mandag 12. november 2012

Silje - En bokblogger på Nancy Drew-jakt

Første gang jeg møtte Silje var hun en av arrangørene bak Bokbloggertreffet 2012. Et fantastisk initiativ som samlet bokelskere, forlagsfolk og en imponerende stabel gratis bøker. Til daglig jobber bokbloggeren Silje som lærer, og smitter tredjeklassinger med lesegleden sin gjennom høytlesning. Hun er godt oppdatert på hva som rører seg innen barn- og ungdomslitteratur, men har en bred smak som omfavner de fleste sjangre og tids-epoker. Akkurat nå tråler hun bruktbutikker etter gamle Nancy Drew kopier. Vi møtes på cafe for en chai latte i vår felles hjemby, Drammen.


Silje fra bokbloggen Siljes Skriblerier. Foto: Rose Marie
 Hva leser du på akkurat nå?
Akkurat nå leser jeg på Erebos av Ursula Poznanski, det er i forbindelse med bokbloggturneen. Vi er syv bokbloggere som leser og anmelder den samtidig. Erebos er en ungdomsbok som passer både gutter og jenter. Den handler om et dataspill der virkeligheten forsvinner litt.

Leser du mye ungdomslitteratur?

Ja, ganske.

Du har vært på Nancy-Drew jakt i dag, hva er bakgrunnen for det? 

Når jeg var liten var jeg ganske glad i Nancy Drew. Jeg fikk veldig mange av mamma og hadde nesten alle. Fordi det ikke var plass når jeg flyttet ut, fortsatte jeg å oppbevare de hjemme hos mamma, på loftet. Så brant huset til mamma ned, så alle bøkene ble borte. Jeg vil gjerne ha bøkene igjen.

Å, nei. Hvor mange er det i hele samlingen, og hvor mange mangler du?

Jeg mangler nesten alle, og det er jo 80-90 bøker i samlingen. Så akkurat nå er ikke jakten så vanskelig.

Hva er dine favorittbøker gjennom tidene?
Det er ikke lett å si sånn på sparket, men jeg har likt Maria Gripe – skyggeseriebøkene siden jeg var liten. Av nyere bøker liker jeg godt Laini Taylor, den mørke engelen. Det er den første boken i trilogien Ønskemesterens datter.

Du er lærer, bruker du noe av din kjærlighet for bøker i rollen som lærer?

Jeg liker å lese høyt for elevene mine, særlig når de spiser. Elevene mine er tredjeklassinger. Nå leser jeg Klingerne, en ny bok av Conn Iggulden. Jeg plukket den opp på bokbloggertreffet. Ellers leser jeg mye fra jeg selv var liten, jeg er veldig glad i bøkene om Ruffen og Kurt-bøkene. Jeg syntes det er gøy å anbefale elevene mine bøker når vi er på biblioteket. Det forutsetter jo at jeg holder meg oppdatert på ny barne- og ungdomslitteratur også.

Er det noen sjangre du ikke leser, eller ser litt ned på?

Nei. Jeg leser ikke så mye serieromaner, men det er ikke fordi jeg ser ned på det. Etter Isfolket har jeg ikke funnet noen andre serieromaner som har fenget meg like mye. Den har jeg lest tre-fire ganger. Første gang når jeg var tolv. Tror ikke jeg hadde likt den like godt nå, men den er et hyggelig minne.

Er du inne i perioder, der du leser om spesielle temaer eller sjangre?

I år har jeg lest mye etter tema, hver måned har jeg hatt et nytt tema på bloggen. Før har det vært mer blandet.

Hvilken bok har du blitt mest skuffet over?

Boken "Hver dag." Den fikk knallomtaler av andre bloggere som er kjempeflinke, så jeg hadde høye forventninger. Jeg syntes sjelen A var så egoistisk og usympatisk. Jeg liker fantasy og at ting ikke er sannsynlig – men denne likte jeg ikke.

Hvis du selv skulle vært en barnebokfigur, hvem ville du vært da?
Ruffen, han er en søt og snill sjøorm som opplever mye spennende. Skulle jeg vært menneske kunne jeg vært Mathilda.

Takk for intervjuet, Silje!
 

5 kommentarer:

  1. Flott intervju med en flink og veldig søt blogger :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, men ikke så vrient når intervjuobjektet er - som du helt riktig påpeker- søt og morsom.

      Slett
  2. Så fint intervjuet ble, og takk for et hyggelig møte :-) Klem fra Silje aka Ruffen ;-)

    SvarSlett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS