lørdag 4. juni 2011

H.Uri - De beste blant oss

Jeg fikk denne boken til jul av bestevenninnen Linn Øydis med en liten notis: valgt på bakgrunn av tittel. Herlig er hun. Her er mine tanker om boka


Tittel: De beste blant oss (2006)

Forfatter: Helene Uri

I et nøtteskall: Påfyll til alle fordommer du noengang har hatt ovenfor universitetsansatte ved UiO i ironisk kombinasjon med en sterk reminder om at fordommer straffer seg.

Favorittutdrag:
"Når man har brukt ti-femten år på å lære seg alt om vokalene i swahili eller metriske mønstre i Emily Dickensons lyrikk, har man ikke akkurat opparbeidet seg en kompetanse samfunnet forøvrig skriker etter"

"Han ser at hun har hår på overleppen, nei, ikke hår, men tett i tett med mørke dun som på en kiwi. Han liker det" (!!!)

Også er det noen fantastiske skildringer av skohyllen til Edith Rinkel, og nå vet jeg at jeg også skal ha en stor skohylle jeg kan se fra stuen der skoene står sortert etter farge.

Tanker i ettertid: Det er alt for lett å trekke likhetstegn mellom kjølighet og egoisme, og interesse og oppriktighet.

Anbefales: De fleste

Karakter: A

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS