lørdag 16. mars 2013

H.Grémillon - Den Fortrolige (Le Confident)

Det har vært litt lite aktivitet her i det siste. Det er fordi jeg har vært syk. Ikke sånn koselig syk, der man ser cupcake-wars på sofaen under en varm dyne - mer sånn "jeg trodde man måtte være mann for å a) føle seg så dårlig- og b) syntes så synd på seg selv -syk". Nok om det, jeg overlever (hurra), og jeg har endelig en nylest bok å fortelle dere om.

På baksiden av boken kan man lese:
En liten landsby utenfor Paris. Det er rett før 2. verdenskrig. Mellom to kvinner oppstår et uvanlig vennskap.

Unge, vakre Annie kommer fra enkle kår og drømmer om å bli maler, mens den velstående madame M. tilsynelatende har alt - unntatt det barnet som hun så brennende ønsker seg. En dag inngår de to kvinnene en pakt som vil få uante konsekvenser for dem begge.

Mange år senere mottar forlagsredaktøren Camille en mengde kondolansebrev etter morens død. Blant dem er en tykk konvolutt fra en anonym avsender, og samme slags konvolutt dukker deretter opp i postkassen hver tirsdag. Litt etter litt forstår Camille at hvert av brevene er et nytt kapittel i en historie om umulig kjærlighet og ødelagte skjebner. Langsomt åpner tisdagsbrevene opp en forferdelig hemmelighet som også angår henne selv.

Forfatter: Hélène Grémillon

Tittel: Den Fortrolige (2013), utgitt 2010 på originalspråket fransk

Sideantall: 249, min kopi er et anmeldereksemplar fra forlaget.

I et nøtteskall: Spiller du høyt er fallet større, et barn er den ultimate gevinsten - men kan Madame M. betale kostnaden?

Favorittutdrag: 
Om jeg i dag er av den oppfatning at kjedsomhet er den beste grobunn for fantasi, erklærte jeg den gang at gudstjenesten var den beste grobunn for kjedsomhet.

Hvis han trodde han skulle få igjen en kvinne med flat mage i sengen, kom han til å bli grundig skuffet. For menn er svangerskap først og fremst en kvinnekropp som forsvinner for dem.

Jeg fant et par skinkeskiver i kjøleskapet, det var da alltids noe. Mamma sa alltid man kan kjenne igjen deprimerte folk på at de spiser rett fra kjøleskapet, så jeg gikk tilbake for å sette meg ved skrivebordet...

I enhver konflikt er det alltid i det minste noen sekunder der rivalene er enige, og hvis de i denne heldige stunden hadde åpnet seg litt for hverandre i stedet for å fortsette å snuse på hverandre, kinne det kanskje oppstå en uventet våpenhvile.

Tanker i ettertid:
Dette er en slik bok der du er ganske sikker på at du har forstått alt ganske tidlig. Heldigvis er det også en slik bok der du tar feil i akkurat den antakelsen. Jeg kan ikke si så mye om det jeg kanskje syntes var det beste med hele boken, men det viste meg at jeg kanskje var for rask til å tildele sympati og skyld. Den fortrolige blir bedre og bedre jo lenger ut i boka du kommer, selv om du må være litt tålmodig - for det er ikke alltid så lett å følge med på hvem som forteller og den første delen av boka er ikke så spennende, men jeg lover at det tar seg opp.

Anbefales: Kvinner i alderen 25+ særlig de med mors-gen.

Karakter: B

Tags: #WW2, #sjalusi, #kjærlighet, #drama, #svik

Andre bloggere som har omtalt boken:
Silje syntes den var velkomponert og fengende
Tine er litt lunken.
Lena syntes den var perfekt.
Bokelskerinnen ble revet med
Karin er enig i at den var medrivende
Ellikken mener den er dypt tragisk, og noe helt for seg selv
Rose-Marie syntes den var litt terningkast fire

2 kommentarer:

  1. Å! Perfekt måte å henvise til andre bloggere. Skal helt klart kopiere den. Takk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jammen Knirk, jeg var sikker på det var deg jeg hadde kopiert det fra? :)

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS