mandag 30. juni 2014

Lest i juni (32/70)

Denne måneden ble det fem bøker, lesehastigheten min var i snitt 50 sider pr. dag. Det går saktere enn jeg hadde håpet med lesingen om dagen - men det skal jo være kos også. Dessuten håper og tror jeg at jeg vil sette opp lesetempoet i sommer. Spesielt under Man Booker.

I juni har jeg lest:



  Forfatter Tittel År Sideantall
1   George Orwell Animal Farm 1945 95
2   Silvia Avallone Stål 2014 368
3   Orhan, Pamuk Mitt navn er Karmosin 2003 493
4   Jennifer EganA Visit from the goon squad 2010 349
5   Eimear McBride A girl is a half-formed thing 2013 203

Det ble to bøker for lite denne måneden, men det som var - var bra, jeg vurderte ingen av bøkene til dårligere enn C. Best syntes jeg Animal Farm og a Visit From the Goon Squad var. Jeg ønsker å si litt ekstra om Animal Farm.

På Manor Gård har dyrene endelig kvittet seg med den late bonden som viet tiden til flaska heller enn til dyrenes velferd. Optimismen er stor blant dyrene på gården som får det nye navnet Animal Farm. Det tar imidlertid ikke lang tid før en elite av griser lokker de andre med den sosialistiske ideologien imens de sakte men sikkert bygger en totalitær stat.
Det har blitt sagt om Animal Farm at den største svakheten er at den bruker en rekke virkemidler for å si noe som har vært fortalt bedre - i direkte form, av andre. Jeg har forståelse for dette standpunktet. Det er utvilsomt skrevet tekster som bedre forklarer de rent faktiske historiske forhold og lærdommene som kan trekkes i ettertid.

Til Orwells forsvar vil jeg påpeke at det at man har valgt å fortelle denne historien som om den handlet om dyrene på en gård har gjort dette budskapet tilgjengelig for svært mange flere enn de som ville lest en brilliant analyse av russisk historie. Boken leses ofte av ungdomsskoleelever - som selv legger sammen 2+2 og lærer seg å identifisere faktorene som gjør samfunn sårbare for tyranni og politisk korrupsjon, måten slike ledere går frem - og konsekvensene for befolkningen. Det gir en grunnleggende forståelse av totalitære samfunn. Jeg tror også læringseffekten ved å få informasjonen på denne måten er større enn alternativene. Dette er dannelse. Mye av boken kunne like gjerne omhandlet Nord-Koreas Kim Jong Il eller Kambodsjas Pol Pot.

Jeg syntes den var bra, og satte pris på at den fattet seg i korthet (95 sider) - for Orwell får fint frem sitt budskap på disse sidene. Orwell selv hadde en policy på at man ikke skal si ting vanskelig som kan sies enkelt, denne disiplinen har han tatt med seg inn i boken. Dette fungerer spesielt godt siden det også underbygger inntrykket av dyrenes enfoldighet

8 kommentarer:

  1. Takk for påminnelse! Animal Farm nå bestilt til Kindle.. Har vurdert den flere ganger, men alltid tenkt: tar den senere engang. Det blir nå :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Stas! Gleder meg til å høre hva du syntes om den.

      Slett
    2. Hæh, Mary-anne, hadde du den ikke på ungdsomskolen?
      Det hadde da alle. De som var ekstara (u)heldige hadde den også på videregående.
      - all animals are created equal, but som animals are more equal than others -
      , er banket inn til evig tid.

      Eneste boka jeg har lest fra lista di Linn, men planlegger både GoonSquad og Pamuk. Lurer på om den er denne jeg har liggende. Har han flere bøker med Red i tittelen? Har også Museumsboka men den er så tjukk at det ikke kommer på tale med det første
      (mm jeg finner den på lyd eller som e-bok.)

      Slett
    3. Mnei - har nok ikke det, My name is Red er den engelske tittelen. Spent på hva du tenker om Goon Squad

      Slett
  2. Av disse har jeg kun hørt om Stål og Animal Farm. Synes sistnevnte virker veldig interessant, så den kan jeg gjerne gi en sjanse ;D
    - Siri

    SvarSlett
    Svar
    1. Gi den en sjanse :) Den er kort, god og en klassiker - et kinderegg av en bok.

      Slett
  3. Har ikke lest noen av bøkene du har lest i juni, men takk på påminnelse om Animal Farm. Nå har jeg lest 1984 og er en stolt eier av flott George Orwell genser, så nå er det bare til å kjøre på :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den genseren vil jeg gjerne se deg i! Kommer det bilde på bloggen kanskje?

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS