mandag 9. juni 2014

Linnformasjonen uke 24/2014



1) Inspirert av Belle på Capitol Hill Style - en karriere- og moteblogg for kvinner som er over gjennomsnittet begeistret for jobben sin- har jeg bestemt meg for å utvide horisonten til bloggen litt. Det skal jeg gjøre ved å lage et ukentlig mandagsinnlegg med lenker til litterære arrangementer i Oslo-området, et lite utvalg interessante relevante artikler og bloggposter fra innland og utland samt en kort oppdatering på hvilke bøker dere kan vente å få lese om på bloggen fremover. Så det er det dette er.

2) Bli med på litteraturarrangement! Den 7. mai 1997 befant Øyvind Ellenes seg foran en tom oppbevaringsboks på Oslo sentralstasjon, der det skulle ha ligget et manuskript. Den 14. juni 2014 kl 14.00 foredrar han på Litteraturhuset om hva det kan bety for forfatteren å miste sin første roman. Inngang kr. 50,-

3) 12-14 juni er det også Oslo Comics Expo på Deichmanske avd. Grünerløkka. Her kan du møte nye serietegnere og gamle helter. Jeg får dessverre ikke vært der, for jeg skal være med på Færderseilaset. For de nysgjerrige kan jeg opplyse om at jeg under tvil har fått ansvar for forseilet og ellers fyller den prestisjetunge stillingen som ripefett. Jeg tar med varm jakke og bok.

4) En av mine sist oppdagede favoritt-forfattere, Gillian Flynn (kanskje best kjent for Gone Girl /Flink Pike) skal skrive en ny versjon av Shakespeares Hamlet. Dette er en del av Hogarths internasjonale Shakespeareprosjekt. Margaret Atwood skal omskrive The Tempest, vår egen Jo Nesbø omskriver Macbeth, Anne Tyler skal skrive om The Taming of the Shrew, Tracy Chevalier skal skrive om Othello, Howard Jacobsen har The Merchant of Venice og Jeanette Winterson skal arbeide med The Winter's Tale. Bøkene slippes i 2016. Jeg gleder meg og skjønner jeg må komme i gang å lese originalene for å ha et sammenligningsgrunnlag. Hvilke av disse vil du lese?

5) Bokelskerinnen valgte å rette kritisk fokus på noe hun (og mange med henne) opplevde som en strategi for å kjøpe positive omtaler. Det resulterte i avisoppslag i Vårt Land.

6) De fleste bokbloggerne er godt i gang med samlesingen av denne månedens shortlist-bok, Odinsbarn. Dette er en del av prosessen frem mot tildelingen av den første Bokbloggerprisen. Jeg har fortsatt til gode å lese forrige måneds bok, Urd - og håper den fenger meg mer enn de tidligere nominerte har gjort.

7) Litteraturfestivalen i Lillehammer er vel overstått. Jeg fikk ikke somlet meg dit i år heller, men koste meg med Kasiopeiias festivalresyme
 

2 kommentarer:

  1. Så mange spennende nyheter i dag. Spesielt punkt nummer fire likte jeg. Har sett en del Shakespeare og skal til The Globe på fredag og lørdag. Stormen omskrevet av Margareth Atwood må jo bli bra. Jeg så The taming of the Shrew fremført av et engelsk kompani, på en utendørs scene i Bergen i fjor, en uforglemmelig opplevelse! Tusen takk for at du gir meg mye å boltre meg i :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at det falt i smak! Nummer fire er kanskje den jeg er mest gira over selv også. Margaret Atwood har jeg store forventninger til. Så artig at du har sett en del Shakespeare, det har ikke jeg. Hva skal du se på The Globe?

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS