tirsdag 18. november 2014

Costa Shortlist 2014

Her finner du din neste favorittbok
Dersom du vil lese ny, god og potensielt prisvinnende litteratur er shortlistene til ulike litteraturpriser et godt utgangspunkt for ditt neste bokvalg. En av årets største leseropplevelser for meg, var å lese de seks shortlistede bøkene til Man Booker. Costa Literature Awards (Tidligere Shortbread Literature Awards) kunngjorde kl 20.15 norsk tid sine shortlister for fem kategorier: Beste roman, beste roman skrevet av en debutant, beste biografi, beste poesi og beste barnebok. Jeg er mest interessert i de to første kategoriene, selv om det helt klart ligger godbiter i alle sammen.

Bildet er hentet fra Twitterkontoen til Costa-prisen

Overlappinger med Man Booker
I kategorien beste roman (Costa Novel Award) var to av de fire bøkene på listen bøker vi kjenner fra årets Man Booker Shortlist. Det var et herlig gjensyn med Ali Smith og Neel Mukherjee. Colm Toibin som var på fjorårets Man Booker shortlist med the Testament of Mary, er nominert med sin nyeste bok Nora Webster.
 
Vinnere kåres i januar
Hele 640 bøker var nominert i år, hvilket er en rekord for Costa. Hvem som vinner finner vi ut på nyåret. Kategorivinnerene annonseres den 5 januar. Costa Book of the year annonseres 27 januar. Den mest prestisjefylte prisen "årets bok" har blitt vunnet 11 ganger av en roman, 5 ganger av en roman skrevet av en debutforfatter, 5 ganger en biografi, 7 ganger en poesisamling og en gang en barnebok (Kilde BBC) 
 
Her er alle de shortlistede bøkene:
 
2014 Costa Novel Award shortlist 

2014 Costa First Novel Award shortlist
  • Carys Bray for A Song for Issy Bradley (Hutchinson)
  • Mary Costello for Academy Street (Canongate)
  • Emma Healey for Elizabeth is Missing (Viking)
  • Simon Wroe for Chop Chop (Viking)
 
2014 Costa Biography Award shortlist
  • John Campbell for Roy Jenkins: A Well-Rounded Life (Jonathan Cape)
  • Marion Coutts for The Iceberg: A Memoir (Atlantic Books)
  • Helen Macdonald for H is for Hawk (Jonathan Cape)
  • Henry Marsh for Do No Harm: Stories of Life, Death and Brain Surgery (Weidenfeld & Nicolson)
 
2014 Costa Poetry Award shortlist
  • Colette Bryce for The Whole and Rain-domed Universe (Picador)
  • Jonathan Edwards for My Family and Other Superheroes (Seren)
  • Lavinia Greenlaw for A Double Sorrow: Troilus and Criseyde (Faber & Faber)
  • Kei Miller for The Cartographer Tries to Map a Way to Zion (Carcanet)
 
2014 Costa Children's Book Award shortlist
  • Simon Mason for Running Girl (David Fickling Books/Random House Children's Publishers)
  • Michael Morpurgo for Listen to the Moon (HarperCollins Children's Books)
  • Kate Saunders for Five Children on the Western Front (Faber & Faber)
  • Marcus Sedgwick for The Ghosts of Heaven (Indigo) (Kilde BBC)
 
Mye godt å velge i, jeg skal lese...
Jeg tenkte å lese Colm Toibins Nora Webster og Monique Roffeys House of Ashes før årsslutt, de to andre nominerte har jeg lest tidligere. Da kan jeg kåre "min vinner" av kategorien beste roman før dommerne kårer sin. Jeg kommer trolig også til å lese kategorivinneren for beste roman skrevet av en debutant og boken som til slutt vinner "årets bok".
 
I skrivende stund er ikke Costa-prisens webside oppdatert, men Twitterkontoen deres er.

Skal du lese noen av de nominerte bøkene?

4 kommentarer:

  1. Eg vil og lesa Colm Toibin :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra, når da tenkte du? Jeg leser den gjerne samtidig med deg.

      Slett
  2. Hei Linn! Jeg har tenkt å lese en fra dikt kategorien, av Lavinia Greenlaw, og en fra biografi kategorien (hjernekirugen) i første omgang!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hjernekirurgboka leste jeg omtalen av - den så veldig spennende ut. Dikt har jeg fortsatt ikke utviklet smak for, så jeg holder litt igjen der (farlig å prøve noe nytt, vet du.) Ellers koser jeg meg med Black Dogs av McEwan om dagen. Takk for tipset.

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS