging."

"We believe preparation eradicates cowardice, which we define as the failure to act in the midst of fear".

"Candor and Abnegation don't hate each other the way Erudite and Abnegation do, but they avoid each other. Candor's real problem is with Amity. Those who seek peace above all else, they say, will always deceive to keep the water calm."

Tanker i ettertid:
Det er mulig jeg har satt The Hunger Games på en pidestall. Det er leseopplevelsen jeg hadde da, som gjorde at jeg har lest så mange ungdomsbøker i etterkant. Jeg blir nesten alltid skuffet. Divergent er ingen dårlig bok, men det er enda en dystopisk ungdomsroman, der vår heltinne må veie sine egne verdier og familiens tradisjoner opp mot hverandre. Den er mer av det samme og jeg syntes ikke den utmerker seg på noen måte. Goodreads har boken scoret til 4.4/5, som jo er veldig bra. Jeg er spent på hvordan den kommer til å gjøre seg på lerretet. Forhåpentligvis fyller filmen ut hullene og svakhetene boken har. Som bakgrunnen for hvorfor samfunnet er organisert som det er, og på hvilken måte man tenkte dette skulle fungere. Det er informert om at filmen skal være klar i 2014.

Anbefales: Tenåringer

Karakter: D

Tags: #dystopisk, #serieroman, #filmatiseres, #oh-the-hype #THG-wannabe

3 kommentarer:

  1. Kjempefin anmeldelse, selv om jeg naturlig nok ikke er helt enig i det du skriver siden jeg elsket boken ;) Jeg tror dette er en av få anmeldelser jeg har lest hvor boken ikke falt i smak, og det synes jeg er spennende. Jeg er enig i at det kunne vært mer informasjon om selve samfunnet, det blir med av det i den neste boken i serien. Jeg synes forøvrig den skilte seg ut fra andre dystopiske romaner, sterkere plott, bedre karakterer, mer spenning, bedre språk etc

    SvarSlett
  2. Hei!

    Tenkte jeg også skulle kommentere denne anmeldelsen. Leste Hungergames for noen år siden, og kommenterte anmeldelsen din da og. Jeg på min side også litt uenig i anmeldelsen, selv om mye du sier her er rett. Boken har noen hull og viser til tider en del mangler, der man får på en måte for lite bakgrunnsinformasjon. Likevel så liker jeg på en måte hvordan karakteren Tris og Four (i de neste bøkene) utvikler seg. Syns forsåvidt at Tris utvikler seg og reflekterer mer enn Katiss i Hungergames, noe jeg likte veldig godt. Selv om Roth kunne gjerne ha tilføyd noen sider og gitt litt mer dybde til historien. Samtidig likte jeg veldig godt hvordan heltinnen kontinuerlig prøver å finne ut hva som defineres som "selfless" og "brave", hvor hun både feiler og samtidig lykkes. Jeg med mine 23 år ble faktisk veldig fasinert av denne ungdomboken.

    Og helt til sist så har jeg et spørsmål, siden jeg leste Hungergames og nå Divergent har jeg fått en stor fasinasjon for disse dystopiske bøkene, og lurer på om du har noen tips på en annen bok som omhandler samme tema, altså dystopi.

    Ellers takk for at du skriver disse anmeldelsene, har tatt utgangspunkt i mange av dine anmeldelser når jeg har sett på nye bøker.

    SvarSlett
    Svar
    1. hei Irina, tusen takk for lang og god kommentar. Jeg blir veldig glad når noen tar seg så mye tid til å diskutere bøker med meg. Jeg har ikke lest de neste bøkene i Divergent-serien. Jeg tror mange av oss som er litt eldre enn YA-bøkenes hovedmålgruppe koser oss med ungdomsbøkene. Det er det ikke noe feil i. Jeg laget et eget innlegg der jeg tok spørsmålet ditt som utgangspunkt. Håper du får noen tips fra meg eller andre lesere (kommer kanskje noen kommentarer etterhvert) som leder til neste favoritt.

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS