tirsdag 30. desember 2014

Leseåret 2014 - 58 flotte bøker

Et godt leseår, det ble lest mest ny skjønnlitteratur på engelsk - dette er bøkene jeg har kost meg med i året som har gått.



Forfatter Tittel (med link til anmeldelse) År
1 Chuck Palahniuk Damned (#1) 2011
2 Julie Maroh Blå er den varmeste fargen 2013
3 Vaddey Ratner I skyggen av banyantreet 2014
4 Sara Stridsberg Darling River 2011
5 Sheryl Sandberg Lean In 2013
6 Fredrik Backman En mann ved navn Ove 2013
7 Lisa Aisato Fugl (BB Pris) 2013
8 Art Spiegelman Maus (The complete Maus) 2003
9 Petter Frøberg Idling Pol Pots Smil 2010
10 Arne Svingen og Hele Uri Din Vakre Jævel 2012
11 Daniel KehlmannF 2014
12 Shin Kyung-SookTa vare på mamma 2011
13 Hilde Østby Leksikon om lengsel 2013
14 Mark Haddon The curious incident 2004
15 Kathrine Boo Bak den vakre fasaden 2014
16 Ryu MyrakamiI misosuppen 2014
17 Julie Kibler Kom hjem 2014
18 Ransom Riggs Hollow City 2014
19 Agnes Ravatn Fugletribunalet (BB-pris) 2013
20 Kjersti Annesdatter Skomsvold Jo fortere jeg går, jo mindre er jeg 2009
21 Joe Abercrombie Best Served Cold 2009
22 Ayn Rand Anthem 1937
23 Alan Moore og Dave Gibbons Watchmen 1986
24 Herbjørg Wassmo Disse øyeblikk 2013
25 Donna Tartt The Goldfinch 2013
26 Emma Chase NY Bekjennelser (tangled) 2013
27 Piper Kerman Orange is the new black 2014
28 George OrwellAnimal Farm 1945
29 Silvia AvalloneStål 2014
30 Orhan, Pamuk Mitt navn er Karmosin 2003
31 Jennifer EganA Visit from the goon squad 2010
32 Eimear McBride A girl is a half-formed thing 2013
33 Hanya Yanagihara The people in the trees 2013
34 Kate Atkinson Life after Life 2013
35 Dave Eggers The Circle 2013
36 Miljenko Jergovic Sarajevo Marlboro 2012
37 Chimamanda Ngozi AdichieAmerikanah 2013
38 Richard Flanagan The Narrow Road to the (MB) 2013
39 Paul Kingsnorth The Wake (MB) 2014
40 Joshua Ferris To Rise Again at a Decent Hour (MB) 2014
41 Karen Joy Fowler We are all completely beside ourselves (MB) 2013
42 Siri Hustvedt The Blazing World (MB) 2014
43 David Mitchell The Bone Clocks (MB) 2014
44 Howard JacobsonJ (MB) 2014
45 Ali Smith How to be Both (MB) 2014
46 Neel Mukherjee The Lives of Others 2014
47 Hannah Kent Burial Rites 2013
48 Roy Jacobsen De usynlige (BB pris) 2013
49 Ali Smith The Accidental 2005
50 Gillian Flynn Sharp Objects 2006
51 Harper Lee To Kill a Mockingbird 1960
52 Emily St. John Mandel Station Eleven 2014
53 Emily LockhartWe were Liars 2014
54 Aaron Thier The Ghost Apple 2014
55 Ian McEwan Black Dogs 1998
56 Hilary Mantel The Assassination of Margaret Thatcher 2014
57 Monique Roffey House of Ashes 2014
58 J.K Rowling Harry Potter and the Sorcerer's Stone (Harry Potter #1) 1997

MB - Man Booker Longlist/Shortlist 2014, BB-pris - Nominert til bokbloggernes pris 2014, anmeldelse av Harry Potter kommer!



Ut av 58 titler var:

- 9 av 10 utgitt etter 2003, og over halvparten utgitt i 2013 og 2014.

- 6 av 10 skrevet av kvinner. Ingen innkvotering nødvendig. No Sir.

- alt utenom 3 bøker skjønnlitteratur

- 8 bøker skrevet av norske forfattere

- 6 av 10 bøker skrevet av britisk eller amerikansk forfatter

- kun 9 bøker skrevet av forfattere jeg hadde lest noe av fra før, så jeg ble kjent med 48 nye forfatterskap (to av bøkene var skrevet av samme forfatter).



En god seilbåtsommer og en laber lesehøst
Jeg satte meg som mål å lese like mange bøker i år som i fjor, men kom til kort med 12 titler. Årets resultat ble 58 flotte bøker, litt over 19.000 leste sider med 55 sider pr. dag i snittfart. Beste lesemåned var sommerferien i juli, der jeg leste nesten 3 ganger så mye som i den dårligste lesemåneden som var september.





Jeg kjøpte helt klart flesteparten av bøkene jeg leste selv (41 titler), og resten lånte jeg fra biblioteket (7 titler) eller mottok fra forlag (10 titler). Innlegg der jeg har fått boken fra forlag er merket med dette.

















Å innrømme nederlag
"If you've never read it, now is the moment" står det på coveret av War and Peace som jeg påbegynte for tredje gang i februar og sverget på å fullføre i år. Vel, jeg er på side 749 av 1296 med en dag igjen av året. Jeg innrømmer nederlaget.

Hadde det endog bare vært War and Peace. Men titter jeg tilbake på lista over lesemål jeg hadde for 2014 ligger det ganske tynt an over hele linja.


Målene var

 - 70 bøker. Jeg leste 58. Det er 12 færre enn målet, og fjorårets resultat.

- Krig og Fred , Infinite Jest og Ulysses. Nei, nei og nei. Jeg gremmes.

- shortlisten til Bokbloggerprisen 2014, samt lese mer enn 14 norske bøker. Gikk på en krøll her, tror jeg skal lese litt mindre norsk fremover. Har lest nok bøker om folk som bor steder uten mobildekning og drukner seg i tjern på en stund.

- shortlisten til Man Booker i 2014. Kanskje få til en tur til London for utdelingen. Dette klarte jeg, det ble London-tur også.

- minst 10 bøker jeg har stående i bokhylla. 5 bøker ble lest fra hylla.

- en bok fra en forfatter fra hvert land jeg besøker i år. Det har jeg klart!

 Gleder meg til å lese meg gjennom 2015!

7 kommentarer:

  1. For en fin oppsummering, gøy med statistikk! Ser at vi leser litt forskjellig, men jeg hadde da lest noen av bøkene dine. Det er vel om å gjøre og ikke legge for mange føringer på lesingen, men prøve å holde det lystbetont. Vel, vel... prøve i alle fall :) Ønsker deg en fin nyttårsfeiring i morgen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig kommentar Tine, jeg skal ta en titt innom deg for å se hva du har kost deg med i løpet av året. De beste ønsker for det nye året!

      Slett
  2. Hei, hvilke bok druknet de i tjern? Hehe, for de har jeg ikke lest..som jeg husker, krim kanskje?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir jo tidenes spoiler-liste, jeg tenker det generelt er noe med den litt gloomy stemningen i mye norsk litteratur og film. Det med drukninga i tjern var egentlig ment som et bilde. Er vi skandinavias irer? Jeg syntes de også skriver mye det-er-nok-best-å-dø-litteratur.

      Her er et par av de jeg har lest de siste to årene:
      Skomsvold - Jo fortere jeg går jo mindre er jeg, som ellers er en fantastisk bok avsluttes ved at hovedkarakteren ganske teatralsk vandrer ut i et tjern.

      Mari Stokke Bakken med Nesten for alvorlig er en annen debutant som har skrevet en gjennomgående mørk (men god bok) bok, der hovedpersonen til slutt vandrer ut på et frossent tjern og venter på at den tynne isen skal sprekke.

      Frøydis Sollid Simonsen er en annen forfatter som har skrevet en virkelig god bok, Hver morgen kryper jeg opp fra havet. Vel til slutt, sparker hun fra land og synker - hold dere fast- i et tjern, men bestemmer seg for at livet likevel er godt - og kommer opp igjen.

      I Agnes Ravatn sitt Fugletribunal holder det at noen andre drukner i tjernet. Heldigvis.

      Slett
    2. Hehe, det-er-nok-best-å-dø-litteratur.. ja, vi er nå i slekt med irene, og finnene-- da.
      Jeg har faktisk ikke lest de bøkene du nevner, med unntak av Fugletribunalet, lest i fjor, (husket ikke at noen druknet i tjern før du minnet meg på det, trodde sikkert det var en innsjø), og den med hun som er gammel og går og går-Skomsvold..den leste jeg for et par år siden og er omtrent glemt.. Men den av Simonsen virker jo faktisk oppløftende.:)
      Ellers så tenkte jeg som Marianne, kun Andre Bjerkes De dødes tjern kom frem i pannebrasken når jeg leste innlegget ditt.. Men nå er jeg mer opplyst og påminnet. Takk for det. Norske bokskrivere er kanskje inspirert av Virginia Wolfs endelikt?- men tør ikke å bruke havet, men synes tjernet er mer mystisk og mørkt kanskje? Mye mudder og synkegjørme der, vanskelig å finne kroppene også.

      Slett
  3. Hehe.. tenkte det samme som Anita når det gjelder drukning i tjern. Eneste jeg kan tenke meg er André Bjerke's De Dødes Tjern, men den fant jeg ikke på lista di :-) Har kun lest 5 av bøkene på lista di i løpet av mitt lange liv, så vi leser ikke akkurat det samme selv om jeg har vært borti flere av forfatterne du har lest i år. Pusler med mitt eget oppsummeringsinnlegg. Jeg har nådd de fleste målene mine, men legger lista mye lavere for 2015. Har begynt å innse egen begrensning - det har tatt noen år...

    SvarSlett
    Svar
    1. Gratulerer med å ha nådd flesteparten av målene dine, det er supert! Gleder meg til å lese om hva du har lest i året som har gått - med kun 5 overlappinger bør jeg finne inspirasjon til mye ny leseglede der.

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS