tirsdag 5. mars 2013

G.Dahlquist - The Different Girl

Rykende fersk av pressa! Vel, nesten. Riktigere blir det kanskje å si jeg fikk denne tilsendt fra Amazon dagen den ble publisert fordi jeg hadde satt meg opp på venteliste.


Fire nesten identiske jenter og et voksent par er sammen på en ellers ubebodd øy. Veronica, Caroline, Isobel og Eleanor. En blondine, en brunette, en rødhåret og en med kullsort hår. Ellers er de identiske. Dagene brukes til å lære så mye som mulig av Robbert og Irene, to voksne. En dag finner Veronica en jente i fjæra, dette er May – den eneste overlevende fra et forlis. May er svært forskjellig fra jentene på øya, og det tar ikke lang tid før jentene påvirkes av hennes nærvær. Som et uhyggelig speilbilde viser May jentene livet deres, og får de til å tenke over sin egen tilværelse og hverdagen de før anså som naturlig.
Forfatter: Gordon Dahlquist

Tittel: The Different Girl (21. Februar 2013)

Sider: 240

I et nøtteskall: Sci-fi møter moderne ungdomslitteratur. Redde, sneversynte mennesker er farlige og roten til en god del ondt.

Favorittutdrag:
Det er begrenset hvor mye jeg kan ta med uten å avsløre for mye av handlingen. Derfor nøyer jeg meg med dette utdraget fra kapittel 1:
We kept singing until Irene said that was enough, and we watched the sunset until it was dark. Irene poured her last cup of tea and told us to get ready for sleep. We helped one another untie our smocks and fold them. We climbed onto our cots and waited for Irene to turn out the lights.

After five minutes she still hadn’t come. Caroline turned to me and whispered. “What did Robbert say?”

“He wanted to know why I asked why we went on different walks.”

“What did you say?”

“I said I was sorry.”

"But you’re not sorry,” Eleanor whispered, from my other side. “Because I’m not sorry, either.”

I nodded. I don’t think I was ever sorry, really.

“What did he say?” whispered Caroline.

“He said it was a good question.”

Everyone thought about that. Isobel whispered, from the other side of Caroline. “It is a good question.” We all nodded and thought the same thing she said next. “That means they don’t know what we’re going to learn, either.”
Tanker i ettertid:
Jeg liker at boken er fortalt fra Veronicas perspektiv, og jeg liker settingen. Dette blir spennend,e, tenkte jeg. Så skjedde det liksom fint lite etter det. Det hjalp lite at jeg hadde lest en anmeldelse som inneholdt en vesentlig spoiler (utilgivelig) som gjorde at et av de store momentene i boken slettes ikke kom som noe overraskelse på meg. Så, dere får unnskylde om anmeldelsen blir litt vag, men jeg vokter meg så jeg ikke sier for mye. Det jeg ikke er så begeistret for er at det hele føles litt uferdig. Etter jeg var ferdig med å lese boken googlet jeg umiddelbart for å se om det var en del av en serie. Det ser ikke slik ut, men forfatteren har helt klart mulighetene åpne for å fortsette historien om han skulle føle for det. The Different Girl har mindre handling enn flere liknende YA-bøker, det legges i stor grad opp til at man skal la seg rive med av tankerekkene. Problemet er bare at disse tankerekkene er ikke spesielt originale. Det er mulig litt urettferdig av meg å si, for de kan sikkert oppfattes som originale for en 12åring.

Anbefales: Lesere mellom 12 og 15 år.

Karakter: D (men 12 år gamle Linn kunne syntes det var en B)

Tags: #sci-fi, #ungdomsroman, #meh, #rykende_fersk

5 kommentarer:

  1. Denne har jeg også bestilt. Hmm, virker ikke som det helt store likevel skjønner jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er ikke så gal, men det helt store syntes jeg nok ikke den var. Kanskje du har en annen opplevelse? Den hadde vært tilfredsstillende som første bok i en serie, men som enkeltstående verk blir det litt tynt.

      Slett
  2. Nå må jeg jo nesten lese den for å finne ut hva den store avsløringen som du ble snytt for er.... Evn link til avslørende omtale ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne, omtale nr. 3 i Goodreads. Helt uten spoileralert! http://www.goodreads.com/review/show/524887388

      Utilgivelig altså!

      Slett
  3. Jeg er glad for at jeg lot det bli med å falle for bokomslaget etter å ha lest din omtale, Linn :)

    SvarSlett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS