tirsdag 3. juni 2014

En kjærlighetserklæring til biblioteket

I går etter jobb var jeg innom mitt lokale bibliotek, Drammen Bibliotek. De var oppe til halv åtte på kvelden. Takk og lov at de ikke har samme åpningstider som andre offentlige instanser, som f.eks Posten – som stort sett bare er åpen når jeg er på jobb.

Drammen kunnskapspark, de tre etasjene nederst til venstre er bibliotek (Bilde: Entra eiendom)

Mitt bibliotek er vakkert. Det er et sted jeg trives og liker å tilbringe tid, likevel er jeg ikke der ofte nok. Over tre etasjer med glassfasade ut mot elven er det samlet og kategorisert det lesehjertet måtte begjære. Best av alt, det er gratis. I dette innlegget ønsker jeg å slå et slag for bibliotekene våre.


Biblioteksfangst. Har hørt gode ting om Orhan Pamuk lenge, og Urd skulle jeg jo egentlig ha lest i mai.

Derfor elsker jeg biblioteket ( i uprioritert rekkefølge):
1) Det er et av de få stedene det er færre folk enn bøker. Det betyr ikke at folk ikke er interessante, men bøker er essensen av de mest interessante menneskene gjennom tidene, deres verdenssyn, observasjoner og historier - det skal litt til å konkurrere med det.

2) Det er gratis. Ingen utdypning trengs.

3) Det er et perfekt sted å være nysgjerrig. Plukk med deg så mye armene dine klarer å bære, hent deg en kopp kaffe og tilbring kvalitetstid i rolige omgivelser i mens du lar nysgjerrigheten få utløp.  På mitt bibliotek er bibliotekarene imøtekommende og hyggelige bokelskere som gjør det de kan for å fasilitere en match mellom leser og bok. De lager fristende utstillinger, og har skriftende temaer som varierer med hva som er aktuelt. Akkurat nå har de for eksempel en utstilling som er knyttet opp mot fotball VM.

4) Biblioteket bidrar til å utligne sosiale forskjeller. Dette er kanskje noe av det beste med biblioteket, kunnskap samt et rolig og hyggelig sted å være er tilgjengelig for alle. Her er også lånePC som man kan bruke til å søke jobb, lese seg opp på rettigheter og generelt få kunnskap.

5) Biblioteket er flinke til å vekke leselysten i perioder med lav leselyst. Bøkene de har valgt å eksponere ekstra, er enten bøker jeg har lest og elsket – eller bøker jeg syntes ser spennende ut. Sistnevnte er selvfølgelig i flertall. Derfor bør vi besøke bibliotekene også når leselysten skorter.

Biblioteket er avhengig av at vi bruker det for å kunne opprettholde nivået på bemanning, utvalg av bøker og annet som koster penger. De rapporterer inn på antall brukere, og jeg vil tro det foreligger en korrelasjon mellom utvikling i antall brukere/utlån og budsjett-tildelinger. Jeg velger derfor å sette meg et mål, om at 20 % av bøkene jeg leser i år skal komme fra biblioteket.

Er det lenge siden du besøkte et bibliotek? Hva er det beste med ditt bibliotek?

10 kommentarer:

  1. For et godt innlegg og hvilket bra mål! Jeg elsker biblioteket og er innom skolens bibliotek nesten hver dag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra, lesehesten. Jeg husker jeg elsket biblioteket både på CBS og på BI i Nydalen. Utenom eksamensperioden hadde man omtrent stedet for seg selv. Hva er det beste med skolebiblioteket ditt? For meg var det to digre lilla ørelappstoler med gulv-til-tak glassvindu og utsikt til Oslo. Der trivdes jeg utrolig godt.

      Slett
  2. Helt enig i at bibliotek er et fantastisk felles gode! Jeg bruker også biblioteket flittig, og jeg låner tilnærmet alle norske bøker jeg leser på fine Lørenskog bibliotek. Det jeg liker best er at jeg kan bestille bøkene på nettet og hente dem - raskt og effektivt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så deilig når bøkene står klare og det bare er å dra og hente. Min erfaring er at de stort sett har det jeg ønsker meg tilgjengelig også. Som deg bruker jeg biblioteket mest til norsk litteratur, utenlandsk litteratur foretrekker jeg å lese på engelsk og det er billig tilgjengelig fra Amazon eller i pocketformat.

      Slett
  3. Dette likte jeg å lese. Et flott bibliotek i Drammen! Liker godt å være på nye bibliotek, bare vandre rundt og titte på bøker. "Mitt" bibliotek er lite, men bra. Er åpent i kommunens åpningstid, dessverre ikke på kveld. Men da jeg er pensjonist holder det for meg! Og jeg bestiller helst bøker, og får sms når de er klare for meg. God ordning.

    SvarSlett
    Svar
    1. Er du pensjonist? Det visste jeg ikke. Da har du kanskje litt ekstra tid å vie bøkene, det er jo herlig! Ja, bestillingsordningen hjelper til å uligne regionale forskjeller i utvalg. Det er jo superbra.

      Slett
  4. Den dårlige samvittigheten fikk et oppsving her... Jeg "bodde" på biblioteket da jeg var yngre. Nå har jeg flyttet litt vel langt bort fra Stavanger Bibliotek og er tilknyttet et mye mindre et. Dessverre gir det meg liten gnist å gå der. Biblioteket har ikke atmosfære, som det gamle gamle biblioteket jeg gikk på (før det flyttet til Kulturhuset). Amazon har tatt over for biblioteket for min del. Der kan jeg surfe og lese i timevis før jeg kjøper bøker. Synd. For jeg elsket det gamle biblioteket mitt...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir jo slik når man/eller biblioteket flytter. Men man har jo minnene. (Gud, nå høres det ut som noen er død). Amazon er heller ikke feil, uendelig med titler å vurdere. Det som er artig er jo å besøke virkelig flotte biblioteker når man er ute å reiser. Da kan man snakke atmosfære!

      Slett
  5. Åh, fantastisk! Selv er jeg veldig fan av punkt 3, dette med å kunne plukke med seg alt mulig rart - ta seg en kopp kaffe og en kanelsnurr og bruke all verdens tid på å velge. Selv gikk jeg egentlig inn i bibloteksstreik når jeg flyttet fra Levanger til Trondheim. Det ble for stort, upersonlig og uoversiktlig (jeg kan ikke alfabetet, fant fram på Levanger fordi jeg fysisk husket hvor Banks og Undset stod...)med tre etasjer. Nå er jeg nyforelsket, nettopp fordi jeg kan kjøpe kaffe og sitte i sofa. Også alle disse utstillingene, gir meg så mange gode tips.

    SvarSlett
    Svar
    1. Oooh kanelsnurr. Ja, jeg skjønner at store biblioteker raskt kan oppleves litt upersonlige - det tar jo også litt tid å bli "husvarm". Jeg pleier aldri å forholde meg til "hele biblioteket". Jeg finner min avdeling, som jeg liker - og frekventerer den. Haha.

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS