lørdag 4. juni 2011

C.Bukowski - Ham on Rye

23.des 2009: Lange arbeidsdager har trenert lesingen i det siste, men nå er jeg endelig ferdig med Ham on Rye. Jeg har lenge tenkt jeg burde lese noe av Bukowski, - så det er en ting mindre å tenke på i 2009.

Tittel: Ham on Rye (1982)

Forfatter: Charles Bukowski

I et nøtteskall: kviser, ydmykelser, meningsløshet og alkoholisme. Åja, og endeløse skildringer av kvinneben.

Favortittutdrag:

"I didn`t have any friends at school, didn´t want any. I felt better being alone. I sat on a bench and watched the others play and they looked foolish to me."

"There would never be a way for me to live comfortably with people. Maybe I`d become a monk. I´d pretend to believe in God and live in a cubicle, play an organ and stay drunk on wine."

"I had noticed that both in the very poor and very rich extremes of society the mad were often allowed to mingle freely"

Tanker i ettertid:

Jeg har vært nokså opptatt av i hvilken grad jeg liker hovedkarakterene i bøker i det siste, og la oss si det sånn, hadde Henry Chinaski og jeg gått på skole hadde vi neppe vært venner - selv om jeg er tilbøyelig til å følge resonnementene hans. For meg er noe av poenget med å lese å tilegne meg nye perspektiver, så hvorfor ikke tilegne seg et utgangspunkt som sikrer stor grad læring - nemlig personen som er så ulik deg at en samtale i dagliglivet neppe ville funnet sted.

Anbefales: Den som trenger litt nye perspektiver

Karakter: C. Ikke helt min kopp te.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS