fredag 12. desember 2014

Å tvangslese, sammen

I begynnelsen av året satte jeg lesemål, som jeg i årets siste måned er et godt stykke unna å innfri. Not to worry, jeg skal poste status mål og gjennomføring på slutten av året, slik at du kan gni deg i hendene og si "hva var det jeg sa".

Uansett, et krav jeg ikke kommer til å fire på er at War and Peace skal leses ferdig i 2014. Hittil er jeg 25 % inn i mursteinen på 1200ish sider - det har jeg vært siden februar... Så for å få litt fremdrift reagerte jeg med entusiasme på Ingalills forslag om tvangslesing på kafe. Vi møtes, holder kjeft, og leser. Gode ideer sprer seg jo gjerne fort, så jeg vet det var intensjoner om å avholde tvangslesing i Stavanger, Bergen og det var også en Trønderdelegasjon, men også her slet de med sisteliten avmeldinger.

Oliven-til-leser-ratioen var det ingenting å si på!

Vi i Oslo møttes på Oslo Mekaniske Verksted i går etter jobb. Et hyggelig sted, hvor hipstere med gammeltestamentlig skjegg og røde politiske sympatier drikker mikrobrygget øl. Vi hadde fått tildelt en god sofa lokalisert i nærheten av en vegg kledd med bøker og verdenskart. Slik kan man like. Men oppmøtet. Vi må snakke om oppmøtet. vi var kun tre oppmøtte av veldig mange flere påmeldte. Dez, tvanglsesingsgeneral Ingalill og undertegnede.
- Jeg tror ikke de forstår konseptet tvang?
- Neste gang ordner vi med hentetjeneste.


Tvangslesing er ment å være en månedlig begivenhet for de som ligger bakpå med lesemålene sine, eller bare ønsker å kose seg med en bok i hyggelige omgivelser sammen med andre bokelskere.

Neste gang vi møtes blir i januar. Ønsker du å bli med? Da kan du ta en titt på facebookgruppa eller du kan kontakte generalen selv.


 

15 kommentarer:

  1. Jeg kommer neste gang :-). Hvor mye fikk du lest?

    SvarSlett
    Svar
    1. Silje da, ikke spør hvor mye vi leste :)

      Slett
    2. Så bra at du kommer neste gang, så etter deg og savnet ditt blide åsyn! Haha, ja - det var dette med faktisk produktivitet da. Jeg fikk lest litt over 120 sider og spist ca. like mange oliven. Du kan si at sistnevnte kom litt i veien for førstnevnte. Ellers hadde jeg også litt mye (bra) på gang på hjemmefronten så jeg dro allerede etter 1.5 time. Neste gang skal jeg bli lenger.

      Slett
    3. Med mitt lesetempo for tiden hadde jeg vært strålende fornøyd med 120 sider på halvannen time :-)

      Slett
  2. Oi, hørtes interessant ut. Selv om det er litt skummelt når jeg ikke kjenner noen.

    Men jeg lurte egentlig på om du har lyst på en GoodReads-følger? Jeg er litt flinkere til å følge med på hva folk leser der!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har gjerne lyst til å bli venner på GoodReads :)
      Det er ikke skummelt å tvangslese, for du trenger ikke snakke med noen engang! Introverts unite, seperatly, remember? Tipper det blir i midten av januar en gang, og jeg ser deg gjerne der. Det blir nok mange nye ansikter da.

      Slett
  3. Tvangslesing er flott, og hentetjeneste høres genialt ut. Kanskje Frivillhetssentralen kan bistå? I Trondheim satt jeg alene, men fikk lest litt før jeg gikk hjem, da.. så der kan også hentetjeneste være et godt tiltak.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Frivillighetssentralen, ja - de er flotte folk. Kanskje det? Trist at det ble sololesing på deg, men all honnør for at du gjennomførte likevel. Oppsiden er at du fikk veto på sted.

      Slett
  4. Det var et artig påfunn, og to av oss lesehester i Bergen stilte da også opp. Veldig kjekt ble det, siden vi aldri hadde hilst på hverandre før. Gleder meg til neste gang, håper flere hiver seg med.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så deltagelsen er: Oslo (3), Bergen (2) og Trondheim (1) - skjedde det noe i Stavanger tro? Alltid hyggelig med nye bokvenner da. Jeg håper det kommer flere i alle avdelingene neste gang. Satt dere lenge?

      Slett
    2. Vi satt i halvannen time tror jeg, drakk varm sjokolade og slet med å ikke snakke sammen:-) Er voldsomt imponert over 120 sider lest på 1,5 time. Jeg var ikke i nærheten av det, men satser på bedre lykke neste gang!

      Slett
  5. Hehe, Linn, du har så rett, begrepene tvang og kos må ha tvinnet seg sammen og kortsluttet i bokbloggerhodene. Når det er sagt synes jeg også det var litt greit med mindre gruppe sånn i begynnelsen, fint å få en følelse med hva som er utfordringene, bonusene osv, og jeg hadde helt klart undervurdert hvor vanskelig det var å ikke snakke og dele - spørring og graving rundt bøkene som ble lest - og ikke minst hvordan man i all hemmelighet hånderte den forbudte telefonen, når man også var tvangspålagt å dokumentere -). Rent lesemessig, gikk det strålende straks jeg byttet til en enklere bok med stor skrift. (Kertesz, konsentrasjonsleirer på svensk med bittesmå bokstaver ble for voldsomt)
    Gleder meg at du er med også i januar!
    (Ekstemmengde oliven fortært btw)

    SvarSlett
    Svar
    1. Oh, yes. Når dere interessante menneskene sitter der, er det klart at Tolstoy av og til kommer litt til kort. Jeg var bevisst på at jeg ikke skulle være ei skravlehøne da jeg kom, men ambisjonene på den fronten ble senket underveis. Konsentrasjonsleire på svensk med bitteliten skrift, Jesus, kvinne - du tenker ikke at enkelte bøker er ulest av en grunn? Din hardhaus! Jeg gleder meg til å treffe deg og resten av troppen tvangslesende på nyåret! Og ja, jeg spiste også like mye oliven den kvelden som jeg gjorde i hele 2013 til sammen.

      Slett
    2. 2stk i Stavanger, så alt i alt var det ok oppmøte på landsbasis -)
      Den konsentrasjonsleirboka får bli med neste gang også - nobelvinner, 1001 og visst nok veldig veldig bra, akkurat passende for tvangslesing. 120s Tolstoy på 1,5t - er så imponerende at jeg overleverer hardhausstempelet til deg. Neste gang blir det peanøtter.

      Slett
    3. 8 tvangslesende over hele landet, det er ikke en dårlig start, Ingalill! I januar kan vi jo satse på tosifra antall lesere. Nobelvinner OG 1001-bok, ja men da skjønner jeg at den må leses - bibelfont til tross.

      Så veldig imponerende er det ikke. 40 sider pr 30 min. Jeg tenkte jo at jeg skulle lese minst 200 sider. Men hei, det var en start. I januar er vi fulle av pågangsmot. Da stiller jeg med ny bok!

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS