tirsdag 15. september 2015

Man Booker Shortlist - en solid liste

Litt før 12 norsk tid ble Man Bookers shortlist annonsert.

Bildet er lånt fra Man Bookers Twitter-konto


Årets finalister ble:


·         Tom McCarthy – Satin Island





En rask recap av min shortlist var:







4 av 6 fra drømmelista mi og kun en av bøkene jeg vurderte til D er med på årets shortlist. De to som jeg ikke var så begeistret for, var favorittene til to andre bokbloggere - så jeg tror virkelig at mange kommer til å kose seg med denne lista.
Jeg er veldig godt fornøyd. Jeg har tørket tårene over at Clegg ikke kom med (nesten like vondt som at Oslo er tapt i kommunevalget) - og tatt en liten gledesdans for at Yanagihara endelig får anerkjennelsen hun fortjener, og selv om jeg synes The People in the Trees er en bedre bok en Little Life (siste gangen jeg sier det, jeg lover!) ville hun vært en flott vinner. Favoritten min i år er A Brief History of Seven Killings.

19 kommentarer:

  1. Overraskende med Anne Tyler egentlig, og synd med Clegg. Jeg hadde en følelse. Er ihvertfall glad for at jeg har lest den, for med tre mursteiner av noen bøker fremover, spørs det om det blir tid i nærmeste fremtid å lese mer fra longlist. Tyler skal leses i en lesesirkel, så litt flaks at hun kom med sånn sett. A Little Life er kjøpt til Kindle, så det er bare å begynne. Tror på A Brief History som vinner, og den har jeg skjønt det kan være greit å ha i papirformat?

    SvarSlett
    Svar
    1. Synes du det? Jeg fikk sansen for Tyler og er glad hun er med. Jeg hadde jublet om A Brief History vant, men tror ikke vi skal undervurdere konkurransen - selv om jeg tror det står mellom James, Tyler og Yanagihara. Papirformat er bra det, men om man liker å lese på Kindle og synes det er lettere å skaffe seg boka fra Amazons Kindlestore er et godt tips å se på preview av de første sidene i boka i Amazon og screenshotte/skrive ut de sidene som har persongalleriet - slik at man slipper å bla frem og tilbake på Kindle. Ellers tror jeg det gjelder å slappe litt av. Ja vel, så har man ikke 100% kontroll på alle karakterene hele tiden, det går seg til.

      Slett
  2. Det er neste slik at alt jeg klarer å se er mangelen på Lila, tror jeg leste gjennom lista fem ganger før jeg skjønte at den faktisk ikke var der - og når jeg først skjønte det, så jeg ikke noe annet. Etter å ha summet meg litt synes jeg i grunn lista ser ok ut - selv om jeg har lest skremmende få så langt, bare to (lest syv totalt, sikkelig dårlig tipping). Først og fremst gleder jeg meg til å lese Seven Killings, og Blue Thread - som jeg ble veldig nyskjerrig på etter å ha lest din omtale.

    SvarSlett
    Svar
    1. Akkurat slik hadde jeg det med Clegg.
      Hvor er Clegg?
      Clegg? Nei.
      Clegg? Nei.
      Ikke noe Clegg? Ikke noe Clegg.

      Lila var en veldig god bok, og det ligger ofte skatter igjen på langlista som ikke kommer seg til kortlista, så jeg synes det er fint å ikke bare lese kortliste. Jeg tror Seven Killings og deg kan være en super match - så det er jeg spent på hvordan tar i vei.

      Slett
  3. Jeg har ikke lest Tyler, og gleder meg til den. Jeg har bare ikke sett den nevnt som shortlist-kandidat så mange steder og flere av de andre norkse bloggerne var lunkne. Jeg tror jo at det er den som kom inn på bekostning av Clegg, og kan ikke tro at den er bedre enn den, men vi får se. Jeg så de hadde A Brief History... på Norli, så godt mulig jeg tar papirutgaven. Jeg synes det kan være greit å bla tilbake og ha oversikt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, to amerikanere med samme tematikk. Er det stygt å spekulere i om kjønn var avgjørende? Uten Tyler ville det blitt bare en kvinne på lista, og det er jo påfallende lite. Så det er nevnt er jeg ikke begeistret for innkvotering. Tylers roman var veldig god, men jeg likte Clegg hakket bedre.

      Slett
  4. Fin tipping Linn og fin liste! Jeg er ikke så lei meg over at min favoritt Lila ikke kom med, jeg mister noen favorittbøker hvert år i Longlist/Shortlist prosessen og er blitt immun... men er derimot knust over valget i Oslo i går. Og UH sønnen min som har veivet tunge Høyre-flagg i bakgrunnen på TV og stått på som en gal... sukk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er sant det, alltid noen fantastiske bøker som ikke kommer med. på NHO bygget på Majorstua kan stemninga også sies å ha vært bedre enn etter mandagens fintelling. Jeg jobber i den delen av NHO som representerer private innen service- og helse, og AP har allerede varslet at de ønsker å si opp kontrakter med de private som drifter helsetjenester for kommunen, selv om de har slått kommunal egenregi i kvalitetsmålinger og leverer til lavere pris og med lavere sykefravær. Så nå blir det å stå på barrikadene en god stund fremover.

      Slett
  5. Bortsett fra Satin Island som jeg ikke har spesielt lyst å lese, basert på omtalene, selv om det godt kan hende at det nettopp er boka for meg, er jeg fornøyd med lista. Ihvertfall utifra forhåndstippinga. 3 lest. Hadde også Clegg og Lila kommet med - ville det blitt nesten 5 lest - og det hadde vært en bragd. Gleder meg til å lese Killings, og litt mindre til Runaways, men dette kan fort bli året hvor jeg leser hele kortlista. Det har aldri skjedd før. (Komplimenter for det forrige innlegg som oppsummerer. Kommer garantert tilbake for å bruke det som referanse!)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja du forhåndstippa best av oss alle, tror jeg. Leser du hele kortlista lover jeg å bli med å jogge! (tilbudet er begrenset oppad til 10 km) Takk for snille ord om forrige innlegg. :)

      Slett
    2. Så det du sier er at hvis jeg leser hele kortlista så melder du deg på neste års Oslo Maraton (10km for Grete)? Det er isåfall en bordet fanger kommentar jeg ikke kan si nei til -))

      Siden du har lest alle, og Purity er fort gjort:
      (Jeg ønsker meg også at du leser Little Life (og Satin Island) engang til, slik at ihvertfall en av oss kan agere bookerjury, for å se om ting forandrer seg i andre runde.)

      Slett
    3. Du er en tøff forhandler. Jeg gir deg gjerne 10 for Grete under Oslo Marathon september 2016, men jeg har ikke lyst lese a Little Life og Satin Island igjen.

      Deal?

      Slett
    4. - what's lyst got to do with it - ?

      , men det er greit, 10km, OM, 2016, it is
      , du har nok trent i smug allerede -)

      Slett
    5. Alt. ;) Neida. Satin Island gjorde meg amper og A Little Life, nydelig som den er - er jeg dårligere rustet til om dagen enn løpet, hvor - bare for å ha det nevnt det eneste jeg har trent på i smug er konsum av karbohydrater (veldig viktig før store løp har jeg hørt).

      Slett
  6. Eg er godt fornøgd med 4 av 6 leste. Eg var skikkelig bekymra i går med tanke på om eg måtte hurtiglese 5 bøker fram mot vinnerdato. Nå er det McCarthy og James som skal leses, og det ser eg fram til :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er ikke et sekund i tvil på at du hadde klart å lese alle 6 innen vinnerdatoen om så skulle være ønskelig og nødvendig, så det var en grunnløs bekymring! Nå kan du jo ta det i et ganske rolig og behagelig tempo da, det er supert. Jeg er like spent på hva du kommer til å mene om McCarthy som jeg ikke forstod meg på, som James som var min favoritt.

      Slett
  7. Denne lista inspirerte meg og jeg har faktisk lyst til å lese alle seks. Å tro jeg greier det på en måned ved siden av alle de andre bøkene jeg har like lyst til å lese er derimot ikke særlig sannsynlig. Men tror jeg skal ta en utr innum Tanum ved jobben i morgen og se hva de har.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ville krevd at man la alle andre bøker til side, og det er jo så mange gode bøker der ute (og der inne, jeg har lest om bokhylla di ;)) Men bøkene går jo ingen sted, så det er jo bare å ta dem i det tempoet du selv ønsker. Clementine har jo en flott samlesing av bøkene utover nå, der de bruker ganske god tid på hver bok.

      Slett
    2. Ja, jeg tror kanskje jeg må ta dem i samlesningstempo i stedet for å stresse med å rekke alt på en måned. I hvert fall om jeg skal ha tid til å kose meg med bøkene samtidig.

      Akkurat nå er jeg inne i en periode der jeg vil lese absolutt alt på en gang, og det er fryktelig vanskelig å bestemme seg. Så i tillegg til The Fishermen holder jeg nå på med ei fantasybok, ei novellesamling og en sakprosa. Og greier derfor ikke fullføre noe ;)

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS