fredag 28. juni 2013

K. Remøe - Kjærlighetssmykket

Denne boken ble lansert i går. Jeg var heldig og fikk anmeldereksemplar i posten fra Liv Forlag for en ukes tid siden.

Kristin Remøe er utdannet diplomøkonom og har spesialisert seg på organisasjonspsykologi. Sandefjordingen er bosatt med familie og jobber til daglig i IT-bransjen som personal- og markedssjef. Novellesamlingen Kjærlighetssmykket er hennes debut som forfatter – og det gjør meg virkelig glad å se at noen som har valgt det "trygge og fornuftige" får realisert drømmen om å bli forfatter. Det er en slags optimisme i det, at vi mennesker alltid er mer enn hva som møter øyet, og at drømmen kan følges – selv om vi tok andre valg.

 I boken møter vi mange fascinerende karakterer, og historiene deres knyttes sammen av et hjerteformet smykke.

Tara, som er av sigøynerslekt lager smykker av materialer hun finner ute i naturen. Med hvert eneste smykke følger det en spesiell historie. Juliet er et vakkert halssmykke formet som et hjerte i blått og gull. Første gangen man bærer smykket må man ta seg i akt. For Juliet er et kjærlighetssmykke og den flrste personen man treffer på, vil man på magisk vis tiltrekke seg. Lite vet Tara at smykket vil føre med seg skjebresvangre opplevelser hos ulike eiere av smykket i flere generasjoner. Novellesamlingen "kjærlighetssmykket" inneholder fortellinger om kjærlighet i alle dens fasetter. Fra gryende forelskelse og ekte kjærlighet, til dramatiske valg som må gjøres, bitre svik og til slutt – forsøk på mord.

Forfatter: Kristin Remøe

Tittel: Kjærlighetssmykket (2013)

I et nøtteskall: Kjærlighet i all dens kompleksitet vakkert vevd sammen av 14 noveller.

Favorittutdrag:

Å møte folk og finne på noe sammen med andre, det liker jeg rett og slett ikke lenger. Jeg mister energi av å høre på at folk babler om de samme tingene. Det er lammende kjedelig å høre dem bruke uendelig mange ord for å komme frem til et poeng jeg for lengst har forstått. Intetsigende pjatt, luft uten oksygen. Ingen har fortalt meg noe nytt de siste årene. Ingen, verken i Norge, USA eller India. Å gå på fest er som å bygge lego med småbarn, jeg blir uendelig trøtt og apatisk av det. Nei, det beste er å leve i bøkenes verden. I den verden har jeg møtt virkelig fantastiske mennesker. Store diktere, skarpsindige tenkere, folk som vil noe. De behøver ikke engang å være levende, det er like gjerne de døde som har inspirert meg. De store klassiske forfatterne, de lever evig et sted inne i meg, og jeg har mer enn gjerne stevnemøter med flere av dem. Jeg har aldri følt meg ensom med en god bok ved min side.

Samtalen fløt fint og John syntes absolutt at kvelden utviklet seg i riktig retning. Han hadde lagt merke til Sara allerede på hennes første arbeidsdag som servitrise på stamkafeen hans. Der han pleide å spise dagens middag til studentpris etter en lang studiedag. Hun kom inn som et friskt og nordisk pust, smilte og lo, jobbet raskt og var hyggelig mot alle gjestene. Men han hadde også lagt merke til at når hun snudde ryggen til, og ikke hadde masken på, så lå et nesten umerkelig, sorgtungt slør over ansiktet. John gjenkjente dette fra andre unge mennesker han visste om, som hadde opplevd mye motgang i livet. Det var nettopp de menneskene som ofte lo høyest.

Tanker i ettertid:
Til å begynne med var jeg ikke helt overbevist, men de små historiene fanget meg etter hvert som alle mulige utfall av en forelskelse skildres. Hver historie har sin overraskende vri og føyer seg fint inn i den større historien om hvordan kjærlighetssmykket påvirker livene til eieren. Overordnet lærer man også noe om kjærligheten; hvordan den bringer ut både det beste og verste i oss – at den er en form for galskap. En galskap som får oss til å se oss selv og verden rundt oss i et nytt lys. Av og til brenner kjærlighetens flamme hardt og kort, andre ganger kan den vare livet ut. Favorittnovellene mine var "De kongelige" om forfatteren som søker rusen for å kunne fullføre livsverket sitt, "Verdens Barn" – om Matilde som blir gravid etter hun har gitt opp, for å oppdage at barnet har downs og "vennskapelig konkurranse" om hvordan velmenende råd fra en psykolog kan detonere en bombe av en emo.

Jeg håper dette ikke er det siste jeg leser av Kristin Remøe.

Anbefales: Jeg har faktisk tenkt til å gjemme den i kofferten til mamma som drar på seiltur til Kroatia i 5 uker nå (det er noen som er heldige!). Jeg er helt sikker på at denne boken vil passe perfekt til henne.

Karakter: B

Andre som har omtalt boken:
Liv forlag har intervjuet forfatteren

6 kommentarer:

  1. Denne har jeg også spurt om men den har ikke kommet enda . Fin omtale . God tur til Kroatia. Har nettopp skrevet om en bok derfra .

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, det blir ikke mer enn en uke på meg - men tiden går saktere på seilbåt så det blir bra. Nå ble jeg veldig nysgjerrig så jeg må sjekke din blogg for boke om Kroatia.

      Slett
    2. Boka er lest, og jeg er enig med deg.... :) Har blogget om den i dag. Boka fra Kroatia, var far Dubrovnik først og fremst.. Hvordan har du hatt det?

      Slett
  2. Fin omtale av en ny bok. Sikkert yperlig med en novellesamling på seiltur! Ønsk moren din god ferie. Og det samme til deg!

    SvarSlett
  3. Så fin omtale, Linn :) Bokblogger.no skal ikke ta æren for det fine innlegget om forfatteren, det er fra LIV forlag. Jeg måtte kommentere det for min egen del som ms. Bokblogger.no kan jeg ikke skryte på meg at det kom fra min penn. Det står nederst i innlegget at det er fra Liv forlag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha, Mari - her har det nok gått litt fort i svingene. Da har jeg korrigert linken.

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS