fredag 3. juni 2011

S.Collins - The Hunger Games trilogy




Relativt lett fordøyelig "young-adult entertainment", glem Twilight om du ikke allerede har det - dette er den nye vinen. OK, rusbrusen, eller kanskje bare brusen. Skål i allefall.

Tittel: The Hunger Games (2008)

I et nøtteskall:
I en dystopi i ikke så alt for nær fremtid er nordamerika oppdelt i 12 fattige distrikter undertrykt av Capitol. Alle fra 12-18år i distriktene er ufrivillig med i et årlig lotteri om å representere distriktet sitt i en overlevelseskonkurranse, en gutt og en jente representer hvert distrikt. Når Katniss sin 12 år gamle søster, Prim trekkes ut - velger Katniss å ta hennes plass i konkurransen - som bare kan ha en overlevende.

Favorittutdrag:
"The rules of the Hunger Games are simple. In punishment for the uprising each of the twelve districts must provide one girl and one boy, called tributes, to participate. the twenty-four tributes will be imprisoned in a vast outdoor arena that could hold anything from a burning desert to a frozen wasteland. Over a period of several weeks, the competitors must fight to the death. The last tribute standing wins."

Tanker i ettertid:

Jeg har tatt meg i å lese deler av bøkene flere ganger - selv etter jeg var ferdig med hele trilogien. Det er ikke spesielt sofistikert litteratur, men spennende er det virkelig.

Anbefales: Primært unge lesere mellom 13-18 år, men joa, jeg anbefalte den i en periode til alle som gadd å stå stille lenge nok for at jeg skulle få overlevert budskapet. Jeg er 27, jeg likte den.

Karakter: Sett i lys av sin sjanger, A på første bok (the hunger games), C på bok nr 2 (Catching fire) og B på siste bok (the Mockingjay) I snitt en B, altså.

1 kommentar:

  1. Hei! Har lest en del av bloggen din, og ser at du ved flere anledninger nevner Hunger Games bøkene. Jeg personlig ble ikke spesielt overasket av den, og syns mye av bøkene minnet meg om 1984. Kan hende dette har noe med at jeg leste 1984 to uker før Hunger Games, og hadde dermed boken for nytt i minne.
    Så det jeg egentlig lurer på, fordi sånn som jeg tolker det, har du litt forskjellige syn på bøkene, både at de er bra, og ikke bra? Så ja, spørsmålet mitt er: hva var det som fenget deg slik? Du leser så mange forskjellige bøker, og da tenker jeg at du må ha snublet over noe som er mer spennende og kanskje mer fargerikt, om jeg kan kalle det.

    Uansett, det ble kanskje litt rotete her, men håper du skjønner hva jeg mener. Vil også bare nevne at det er godt å lese en blogg som handler bøker, du har gitt meg mange gode tips til hvilke bøker jeg skal lese framover.

    SvarSlett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS