torsdag 21. mars 2013

Mine anbefalinger for en krim-fri påske

Jeg er ikke så stor på krim. Jeg syntes det ofte er en sjanger som er litt platt, det dør folk – men sjelden folk jeg bryr meg om. Jeg syntes mesteparten av krimmen jeg har lest egner seg best som opptenningsmateriale i påskepeisen. Neida. Joda. Derfor tenkte jeg at jeg kunne lage noen alternative lesetips til påske for deg som i likhet med meg ikke syntes krim er det helt store. Jeg har derfor valgt å fokusere på bøker som gjorde varig inntrykk, ja bøker som forandret meg littegrann. Det høres kleint ut, men det er jo de bøkene som gjør at jeg elsker å lese. Det fine med påsken er at den er en ferietid med mye innekos og tid til lesing, så når passer det egentlig bedre å gyve løs på en bok som krever litt ekstra av deg?


Les en klassiker: F.Scott Fitzgerald - The Great Gatsby
Om du bruker påsken på å lese en klassiker, slipper du å være en av de mange som lyver om å ha lest "The Great Gatsby". The Great Gatsby handler om den amerikanske drømmen - å bli rik og klatre i sosiale lag. Året er 1922 og Gatsby har skapt seg selv etter drømmene han hadde som 17åring. Han er rik, sofistikert og holder fantastiske fester flere hundre kommer på, likevel er han egentlig alltid alene. Det som på overflaten kan se ut som målet - er bare et tomt skall, for det gode selskap er ikke så godt. Det er fullt av voksne priviligerte mennesker som oppfører seg som barn, som ikke tar ansvar og som er blottet for lojalitet. Det er en sår historie, men en veldig vakker en. Et godt sted å starte for alle som vil lese en klassiker.

Les en historisk roman: Alice Hoffman- The Dovekeepers               
I en verden som brenner drives en liten gruppe Jøder til siste skanse, et fort i ørkenen utenfor Madea. Historisk korrekt, uten et sekund å være kjedelig. Jeg skal være ærlig, hadde jeg ikke fått den anbefalt hadde jeg nok ikke plukket opp The Dovekeepers. Handlingen er satt til Israel 70 e.Kr der jødene angripes av Romerene og drives på flukt ut i ørkenen. Gjesp, hadde jeg tenkt. Jeg hadde gått glipp av en fantastisk bok. Akkurat hva som er så fantastisk sliter jeg med å artikulere. Jeg likte måten de fire kvinnenes historier ble tvinnet sammen på, ingen av historiene noe svakere eller mindre interessante enn andre. Jeg syntes også jeg lærte endel av historisk riktige skildringer om hvordan mennesker drevet til siste skanse rasjonaliserer og ter seg.

Les noe helt, helt annerledes: Haruki Murakami - 1Q84
I en parallell virkelighet til året 1984, 1Q84 - leter tredveårige Aomame etter Tengo, hvis hånd hun angrer på at hun slapp som 10åring. Mest fascinerende er likevel historien inni historien - Air Chrysalis. Murakami er en fantastisk one trick pony (er entriksponny et ord? Nei? Det skulle det ha vært). Jeg sier det i beste mening, for bokhylla begynner å bli ganske full av bøker som inneholder Murakamis fortellinger om parallelle univers, uendelige skildringer av kvinneører, katter og vage fornemmelser av ødipuskomplekser. Likevel, 1Q84 føles som boka Murakami har ladet opp til å skrive i alle år. Jeg mener det er hans beste bok så langt.
 
Les noe som endrer deg litt for alltid: Rohinton Mistrey - Balansekunst
Tiden er 1975 og stedet er Bombay. Regjeringen, ledet av Indias første kvinnelige statsminister, Indira Gandhi, erklærer Unntakstilstand. En sentral del av planen er en "forskjønnelsesprosess" av landet som går ut på å fjerne slummen og sende slumbeboerene og de hjemløse i arbeidsleir. Et "familieplanleggingssenter" får også i oppgave å tvangssterilisere de fattigste. Korrupsjon og undertrykkelse råder og klasseforskjellene kommer tydlig frem. I en sliten liten leilighet samles den selvstendige enken Dina Dalal, studenten Maneck og skredderene Ishwar og Om. Dina har ansatt Ishwar og Om til å sy kjoler for et eksportfirma, og Maneck leier husets eneste soverom. Relasjonene karakterene i mellom utvikler seg fra mistro, via vennskap til kjærlighet. En venn, en kollega og min lillesøster har alle oppfordret meg til å lese denne boken. De sier det er en av de beste bøkene de har lest, og at den har gjort inntrykk på dem. Disse er nok så forskjellige mennesker, så jeg kan bare konkludere med at boken passer for omtrent alle som tåler at den er 600ish sider lang.

Les en bok som får deg til å se familien din i nytt lys: Jonathan Franzen- Freedom
Jonathan Franzen - Freedom , var et av de første svarene jeg fikk da jeg spurte Facebookvennene mine om favorittbøkene deres. Her er kjærlighet, forventinger og skuffelse skildret i alle tenkelige situasjoner og relasjoner mellom familie, venner og kollegaer. Bonusdimensjonen er at vi skal redde verden ved å fortelle (fattige) folk at de må slutte å formere seg. Relasjoner er vanskelige, og jo viktigere relasjonene er - jo vanskeligere syntes de å være. Alle ser ut til å være farget av sin egen oppvekst og kjærligheten de selv mottok som barn og i frykt for å gjenta sine foreldres feil bestemmer man seg for å ta valg i motsatt ende av handlingsspekteret, som igjen får en rekke uforutsette konsekvenser. Blir kjærlighet noengang perfekt? Nei, men det trenger den heller ikke være - selv om det er et mål å elske hverandre mer enn vi sårer hverandre. En flott bok som jeg fikk mer og mer sansen for jo mer jeg leste av den.

Har du noen gode tips til bøker jeg kan lese i påsken, som ikke er krim?

11 kommentarer:

  1. Så godt å se at det er flere som har et avmålt forhold til krim :) Selv leser jeg kanskje to krimbøker i året og syns det holder i massevis. Great Gatsby er jo gull verdt OG kommer jo også som nyfilmatisering om bare et par måneder. Jeg ville gått for en god oppvekstroman hvis du har noe ulest på det feltet, eller kanskje den nyeste til Kate Morton hvis du vil ha litt spenning som ikke er krim :) God påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, høres ut som vi er i samme båt. Jeg gleder meg vilt til The Great Gatsby kommer i ny versjon på kino.

      Jeg har helt klart noe ulest på oppvekstroman-siden, noen klare anbefalinger? Ellers noterer jeg meg Kate Morton.

      Slett
    2. Hmm, på norsk så vil jeg nok anbefale Elsi Lund-trilogien til Bjørg Vik hvis du ikke allerede har lest den. Om du vil prøve ut våre naboland så er det en dansk oppvekstroman (som er endel mørkere) som heter Barndommens gate av Tove Ditlevsen. På engelsk så går det an å sjekke ut The Rotters' Club av Jonathan Coe. Mye å velge i :)

      Slett
    3. Her var det mye spennende, legger det til i må-leses-lista, tusen takk!

      Slett
  2. Herlige tips og herlige bøker!!!!

    Balansekunst har vært på leselisten min nå så lenge at jeg rett og slett ikke forstår hvorfor jeg bare ikke har gått i gang og fått det overstått en gang for alle. Murakami 1Q84 venter faktisk på meg på Kindle, må bare psyke meg selv opp først. Franzen er super, jeg er en stor fan. Og ikke minst er Great Gatsby en av mine desidert favorittbøker, og jeg blir bare lykkelig hver gang jeg leser den. Magisk :)

    Hoffman--har hørt en del om Dovekeepers, og nå har du overbevist meg om at jeg skal lese den. Jeg har forresten også veldig lyst å lese mer Jonathan Coe, ref kommentaren over.

    God påske, Linn!

    SvarSlett
    Svar
    1. Åh, jeg er helt sikker på du ville elske Balansekunst. Jeg blir trist av the Great Gatsby, er det 20-tallsstemningen og festene som gjør deg glad?

      Slett
    2. --da skal jeg forsøke å begynne på Balansekunst!

      Det er rett og slett det praktfulle språket og fortellerkunsten som gjør at jeg har så stor glede av The Great Gatsby.. Fitzgerald balanserer så perfekt "bittersweet" stemningen. Ambivalensen er så gjennomført, ingenting er lettvint, det er bare så imponerende skrevet. Derfor blir jeg lykkelig!!! :-) Jeg skrev forresten et lyrisk innlegg om The Great Gatsby på min egen blogg for en del måneder siden, der jeg forklarer hvorfor jeg er så glad i boken ;-)

      Slett
  3. Godt å se at det er noen andre der ut som foretrekker påsken sin mordfri :) Jeg ender som regel opp med å lese noe krim i løpet av påsken - og blir stort sett like skuffet hver gang; virkelig ikke min sjanger.

    Franzen og Fitzgerald, akk jeg skammer meg. Burde virkelig få lest noe av begge to.

    Selv syns jeg Cormac McCarths No Country for Old Men er en ganske perfekt påskebok.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke noe å skamme seg for, tullejente - det å ha noe bra foran seg er jo supert.

      Har No Country for Old Men på Kindelen fordi jeg tenker det er en must-read, men syntes filmen var litt terningkast tre. Dårlig gjort av meg, jeg vet!

      Slett
  4. Eg fann bloggen din i bloggrollen hos Lines Bibliotek, og det var ovrskrifta "krimfri" som fekk meg til å klikke meg inn. Eg har sitte og forsøkt å skrive noko liknande, eg og.

    Freedom gjorde inntrykk på meg og. Eg hadde ikkje lese Franzen før, men eg storkoste meg med denne. Det er noko med idealismen som faller saman og går over i galskap, samtidig som relasjonane i familien rakner som gjer det til ei veldig god bok! Eg synest ho seier veldig mykje om samtida og kulturen vi lever i. Og 1Q84 er Murakamis beste. Eg nikker ivrig og konstaterer at vi har så lik boksmak at eg skal plukke både Gatsby og Balansekunst ut av bokhylla.

    Har du lese The Marriage Plot av Jeffrey Eugenides? Eg las ho i haust og likte ho veldig godt. Ho har mange av dei same kvalitetane som Freedom, sjølv om ho ikkje liknar, eigentleg. Det er noko med desse New York-forfattarane som minner om kvarandre, likevel. Eg har skrive om boka her: http://linjene.wordpress.com/2013/03/19/ekteskapsromanen-i-moderne-tid/. Det er i alle fall ei god bok, blotta for lik og politifolk!

    God påske!

    SvarSlett
  5. Alltid gøy å finne noen med lik smak som seg selv, skal ta turen innom din blogg for å hente med meg noen ekstra tips! Jeg har ikke lest The Marriage Plot, men har den liggende på Kindelen, så da skal jeg se til å gjøre det! Mars har vært en litt dårlig lesemåned, så da er det godt å vite jeg har en bok i vente som jeg vet er bra. Nå skal jeg ta en titt på din omtale av den!

    SvarSlett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS