lørdag 1. november 2014

Lest i oktober (49/60)

Det ble fem bøker i oktober, de ble lest i mens det eneste fornuftige å gjøre ville være å trekke opp i høyden å begynne å bygge ark. Jeg elsker høsten. Utover å tilby skyldfri innetid, kan høsten by på mye godt på kino. Jeg har sett både Fury (som etter min mening var 300 satt til 2WW) og Gone Girl. Gone Girl anbefales helt klart, her lå filmatiseringen tett opp til den kanllsterke mindfucken av en bok. 

Jeg dro til London for å være med på Man Booker Reading med Clementine fra Har Du Lest. Det var en flott opplevelse. Dagen etter krysset jeg fingrene for at Flanagan skulle vinne Man Booker, med The Narrow Road to the Deep North, hvilket han gjorde. Det overrasket meg veldig, siden vinneren av Man Booker alltid kommer som en overraskelse på meg (Jøss, vant DEN?). Jeg velger å tolke dette som at jeg er i ferd med å få psykiske evner, og har satset alle sparepengene mine på aksjer. Neida.

Boksignering av Man Booker-nominerte forfattere i London. Vi kan skimte Neel Mukherjee til venstre og Joshua Ferris til Høyre. Midt foran er en rekke begeistrede lesere.



 I London kjøpte jeg meg en Kindle Paperwhite, som er mitt livs nye kjærlighet. Nevermind at den bare viser et sitat av Murakami på repeat når den hviler. Men tilbake til månedens bøker:



Forfatter Tittel År Sideantall
Ali Smith How to be Both (MB) 2014 376
Neel MukherjeeThe Lives of Others (MB) 2014 528
Hannah Kent Burial Rites 2013 314
Roy Jacobsen De usynlige 2013 244
Ali Smith The Accidental 2005 306

Favoritten min denne måneden ble Burial Rites, som jeg endte opp med å kjøpe til to venninner og snakke om til alle som stod stille i mer enn 30 sekunder.

Burial Rites er en historisk roman satt til Island i 1828, boken tar utgangspunkt i en sann historie om drapsdømte Agnes Magnùsdottir og Illigastadir-saken. I påvente av dødsstraff for drapet på hennes tidligere mester, blir tjenestepiken Agnes innlosjert med en motvillig bondefamilie. Hun er nedkaket i søle, avføring og i tøyet og håret hennes kravler det av lus etter fengselsoppholdet. Agnes historie er godt kjent over hele Island, folk snakker jo. Familien syntes det er ubehagelig at hun skal bo med dem, og holder avstand. Litt etter litt forstår man at det er mer til historien enn det som fortelles på bygda.

På IMDB ligger Burial Rites som under produksjon, og det ryktes at The Hunger Games-stjernen Jennifer Lawrence vurderes castet i rollen som Agnes.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS