fredag 14. mars 2014

Korte samtaler med reisende lesere


"Livet er en bok og de som ikke reiser har bare lest den første siden" – Saint Augustine

Men er det ikke flott om man både reiser og leser? Jeg syntes det. Kanskje er vi også ekstra mottakelige for å huske at selv om vi er forskjellige forenes vi av mange av de samme følelsene og
dilemmaene, når vi er omgitt av fremmede. Fordi jeg syntes det var flott å se hvor mange som reiste alene med en tykk bok som følge i Kambodsja – bestemte jeg meg for å overkomme den høye terskelen jeg har for å snakke med fremmede, og høre om jeg kunne få et lite intervju til bokbloggen.

Brittney fra Perth (Australia) – intervjuet på Koh Rong, Kambodsja
Første gang jeg så Brittney var på hurtigbåten fra Sihanoukville til Koh Rong. Hun hadde på seg en kjole med elefantprint og satte seg på et sete nær det åpne båtvinduet. Kort tid etter var hun gjennomvåt av sjøspruten. Da jeg så henne igjen, et par dager senere satt hun fordypet i Shantaram i mens hun ventet på båten tilbake til fastlandet.



Hvor lenge har du vært her?
8 dager nå. Jeg reiste for å besøke en venn som bor i Siem Reap. Han viser meg rundt.

Jeg ser du leser Shantaram nå, det er en fantastisk bok. Leste du noe om Kambodsja før du reiste?
Nei, jeg tenkte ikke på det. Men jeg har vært på The Killing Fields. Det var en opplevelse, men også grusomt.

 Hva er din favorittbok og ditt favoritt reisemål?
The Book Thief av Markus Zusak og Jasper Jones av Craig Sylvey. Jasper Jones utspiller seg i landlige omgivelser i Australia på 60-tallet. Den er fantastisk. Når det gjelder reisemål er jeg er helt forelsket i Afrika etter jeg var frivillig med Lions i Zimbabwe.

Har du benyttet deg noe av alle bokbyttehyllene som står rundt om kring?
Jeg syntes det er et kult konsept, og jeg har lagt merke til dem – men jeg har hatt nok med Shantaram foreløpig.

Tusen takk for tiden!

Anthony fra Manchester (UK) – intervjuet på Koh Rong, Kambodsja
Sittende på en restaurant med utsikt over Koh Rongs strand, traff jeg Anthony fra England. Han hadde tilbragt februar på reise i Vietnam og nøt nå noen dager på Koh Rong, før han avsluttet reisen i Bangkok (Thailand).



Hva leser du på?
Jeg leser First They Killed My Father av Loung Ung. Den handler om perioden Kambodsja var under Pol Pot. Jeg liker å lese bøker som gir meg en bedre forståelse av stedene jeg reiser til - men jeg liker også å lese science fiction og fantasy når jeg reiser. Noen av favorittene mine er Enders Game, a Game of Thrones og The Hunger Games.

Her var det mye "games" har du sett filmatiseringene?
Jeg har sett filmatiseringene, noen gjør en bedre jobb enn andre. Jeg var skuffet over filmatiseringen av The Hunger Games. Enders Game syntes jeg var OK.

Beste boken du har lest?
En kamerat ga meg Dune da jeg var 20. Den gjorde inntrykk.

Favorittdestinasjon?
Jeg må si Sri Lanka - der ble vi invitert med inn hos en som bodde i en landsby som hadde et banner med "drep alle amerikanere og engelskmenn". Naturlig nok var vi litt skeptiske, men han viste seg å være en kjempekar. Vi drakk brus og skravlet lenge. Jeg syntes også Vietnam var fantastisk.

Tusen takk for tiden, og god reise videre!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS