mandag 7. september 2015

S. Sahota - The Year of the Runaways (Man Booker Longlist 2015)

Denne boka hadde jeg gledet meg til, fordi jeg fikk litt Jhumpa Lahiri-vibber av den. De indiske Man Booker bidragene skriver ofte godt om familie og forpliktelser, lojalitet og indre kamp mellom egne ønsker og andres behov. I fjor var det Mukherjee som skrev godt om dette i The Lives of Others. Samtidig har de indiske Man Booker bidragene også en politisk brodd jeg liker. Sahotas roman om håpefulle innvandrere i søken om et bedre liv, kunne knapt vært mer aktuell. I tillegg har den blitt sammenliknet med Rohinton Mistreys mesterverk Balansekunst – på Goodreads.
 
Bildet har jeg lånt fra Express.co.uk siden jeg leste på Kindle


Forfatter: Sunjeev Sahota

Tittel: The Year of The Runaways (2015)

Sideantall: 480 sider

Plot: I The Year of the Runaways følger vi et knippe unge indere som har flyttet til England. Planen er å bli ett år, arbeide så mye som mulig og sende bidrag hjem. Vel fremme møter de andre i samme situasjon og deler bosted og arbeidsgiver under fattigslige kår i Sheffield. De som har vært der lenge ler av de nyankomnes plan om å returnere om et år. Randeep kommer til London på ekteskapsvisum etter avtale med Narinder som har gått med på å være proformaektefellen hans i ett år, til han får sitt eget visum. Hjemme i India venter jenta han egentlig elsker. Randeeps venn, Avtar, registrerer seg som student, men finner raskt ut av at han ikke vil få tid til å møte til verken forelesninger eller eksamen dersom han skal kunne sende penger hjem og holde hodet over vannet selv. Ingen av de arbeidssmme inderne står særlig høyt i kurs i England, men få føler så sterkt på det som Tochi, som har handicappet å være av lav kaste (Chamaar – untouchables), noe inderne i England tillegger stor betydning. Vi møter de som sliter, de som utnytter de som sliter og de som forsøker å hjelpe til.

I et nøtteskall: Memo to self når vi snakker om "Økonomiske flyktninger"

Favorittutdrag:
'I don't know why you freshies stare so much, man. Might be allright back home but it's proper rude here, you know? People get really offended.'
'Sorry, bhaji.'
'Allow it. And don't look so…so defensive all the time. It gives you guys away like a shit in a shoe. The way you lot stand close to the edge of the platform, exes fixed on where the train's coming from. The way quickly take a look at everyone on the bus as you walk down the aisle. The way you stand so straight, as if your ankles are tide together. Spot you guys a mile off. Just chill,' he finished, drawing out the word.

They talked. Narinder reassured the woman: Savraj was doing fine. Working, eating, living with friends. Nothing to worry about.
'Tell her we need double next month. The rent on the bike is due.'
'Any other message? How much you miss her?'
Massiji looked across, doubtful. 'I don't understand.'

Medmenneskelig om økonomiske flykninger
Vi følger så mange skjebner i The Year of the Runaways, at man lett kan gå litt i surr. Det er som om forfatteren vil ta ordentlig tak i leseren og si "se på alle disse skjebnene, alle disse menneskene som er drevet av lojalitet og familieforpliktelser har hver sin historie – men ingen av dem klarer å finne verdighet fordi situasjonen de er satt i er uverdig!" og han har så rett. Det er håpløst blant de fattige i India som setter all sin lit til "The Runaways" og det er ikke stort bedre å være den utsendte med hele familiens håp plassert på sine skuldre. De ønsker å arbeide mye og hardt, men de blir forbrytere som må gjemme seg for loven – og dermed utnyttes av andre i svart arbeid under dårlige arbeidsvilkår.

Jeg synes også Narinders kamp med sin egen samvittighet og verdiene i religionen hun praktiserer er interessant og velskrevet. Denne kampen kommer som en ekstra dimensjon i konflikten hun allerede står i - mot broren og til dels faren – de klassiske begrensningene av å være kvinne og fanget mellom to kulturer, familiens behov og egne behov. Narinder har et genuint ønske om å gjøre godt som hun først syntes å finne forenelig med sin identitet som religiøs og en god datter, men her oppstår det konflikter og hun står i fare for å bringe skam over familien. Hvem skal ha sympati for de nyankomne inderne om ikke forrige bølge indiske invandrere? Vel, resten av oss åpenbart. Men også dem.

Jeg likte avslutningen spesielt godt. For meg var dette en sterk roman, som tidvis forvirret meg litt med alle karakterene og de parallelle handlingene – men som jeg er glad jeg har lest og håper å se på longlist. Hittil min favoritt nest etter Jamaica-boka "A Brief History of Seven Killings."

Karakter: B

Tags: #økonomiske forskjeller, #global politikk, #india, #vesten, #forpliktelser, #verdivalg, #familie, #immigrantlitteratur

14 kommentarer:

  1. Eg trur Kindle øydela ein del for min opplevelse av boka, og skal eg lese den om igjen vil eg ha den i papirform. Samtidig så kan eg sei at alle bøker fenger ikkje alle; eg likte veldig godt både Jhumpa Lahiri og Neel Mukherjee, men kanskje Sunjeev Sahota ikkje passer.

    Ha ei fin veke, Linn. Gler meg til å sjå deg på lørdag, muligens sitte saman og snakke meir om Booker :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke alle bøker er like gode på Kindle, nei. Det er tungvindt å bla frem og tilbake så jeg har begynt å ha en liten blokk vedsiden av meg når jeg leser bøker med mange karakterer på Kindle, det hjelper godt. Det er helt lov ikke å like alle bøker like godt. Gleder meg til å se deg også, jeg kommer innom på lørdagen. :)

      Slett
  2. Så bra at du fikk enda en god Bookerpris opplevelse :-D
    Jeg er faktisk blitt veldig surprised over mengden av den negative omtalen Longlist bøkene har fått på bloggene her i Norge så langt.. det er ikke en uvanlig dårlig liste i år, og selv syns jeg det er mye bra litteratur på listen så langt. --Men skjønner at jeg har en liten jobb foran meg med å forsvare Bookerprisens omdømme når Bookerprisens Readalong begynner på alvor på bloggen min i oktober :-)
    --Akkurat nå holder jeg på med tre bøker, hvorav to Bookere, inkl A Brief History of Seven Killings - den er jo både sterk og uvanlig - - vet at du likte den også. Men uken står i Purity's tegn :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror nok at de negative omtalene i stor grad kommer av forventningene man har til bøkene som havner på Bookerlisten. Det er kun en bok jeg har lest fra årets liste som jeg ikke likte i det hele tatt, og til og med den vil jeg ikke påstå at er en dårlig bok. De jeg ikke ønsker å se på shortlist er likefullt gode bøker som jeg på ingen måte angrer på at jeg har lest, men de nådde ikke helt opp til det jeg mener er et shortlist-nivå. Og det er selvsagt en veldig individuell vurdering. Jeg var for eksempel ikke helt overbevist av den andre delen av boken til Enright og håper ikke den når helt opp, men jeg ser likevel at hun er en dyktig forfatter som jeg ønsker å lese mer av. Så selv om ikke alle bøkene på listen blir hyllet som fantastiske, så er det rett og slett fordi nivået er skyhøyt. Jeg synes årets liste er god, det har bare tatt litt lenger tid enn vanlig å oppdage de helt unike perlene. Men de er der.

      De bøkene jeg vurderer høyest er til gjengjeld noen av de beste leseropplevelsene jeg har hatt, og jeg vil tro det samme gjelder for en del andre som leser Bookerbøkene. Satin Island ble, som sagt, en stor favoritt for meg, og nå holder jeg på med Did You Ever Have a Family som er helt nydelig. Som virkelig har overrasket meg og som jeg tror vil stå igjen som noe av det aller største fra dette bokåret. Og jeg er bare en tredjedel inn i boken. Allerede har jeg lyst å utrope den til vinner, til tross for at jeg har en (litt irriterende) trang til å heie på briter over amerikanere. I år går ikke det nødvendigvis, amerikanerne stiller sterkt. Jeg begynner å tro at halve shortlist vil bestå av amerikanere. Det vil i så tilfelle være fullt fortjent.

      Slett
    2. Jeg som ny Booker-leser har også vært overrasket over de relativt negative tilbakemeldingene flere av bøkene har fått fra mange bloggere. Jeg har jo skjønt etterhvert at det nærmest er en egen skala som gjelder for Booker og at forventninger spiller en stor rolle, men utenfra kan det nesten se ut som det er svake bøker på listen. De en og en halv jeg har rukket å lese har vært veldig gode og står som noe av det beste jeg har lest i år. Det virker også som det er veldig varierte meninger om bøkene, at det ikke er noen felles meninger om hvilken som er klart dårlig eller best, og det er veldig spennende. Det virket mer tydelig i fjor synes jeg å huske, spesielt hvilke som var de svakeste.

      Jeg er så glad for at du også liker Did You Ever Have a Family så godt Labben. Jeg likte boken umiddelbart, men synes den blir stadig bedre. Jeg har fått en leseglede som jeg ikke har hatt på lenge, som også smitter over på andre bøker, og det er jo akkurat det gode bøker skal bidra til. Av en eller annen grunn tenkte jeg lenge at handlingen var fra Storbritannia og ikke USA, selv om jeg visste at det ikke var tilfellet. Kanskje det er noe britisk over den som appellerer til deg:-) Håper også denne kommer på shortlist, og blir skuffet om ikke.

      Ikke meningen å kuppe kommentarfeltet ditt til en annen bok. The Year of The Runaways har jeg lyst til å lese, og håper den kommer på shortlist sånn at sjansen er større for det. Antallet bøker jeg håper kommer der av samme grunn har nok oversteget 6 for lenge siden. Er forresten veldig nysgjerrig på tilbakemeldingene fra dere som Leser Purity (du har kanskje ikke rukket å begynne på den enda Linn?), om den burde vært på Longlist.

      Slett
    3. For de av dere som er interessert i den generelle diskusjonen akkurat rundt nivået på årets bøker, gå til Diskusjonssiden om Bookerprisen, som Linn, Elida, Labben og jeg er ansvarlig for :-) https://www.facebook.com/pages/Man-Bookerpris-Diskusjonsforum/325766424241321?ref=hl

      Slett
    4. Her får jeg nok ikke bidratt med noe, jeg har ikke vært på Facebook siden februar, beklager. Håper imidlertid noen av de mest interessante synspunktene også gjengis på bloggene deres.

      Slett
  3. Puh. Denne og Lila er de eneste 2 jeg har kjøpt i papir.
    Impulshandling på flyplass. Dessverre hadde de ikke Clegg, som jeg nå umiddelbart må få tak i.

    SvarSlett
  4. Hei, jeg hadde egentlig tenkt å vente med noen slags betraktning rundt hva jeg syntes om lista til jeg hadde lest ferdig, men diskusjonen i kommentarfeltet gjør at jeg skriver litt her i steden. Jeg er litt overrasket over at dere føler det er mye negative omtaler, for dette året skiller seg ikke veldig fra tidligere år jeg har lest Man Booker. Kun 3 av bøkene på årets longlist har jeg vurdert til å være under gjennomsnittet gode bøker. Jeg gleder meg til Man Booker hvert år og får alltid noen av mine aller beste leseropplevelser når jeg leser de nominerte bøkene. Hittil i år har jeg ikke funnet en klar favoritt, men jeg har heller ikke kommet meg helt gjennom bunken og har store forventninger til Clegg.

    Jeg synes kanskje lista er litt svakere enn i f.eks 2013 som jeg synes var et knallår, og hittil har jeg ikke funnet min A. Til gjengjeld skal det sies at jeg kanskje finner 1-3 A'er i løpet av et helt år. Jeg har sett litt på hva slags karakterer jeg har gitt hittil i år og hva jeg har gitt tidligere:

    2015

    1 Marlon James - A Brief History of Seven Killings (B)
    2 Sunjeev Sahota - The Year of the Runaways (B)
    3 Andrew O'Hagan - The Illuminations (B)
    4 Laila Lalami - The Moor's Account (C)
    5 Marilynne Robinson - Lila (C)
    6 Chigozie Obiama - The Fishermen (C)
    7 Anne Enright - The Green Road (D)
    8 Tom McCarthy - Satin Island (D)
    9 Anna Smaill - The Chimes (D)
    10 Hanya Yanagihara - A little life (C)
    (Skal lese de to siste bøkene også)


    2014
    1 Richard Flanagan - The Narrow Road to the Deep North (A)
    2 Paul Kingsnorth - The Wake (B)
    3 Joshua Ferris - To Rise Again at a Decent Hour (D)
    4 Karen Joy Fowler - We are all completely beside ourselves (D)
    5 Siri Hustvedt - The Blazing World (B)
    6 David Mitchell The Bone Clocks (C)
    7 Howard Jacobson - J (C)
    8 Ali Smith - How to be Both (C)
    9 Neel Mukherjee - The Lives of Others (C)

    2013
    1 NoViolet Bulawayo - We need new names (B)
    2 Ruth Ozeki A tale for the time being (A)
    3 Tash Aw Five star billionaire (B)
    4 Colm Toibin - The testament of Mary (C)
    5 Jim Crace - Harvest (C)
    6 Eleanor Catton - The Luminaries (C)
    7 Charlotte Mendelson Almost English (C)
    8 Donal Ryan The spinning heart (B)
    9 Alison MacLeod Unexploded (C)
    10 Jhumpa Lahiri The Lowland (B)
    11 Eve Harris The marrying of Chani Kaufman (C)

    2012
    1 Hilary Mantel - Bring up the bodies (B)
    2 Jeet Tayil - Narcopolis (C)
    3 Deborah Levey - Swimming home (A)
    4 Tan Twan Eng - The garden of Evening Mists (D)
    5 Alison Moore - The Lighthouse (B)
    6 Will Self - Umbrella (D)
    7 Rachel Joyce The Unlikely pilgrimage of Harlod Fry (B)

    Jeg ønsker ikke å bidra til å gjøre det tøft å motivere folk til å begynne å lese Man Booker, men samtidig må jeg få være ærlig i hvordan jeg oppfatter bøkene jeg leser. For meg er forresten C en god bok. B er en fantastisk god bok og A er Mind.Blown.



    SvarSlett
    Svar
    1. Og som Clementinge sa, helt riktig - jeg ga også en D til Sleeping on Jupiter. Det er 4 totalt og jo mer enn jeg har gitt noen gang før. Tror forskjellen er at jeg denne gangen leser alle bøkene, også de jeg kanskje tidligere ville valgt bort tidligere år da jeg leste kortlisten og det som fenget meg mest fra langlisten.

      Slett
  5. Det er sikkert feil av meg å anta at det nærmest er en egen skala for Booker-bøkene. Det er vel heller det at mange av dere leser veldig mange gode bøker, og så skal det litt til at alle bøkene på en sånn liste faller i smak, uten at de er dårlige av den grunn. Og så er det så vanskelig med de karakterene, for da ser man gjerne først og fremst dem, og folk bruker skalaen så forskjellig. Jeg for min del foretrekker jo at den blir brukt litt kritisk og at toppkarakterene ikke blir slengt etter enhver bok man liker. Jeg gir også svært få fem-stjerner/terningkast 6 ila et år, og blir av og til sprø når jeg skal gi karakter hvis jeg begynner å sammenligne med andre bøker jeg har gitt samme karakter osv. Har derfor sluttet med det på bloggen, men gjør det fortsatt på Goodreads og Bokelskere. Jeg synes jo selv det er fint å få en pekepinn av andre på den måten.

    Jeg har ikke vært med på dette før, og i fjor fulgte jeg bare litt med på innleggene og diskusjonene. Inntrykket har i år , og som flere andre har nevnt også, vært at mange har likt de fleste bøkene, men få har virkelig begeistret. Og så er det ingen bok alle har trukket frem som favoritt så langt ihvertfall.

    En av tingene som skjer i diskusjonen på facebook er at Clementine spør deg om du ville lagt fra deg bøkene du har gitt karakteren D hvis ikke det var Booker-bøker.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Silje. Det er ikke feil å anta det, synes jeg - for det kommer med en viss tyngde og forventning at bøkene er på lista. Ja, jeg har lurt litt på å gå bort fra karakterskalaen, for den blir av og til helt tullete. Jeg har skrevet litt om det på hvem er Linn-fanen der jeg sier "Jeg har en A til F skala når jeg vurderer bøker, men jeg må innrømme at den ikke henger helt på greip innimellom. At både War and Peace og Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet... får C er et godt eksempel på det. Det er jo enorme kvalitetsforskjeller på de to bøkene." Så en karakter sier jo noe, men det kan fort bli litt feil.

      Jeg er litt gnien på de høyeste karakterene og liker alle bøkene jeg har gitt C. Jeg har ikke tenkt på det slik at jeg faktisk er litt kjipere med Man Bookerbøkene i karaktersettingen, men det er et virkelig godt spørsmål. Svaret varierer på de bøkene jeg har gitt D. The Chimes og The Green Road lå på vippen til C for meg, men jeg valgte å legge dem på D - kanskje litt fordi jeg har noen forestillinger om hva en Man Booker-bok skal være. The Green Road var virkelig velskrevet, men jeg forstod ikke historien og ble ikke engasjert, og da synes jeg ikke jeg kan si det var en god bok (altså en C) selv om jeg tidvis koste meg med den. Jeg pleier stort sett å lese ferdig bøker jeg har startet på, men jeg ville ha lagt fra meg Satin Island og jeg ville ikke plukket ut Sleeping on Jupiter selv. Jeg bestemte meg for å lese hele listen i år, og da blir det på godt og vondt.

      Slett
  6. Du må selvfølgelig få mene akkurat det du vil om hvilke bøker du vil, og bevare din egen integritet som leser, Linn. Det må vi alle.
    Jeg er veldig enig med Silje at det er ikke så lett å vite hva en karakter betyr, fordi skalaen brukes så forskjellig. En D høres ganske elendig ut.. Jeg så at du også ga "D" til Sleeping on Jupiter. Fire D'er faktisk ⅓ av bøkene av longlist, så jeg var bare nyskjerrig på de bøkene som fikk D. På leseropplevelsen. Men jeg kan vente til samleinnlegget ditt om noen dager! Jeg kan ikke komme på Bokbloggtreffet fordi jeg skal i en konfirmasjon, men vi kunne jo ha en liten Bookerpris diskusjonskveld for de av oss som er i Oslo en gang i høst og har tid og lyst. -

    SvarSlett
    Svar
    1. Det poenget med karakterene forstår jeg godt, Clementine. Du har også helt rett i at det er 4 D'er jeg har glemt å ta med Sleeping on Jupiter. Jeg tror forskjellen i år er at jeg ville lese alle bøkene, og det inkluderer noen bøker som ikke fenget meg. Tidligere har jeg ikke lest alle bøkene og noen ganger også valgt bort bøker jeg ikke har trodd jeg vil like, så det har sikkert vært noen D'er som ikke har blitt gitt som følge av det. Jeg synes ingen av bøkene i år holder et Karen Joy Fowler-nivå, bare så det er nevnt, men ut i fra karakteren kan man jo trekke konklusjonen at jeg synes det er 4 slike bøker på årets liste. Jeg vil gjerne tenke litt mer over det og komme med noen betraktninger når jeg er ferdig. Som du nevnte tidligere er det også slik at noen bøker utvikler seg hos leseren etter man er ferdig og jeg har f.eks lurt på om jeg ga Lila for dårlig. Synd jeg ikke ser deg på Bokbloggertreffet, men er gjerne med på en Bookerprisdiskusjonskveld. Så gøy at du leser Purity forresten! Den har jeg liggende på Kindle og skal begynne med den så snart jeg er ferdig med Man Booker. Freedom er en av de beste bøkene jeg har lest.

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS