onsdag 3. desember 2014

H. Mantel - The Assasination of Margaret Thatcher

Hilary Mantel er den britiske forfatteren som ser ut til å høste minst tre høytragende litteraturpriser for hver bok hun utgir. Best kjent er kanskje de to første bøkene i serien om Thomas Cromwell, Wolf Hall og Bring Up the Bodies som vant Man Booker i 2009 og 2012. Jeg har lest hennes nyeste bok, novellesamlingen The Assassination of Margaret Thatcher: Stories. Siste bok i den historiske triologien om Thomas Cromwell (The Mirror and the Light) er ventet utgitt neste år.
 

Signert kopi fra England, hurra hurra!

Forfatter: Hilary Mantel

Tittel: The Assassination of Margaret Thatcher: Stories (2014)

Sideantall: 242 sider

I et nøtteskall: Margaret Thatcher ble heldigvis ikke myrdet, slik tittelen og siste novelle tilsier – men det er plenty andre tragedier i Mantels novellesamling.

Utdrag:
June 6th: 'Spent two hours with my neighbour,' says my diary, 'widening the cultural gap.' (Sorry to Disturb).

Once, a year or two into their marriage, he had confessed to her that he found the presence of small children unbearably agitating: the unmodulated noise, the strewn plastic toys, the inarticulate demands that you provide something, fix something, though you didn't know what it was.
'On the contrary,' she said. 'They point. They shout, "Juice."'
He nodded miserably. 'A lifetime of that,' he said. (Winter Break)

Mary Joplin put questions to me: "Are you rich?"
I was startled. "I don't think so. We're about middle. Are you rich?"
She pondered. She smiled at me as if we were comrades now. "We're about middle too."
Poverty meant upturned blue eyes and a begging bowl. A charity child. You'd have coloured patches sewn on your clothes. In a fairytale picture book you live in the forest under the dripping gables, your roof is thatch. You have a basket with a patchwork cover with which you venture out to your grandma. Your house is made of cake. (Comma).



Usympatiske mennesker skildret med vittig og nådeløs penn
Det var tittelen i kombinasjon med forfatternavnet som gjorde meg til en kjøper av boka. Jeg er dypt fascinert av Margaret Thatcher og skrev om Storbritannias økonomiske reformer under hennes styre i masteroppgaven min om EUs bail-out av Hellas (Greece – too European to fail?) for andre som er interessert i jernkvinnen anbefaler jeg på det sterkeste Claire Berlinskis bok fra 2008 med tittelen There is no Alternative: Why Margaret Thatcher Matters. But I diverge…

Mantels ti noveller har til felles at de skildrer mennesker, relasjoner og manglende empati dem imellom sylskarpt. Hele boken har en ubehagelig stemning, og påminnelsen om at alle monstre i realiteten er mennesker presser seg på. Mantel har noe til felles med dronningen i Alice i eventyrland. Hun liker kvinnene sine hodeløse "Off with their heads!" Les Wolf Hall, Bring up the Bodies eller ta en titt på forsiden av The Assassination of Margaret Thatcher om du lurer på hva jeg mener.


Venstre: Off With their Heads! En alternativ forside til boken, oppe til høyre: Hilary Mantel, nede til høyre: Margaret Thatcher. To damer som er over gjennomsnittet glad i hårspray.

Hva slags historier kan du forvente å finne i boken? Mangfoldige mørke historier satt til nyere tid. Vi møter ondskapsfulle småjenter som kaster stein på naboens baby, en forfatter som er på bokturne i en gudsforlatt by og møter en spesiell person, og en døende anorektiker hvis søster -om mulig - gjør situasjonen verre. Selv om jeg gledet meg mest til den siste historien om Margaret Thatcher, syntes jeg ikke dette var den sterkeste. Mine favoritter var Comma, How Shall I know you og Sorry to Disturb. Disse tre, kanskje spesielt How Shall I Know You – kommer jeg til å ha med meg i lang tid fremover.

Hvis du ønsker en introduksjon til skrivestilen til Mantel, eller lurer på om The Assassination of Margaret Thatcher er noe for deg kan du lese bokens andre novelle Comma, som tidligere er publisert her.

Anbefales: De som tåler det litt mørkt, og leter etter et sted i Mantels forfatterskap å begynne.

Karakter: B
 

4 kommentarer:

  1. Høres interessant ut, kanskje dette bør bli min første Mantel? Ellers fikk jeg The People in the trees i dag :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Din Manteldebut! Det syntes jeg den kan være. Jeg gleder meg veldig til å høre hva du mener om The People in the Trees. Den hang i lenge hos meg.

      Slett
  2. Bare B. Kjenner jeg ble litt skuffet. Har den liggende på vent i lyd, for å få presset inn litt noveller på slutten av året, og har hatt svært høye forventninger. Ble ikke mindre etter å ha hørt første 5min av første novelle.

    Siljeblomst: Jeg leser (hører) også People in the Trees, småligen forstyrrende
    , men ikke så mye som forventet, men var nok godt forberedt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tøysejente - B er laud! A er gitt til 3 av 56 leste bøker i år. Det er uansett et ganske tullete system, for hvordan karaktersetter du en norsk debutroman i forhold til klassikere. Gleder meg til å lese din anmeldelse av the People in the Trees - som var en av de tre jeg ga en A.

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS