torsdag 13. november 2014

E. Lockhart - We Were Liars

Greit, jeg skjønner det. Jeg må lese Kong Lear av Shakespeare. Begge de to siste bøkene jeg har lest har hatt referanser til Kong Lear. Det jeg har snappet opp er: Konge med tre døtre vil gi arven til den datteren som smigrer ham mest. Slikt blir det familiebråk av. Jeg har lest YA-romanen We Were Liars.
 

Forfatter: Emily Lockhart

Tittel: We were Liars

Sideantall: 227 sider

 Plot: Cadence "Cadie" Sinclair er seksten år og kommer fra en familie med gamle penger. Ungdomsboken begynner med å ønske oss velkommen til den idylliske Sinclairfamilien, der ingen er kriminell, rusavhengig eller tapere. For de er atletiske, vakre og politisk korrekte. Familiens patriark, er i ferd med å bli dement, døtrene sirkler arven som gribber. Familien møtes hver sommer på en privat øy utenfor Martha's Vineyard i Massachusetts. De tre eldste barnebarna og familievennen Gat (får ikke noe romantiske intriger dersom det kun er familie, vet du) utgjør gjengen "the Liars". Den sekstende sommeren, er ting imidlertid ikke som de pleier. Cadie sliter med minnetap og migrene etter noe hun antar er en badeulykke, men ingen vil fortelle henne noe. Mer vil jeg ikke si.

I et nøtteskall: Emo Serena van der Woodsen med migrene og minnetap

Utdrag:
Someone once wrote that a novel should deliver a series of small astonishments. I get the same thing spending an hour with you.

"Do not accept an evil you can change"
"I agree with that," I say. Because I do.
"Why not?"
"There is very little you can change. You need to accept the world as it is"
"Not true," says Gat.
"Isn't it better to be a relaxed, peaceful person?" Mirren asks.
"No." Gat is decisive. "It is better to fight evil".
"Don't eat yellow snow," says Johnny. "That's another good motto."
"Always do what you are afraid to do," I say. "That's mine".

Filmen kan bli bedre enn boka
Jeg tror dette er en bok som kan leses og likes av mange i alderen 13-18. Det ville heller ikke forundre meg om det ble film av den, for den har et slikt potensial i seg. Kanskje kunne også en film fylle noen hull og gi karakterene mer personlighet. Det som fungerer godt i boken er de små avbruddene med eventyr som Cadie skriver i boken sin. Det er en kul effekt med parallellene mellom Cadies liv og eventyrene.

Jeg setter alltid pris på en god tvist i en historie. Et øyeblikks klarhet som endrer alt. I We Were Liars kommer denne tvisten i bokens siste 30 sider, etter det blir det travelt med å få oppsummert og rundet av. Frem mot tvisten går det derimot smått. Fint lite skjer de endimensjonale karakterene i mellom. Jeg skulle ønske vi ble bedre kjent med Cadies venner og familie, for da hadde historien blitt mer spennende og levende.

Karakter: D

Andre mener:
Silje fra Siljes Skriblerier anbefaler den på det varmeste
Silje fra Så Rart syntes den er litt pretensiøs og peker på styrker og svakheter
Lesenyter gråt som en liten unge



 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS