onsdag 14. november 2012

Bøker om New York

En tekstmelding tikket inn i innboksen for litt siden.

Reiser til NYC om litt, har du en bokanbefaling? Trenger en bok som handler om New York til flyet!

Jada, klart jeg har!

Ønsker du å slå to fluer i en smekk og lese en klassiker foreslår jeg The Great Gatsby av F.S Fitzgerald. The Great Gatsby handler om den amerikanske drømmen - å bli rik og klatre i sosiale lag i New York. Året er 1922 og Gatsby har skapt seg selv etter drømmene han hadde som 17åring. Han er rik, sofistikert og holder fantastiske fester flere hundre kommer på, likevel er han egentlig alltid alene. Er kampen om å komme i det gode selskap verdt det, og hvor godt er egentlig det gode selskap? Dette er en bok som du liker bedre og bedre jo mer du tenker på den.

En trist, men fin bok om angrepet som rystet en hel verden er Extremely loud and incredibly close av Jonathan Safran Foer. Hvordan fortsetter man å leve, når man føler man har mistet alt? En klok, men noen ganger irriterende bok om tap og det å være etterlatt. 9 år gamle Oscar mister faren sin i 9/11, i en gammel blå vase finner han en nøkkel i en konvolutt merket "Black". I et håp om å lære mer om faren, samt føle seg nær ham igjen legger han ut på en jakt etter låsen nøkkelen kan passe i.

Ønsker du noe litt mer lettbent om shopping og livet i storbyen foreslår jeg The Devil Wears Prada eller Gossip Girl-bøkene.

2 kommentarer:

  1. Hej! Här kommer en tips på en NewYork-bok som är mycket bra:
    Let the Great World Spin av Column McCann. Jag hittar den inte på norska, men på svenska finns den.
    Tack för en bra blogg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for et godt tips, Ann-Sofie! Jeg skal videreformidle tittel og forfatter til min reisende venninne, samt notere meg det selv. Veldig hyggelig kommentar, forresten - you made my day!

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS