torsdag 26. mai 2011

G.Nygårdshaug - Mengele Zoo


Boken er kåret "folkets favoritt" av en folkejury i 2007, når den i tillegg anbefales meg to ganger på under ei uke er det lett å velge bok hos ARK. Mengele Zoo it is.

 

Tittel:
Mengele Zoo (1989)

I et nøtteskall: Alle du kjenner er drept, den lille regnskogs-byen du kommer fra er jevnet med jorda for å rydde plass til amerikansk oljeutvinning - spørsmålet er; hvordan forvalter du hatet ditt?

Favorittutdrag:
"Av niogsytti velfriserte og lykkelige nyuteksaminerte økonomer fra Standforduniversitetet som hadde avlagt livsvarig troskapsløfte mot Milton Friedmans grunnsetninger, konverterte over førti allerede første året. Fire begikk selvmord da sannheten om Pinson-dynastiet kom frem. To ble lagt inn på sinnsykehus. Seks gikk sporenstraks ut av sine yrker som finanseksperter og anla helskjegg, mens bare syv stykker ble sin guru og sitt fedreland tro i jakten på uakkumulert profitt."

Tanker i ettertid:
Jeg er overrasket over hva jeg er villig til å ha forståelse for når motivet ikke er religion. Nygårdshaug holder opp et speil for vesten, og synet som møter oss er ikke vakkert. Jeg syntes likevel han har trukket det for langt og at det man ser er nærmere en karikatur eller i bestefall et bilde uten nyanser av grått. Jeg syntes også språket veksler mellom kjedelig og pretensiøst, og at historien er relativt forutsigbar. Karakterene har få interessante tankerekker, og utvikler seg lite igjennom boken. Skildringene består primært av hvor vakker jungelen er, hvor sexy og tighte hovedpersonene er og hvor feite og ekle alle gringosene fra vesten er. Jeg forstår hvor boka vil, men jeg syntes det kunne vært gjennomført på en mindre irriterende måte.

Anbefales: På tross av litt krass kritikk her, tror jeg dette er en bok folk flest vil ha noe igjen av å lese. Flere jeg har snakket med sier at den har "virkelig gjort et inntrykk" - noe jeg forstår. Folk som sverger til Milton Friedman har spesielt godt av å lese den.

Karakter: C

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS