lørdag 4. juni 2011

S.Larsson - Menn som hater kvinner

Skrevet i 2007, hentet fra nedlagt blogg.

"årets beste bok" forsikrer ekspeditøren på ARK pocket meg, og rekker meg en tykk (500s+) bok.

"solgt" smiler jeg, betaler og løper til toget.

Krim er ikke helt min greie, det skal jeg være den første til å innrømme. Boken overrasket positivt.

Tittel: Menn Som Hater Kvinner (2006)

Forfatter: Stieg Larsson

I et nøtteskall: Wonderboy møter perfekt krim.

Favortittutdrag:
Avsnittet der Henrik Vagner forklarer viktigheten av å ta hevn. Man bygger seg opp etter svik, lar tid gå og tar så hevn når den som forulempet en har glemt det hele.

Ellers finner jeg en av samtalene mellom finansjournalisten Mikael Blomkvist og dysfunksjonelle Lisbeth Salander priceless. Mikael spør Lisbeth hva man gjør i en situasjon der faren din forgriper seg på broren din og begge forgriper seg på deg. "Slår i hjel faenskapen" svarer Lisbeth kaldt. (til info: Lisbeth er 150 høy og veier 45 kg)

Boken er tett opp mot blottet for gode quotes. Likevel har den ingen problem med å få meg til å lese 300 sider uten pause.

Tanker i ettertid:
Boken er kompleks og intelligent - skal jeg si jeg savner noe er det bedre dialoger karakterene i mellom. Den beste boken jeg har lest innen krimsjangeren.

Anbefales: Primært gutter i blå skjorte på påskeferie.

Karakter: B

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS