søndag 16. desember 2012

L.Taylor - Daughter of Smoke and Bone

Mer YA - denne gangen med en touch fantasy. Denne boken ble jeg nyskjerrig på etter å ha hørt Silje snakke om den.

Den syttenårige kunststudinen Karou er åpenbart noe for seg selv. Det koboltblå håret hennes vokser slik naturlig, og som ekstrajobb ved siden av studiene i Praha samler hun tenner som veksles inn i ønsker hos chimaerane - en blanding av mennesker og dyr, som har oppdratt henne fra hun var liten. Karou vet ikke hva tennene egentlig brukes til, eller hvorfor det er regler som "ingen babytenner" eller "ikke tenner med hull i". På et av oppdragene sine møter hun engelen Akiva, som ser ut til å kjenne henne igjen.


Forfatter: Laini Taylor (som har akkurat sånn hår som jeg ønsker meg!)

Tittel: Daughter of Smoke and Bone (2011)

Trivialia: Filmrettighetene er kjøpt opp av Universal Pictures, så vi kan vente oss noe stort. Jeg håper det blir Harry-Potter-fantastisk og ikke Hunger-Games-skuffende.

I et nøtteskall: Bedre enn du forventer deg. Er lysten for hevn sterkere enn ønsket om fred? Hva skjer når man må velge mellom kjærlighet og familie, og gjør sannheten oss i stand til å fatte de riktige beslutningene?

Favorittutdrag:
"All you need in this life is ignorance and confidence; then success is sure." Mark Twain, you know. He had a fine mustache. Men of wisdom so often do.

It is a condition of monsters that they do not perceive themselves as such. The dragon, you know, hunkered in the village devouring maidens, heard the townsfolk cry "Monster!" and looked behind him.

Izil replied; A man once said "Battle not with monsters lest you become a monster, and if you gaze into the abyss, the abyss gazes also into you." Nietzche, you know. Exceptional mustache.
 Tanker i ettertid:
Det er umulig ikke å bli glad i Karou, faktisk er alle karekterene fantastiske. Språket i boken er godt, og humoren er uovertruffen i sin sjanger. For meg ble det litt mer fantasy enn det jeg er bekvem med, men historien var så god og spennende at jeg likevel lot meg rive med, der jeg egentlig hadde lyst til å rynke på nesa. Jeg kommer helt klart til å lese oppfølgeren "Days of Blood and Starlight".

Anbefales: tenåringsjenter og alle andre som liker en god romantisk historie.

Karakter: B

 
 

5 kommentarer:

  1. Da jeg var i Praha i høst, så jeg to ganger ei jente med blått hår... Hadde ikke med meg kamera, men kanskje det var Karou?

    SvarSlett
    Svar
    1. Oi, det er jo ganske spesielt, du hadde lest boka før du dro til Praha? Jeg har ikke vært i Praha, men fikk lyst til å dra etter å ha lest boka. Personlig mener jeg det er alt for få mennesker med blått hår.

      Slett
  2. Hurra - du likte den! Nå ble jeg glad :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er glad du tipset meg om den, jeg gleder meg til å lese oppfølgeren. Tror jeg skal pine megselv litt og legge noen andre bøker i mellom.

      Slett
  3. Daughter of Smoke and Bone er virkelig godt og den skiller seg ut fra mange ungdomsbøker ved å ha et så godt språk. Jeg er jo veldig glad i fantasy, så for min del var det akkurat passe, men jeg kan forstå at andre ikke setter like stor pris på det som meg.

    SvarSlett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS